Reklama

Wojna na Ukrainie

Niemcy: dostawy MRAP-ów dla Ukrainy przyspieszają

BATT UMG
BATT UMG
Autor. TAG

Dostawy niemieckich pojazdów minoodpornych dla Ukrainy nie przebiegają zgodnie z założeniami, mimo znacznego przyspieszenia w końcówce 2024 roku. Czy obecny rok będzie pod tym względem lepszy?

Niemcy zdeklarowały we wrześniu 2023 roku przekazanie Ukrainie 400 pojazdów minodpornych BATT UMG (produkowanych na licencji jako FFG MRAP), jednak ich dostawy przez wiele miesięcy nie przebiegały zgodnie z założeniami. Pierwotnie planowano przekazać do końca roku 2024 do Kijowa 200 pojazdów, jednak plan ten zredukowano do 20 wozów na miesiąc od czerwca 2024 (co do grudnia miało dać 140 egzemplarzy ). Jednak i te założenia okazały się zbyt optymistyczne i Berlin dostarczyłKijowowi jedynie 103 wozy BATT UMG ( do połowy listopada było to tylko 26 wozów). Ta druga wartość stała się tematem wielu artykułów powstałych w niemieckiej (i nie tylko) prasie, ukazujących śladową realizację obietnic Berlina.

Reklama

Powodem tak powolnych dostaw wspomnianych pojazdów (produkowanych/ montowanych przez firmę FFG) według strony niemieckiej była kwestia opóźniania zgody na ich dostawy dla Ukrainy przez…. USA. Są to wozy tworzone na bazie amerykańskiej licencji BATT UMG IMV i rzeczywiście potrzebne jest w ich przypadku zezwolenie Waszyngtonu na eksport. Ten jednak jest końcowym efektem całości, niewpływającym specjalnie na produkcję, która patrząc po skali dostaw (dwie po odpowiednio 22 i 4 wozy) była po prostu zbyt mała względem szumnych zapowiedzi. Może po prostu doszło tutaj do zbytniego optymizmu niemieckich decydentów w zapowiedziach względem możliwości wytwórczych zakładów FFG?

Czytaj też

Co ciekawe, niedługo po publikacji artykułu Bilda krytykującego tak małe dostawy, te w przeciągu ostatnich sześciu tygodni roku 2024 znacząco przyspieszyły i zamknęły się na liczbie 103 BATT UMG. Tym samym jednak livzba przekazanych wozów dalej jest daleka od deklaracji Berlina co do wsparcia Ukrainy tak bardzo potrzebnymi pojazdami minoodpornymi. Sprawie nie pomaga wcześniejsza afera związana z dostarczeniem wspomnianego typu wozów w wersji bazowej, a nie jak zapowiadano o zwiększonym poziomie ochrony przed minami. Niemcy przy okazji mocno przepłacają za wozy, aby te powstawały w rodzimym przemyśle (co oczywiście wpływa na wartość pomocy wojskowej jaką przekazują Ukrainie).

BATT UMG
Autor. The Armored Group

Teraz rodzi się pytanie, czy w roku 2025 uda się zrealizować zakładany plan dotyczący dostarczania Ukrainie co miesiąc 20 egzemplarzy BATT UMG? Jak pokazała końcówka poprzedniego roku, jest taka możliwość. Niestety, koszt opóźnienia dostaw lub też przeszacowania swoich możliwości przez Berlin ponieśli ukraińscy żołnierze. Trzeba mieć nadzieję, że dalsze dostawy wspomnianych pojazdów odbędą się już zgodnie z założeniami.

Reklama

BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji, od przewożenia żołnierzy po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2,3 metra szerokości oraz 2,4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk, od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg STANAG 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.

Czytaj też

Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6,7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni oraz brodzić do głębokości 0,9 m.

BATT UMG w wersji pick-up.
BATT UMG w wersji pick-up.
Autor. Robert Czulda/Defence24
Reklama

Komentarze (1)

  1. radziomb

    Rochell Senator przekazuje ponad 1 tys wozów MRAP rocznie na Ukraine. Ukrainiec kupił ex Polską firmę URSUS- tez będzie produkował wozy 4x4 opancerzone. + Oncilla i inne , Ukraina ma ok 100 brygad które trzeba wyposazyć.

    1. PszemcioPL

      Radzio - i pytanie czy ew. zawieszenie broni nie będzie korzystniejsze właśnie dla UA - bo dzięki UA przemysłowi ich armia się doposaży i doszkoli. Plus szkolenia specjalistów jak piloci na zachodnie samoloty było bardziej skomplikowane niż zakładano bo po 2014 nie pomyśleli o nauce angielskiego...

Reklama