Reklama

Wojna na Ukrainie

Niemcy: pancerna i saperska pomoc dla Ukrainy

Wóz inżynieryjny Pionierpanzer 2 Dachs.
Wóz inżynieryjny Pionierpanzer 2 Dachs.
Autor. Bundeswehr-Fotos/Wikipedia

Niemieckie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu na Ukrainę kolejnego pakietu wsparcia wojskowego. Znalazły się w nim m.in. wozy rozminowujące WiSENT 1 MC, opancerzone samochody BATT UMG, pojazd inżynieryjny Pionierpanzer 2A1 Dachs.

W najnowszej transzy wojskowej pomocy dostarczonej przez Berlin znalazło się, podobnie jak wcześniej kilka pojazdów specjalistycznych, w tym trzy wozy rozminowujące WiSENT 1 MC czy pojazd inżynieryjny Pionierpanzer 2A1 Dachs. Oprócz tego przekazana została m.in. amunicja artyleryjska w liczbie 3990 sztuk, dziewięć czołgowych trałów przeciwminowych możliwych do podczepienia z T-72, czy kilkadziesiąt latających bezzałogowców. Opisywany pakiet zawiera także kolejne opancerzone pojazdy BATT UMG w liczbie 18 egzemplarzy, z którymi w ostatnich tygodniach łączy się wiele kontrowersji. Ta sprawa zostanbie jednak poruszona w odrębnym artykule.

Reklama

W najnowszym pakiecie znalazły się m.in.:

  • trzy wozy rozminowujące WiSENT 1 MC,
  • pojazd inżynieryjny Pionierpanzer 2A1 Dachs,
  • 18 pojazdów opancerzonych (najpewniej BATT UMG),
  • 30 bezzałogowych aparatów latających RQ-35 Heidrun
  • 10 bezzałogowych aparatów latających Vector;
  • dziewięć bezzałogowych aparatów latających Songbird,
  • 3390 pocisków artyleryjskich kal. 155 mm
  • dziewięć czołgowych trałów wykopowych

WiSENT 1 to rodzina pojazdów wsparcia będąca wersją rozwojową wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, zatem bazująca na podwoziu czołgów Leopard 1. Powstały one w celu poprawienia zdolności wspierania czołgów Leopard 2, które stawały się zbyt ciężkie dla dotychczas używanych pojazdów zabezpieczenia. Charakteryzują się one osłoną balistyczną na poziomie 5. oraz przeciwminową na poziomie 3. według normy STANAG 4569; jednak można ją zwiększyć poprzez implementację pancerza dodatkowego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 938 KM, zatem o większej wydajności niż bazowy MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Pozwala to rozpędzić ważący około 45 ton pojazd do 62 km/h. Pojazdy WISENT 1 w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącego podnieść do 30 ton, koparkę lub lemiesz.

Czytaj też

Reklama
WiSENT 1 MC.
WiSENT 1 MC.
Autor. FFG.
Reklama

Pionierpanzer 2 Dach to niemiecki opancerzony wóz inżynieryjny zaprojektowany przez MaK Maschinenbau (obecnie część odpowiedzialna za pojazdy wojskowe jest własnością Rheinmetall) w latach 80. XX wieku jako następca pojazdów inżynieryjnych Pionierpanzer 1. Pojazdy te powstawały na bazie wcześniejszej wersji oraz wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (wszystkie wspomniane konstrukcje tym samym bazują na podwoziu czołgu Leopard 1). Głównym zadaniem tego pojazdu jest usuwanie i tworzenie przeszkód terenowych, w tym m.in. przygotowywanie przepraw wodnych polegających na oczyszczaniu brzegów z przeszkód oraz przygotowywanie dna. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 43 ton pojazdu do 62 km/h. Wóz względem poprzednika otrzymał zamiast dźwigu, koparkę z łyżką o pojemności 1,1 m3. Samo ramię otrzymało hak do podnoszenia ładunków o maksymalnej masie wynoszącej do 7,8 t. Do samoobrony Pionierpanzer 2 Dachs posiada jedynie uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm.

Czytaj też

Pionierpanzer Dachs.
Pionierpanzer Dachs.
Autor. Bundeswehr-Fotos/Wikipedia

BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji, od przewożenia żołnierzy po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk, od ośmiu do dziesięciu żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.

Czytaj też

Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni % oraz brodzić do głębokości 0.9 m.

Czytaj też

BATT UMG
BATT UMG
Autor. TAG
Reklama

Komentarze (2)

  1. Prezes Polski

    Nasze mtlb też już pojechały, a w ogóle się o tym nie mówi. Błąd, bo jak się wojna skończy szybko zostanie zapomniane jakiej pomocy udzieliła Polska.

  2. szczebelek

    A już myślałem, że kolejne leopardy 2 wysłali 😜

Reklama