Reklama
  • Wiadomości

NATO rozmieściło AWACSy na Litwie

Kilka dni temu NATO poinformowało, że na Litwie zostaną rozmieszczone dwa samoloty rozpoznawcze AWACS (Airborne Warning and Control System). Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego.

Autor. NATO, oficjalny kanał NATO na Flickr
Reklama

28 września br. NATO poinformowało, że rozmieści dwa samoloty rozpoznawcze AWACS u jednego z naszych sąsiadów, a dokładniej na Litwie oraz dodano, że pierwszy z nich przyleciał jeszcze tego samego dnia. Kolejny dotarł na Litwę zaledwie dzień później. Z komunikatu wynika także, że samoloty będą stacjonować w bazie lotniczej w Szawlach i prowadzić rozpoznanie w zakresie rosyjskiej działalności wojskowej wzdłuż granic Sojuszu Północno-Atlantyckiego. Misja ma potrwać kilka tygodni. Dodatkowo do bazy przyjedzie ok. 150 wojskowych z NATO.

Reklama
Reklama

"Rosyjska agresja przeciwko Ukrainie zwiększyła naszą koncentrację na bezpieczeństwie w regionie Morza Bałtyckiego" - powiedział pełniący obowiązki rzecznika NATO Dylan White. "Nasze systemy AWACS mogą wykrywać samoloty i pociski rakietowe w odległości setek kilometrów, co czyni je kluczowym narzędziem wczesnego ostrzegania dla NATO. Dziękuję Litwie za przyjęcie tych maszyn. To ważny wkład w nasze wspólne bezpieczeństwo." - dodał rzecznik.

Zobacz też

NATO przypomina także, że od lutego 2022 roku natowskie AWACSy przeprowadziły setki lotów nad Europą Wschodnią w celu monitorowania rosyjskich samolotów bojowych, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo tego regionu sojuszu. Z kolei w następstwie rosyjskich ataków dronów w pobliżu terytorium NATO, Stany Zjednoczone wysłały w zeszłym tygodniu cztery dodatkowe myśliwce F-16 do Rumunii, aby wzmocnić ochronę powietrzną w regionie.

Reklama

AWACS może działać w powietrzu przez osiem i pół godziny na wysokości 9000 metrów. Podczas lotu samolot może monitorować obszar prawie tak duży, jak Polska, a czas lotu można wydłużyć dzięki tankowaniu w powietrzu. Od nazwy maszyn Boeing E-3A AWACS (pierwotnie zwanych Sentry), pochodzi potoczna nazwa używana do określania całej tej klasy samolotów. Skrót AWACS pochodzi od słów "Airborne Warning and Control System" czyli System Ostrzegania i Kontroli Powietrznej.

Zobacz też

Charakterystycznym elementem tego samolotu, opartego na pasażerskim Boeingu 707-320B, jest ponad 9 metrowy „talerz" umieszczony nad kadłubem, w którym znajduje się obrotowa antena stacji radiolokacyjnej. Umożliwia ona wykrywanie nisko lecących celów powietrznych z odległości 400 km. Obecnie samoloty tego typu wykrywają i śledzą nie tylko cele powietrzne, ale również morskie i lądowe z odległości kilkuset kilometrów. Nowoczesne komputery pozwalają przetwarzać i magazynować ogromne ilości danych, na przykład dając możliwość prześledzenia trasy jaką wybrany obiekt pokonał w czasie, gdy znajdował się w zasięgu radaru.

Reklama
Fot. Kamu Malı/Wikipedia Commons/Domena Publiczna
Fot. Kamu Malı/Wikipedia Commons/Domena Publiczna
Reklama

Warto także przypomnieć, że kilka dni temu w Szwecji został zaprezentowany pierwszy z dwóch samolotów wczesnego ostrzegania dla Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej - Saab 340 AEW. Jego fotografię pokazał na swoim profilu na portalu X (kiedyś Twitter), minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Znak kotwicy umieszczony na owym samolocie jest związany z planowanym miejscem ich stacjonowania w Siemirowicach, gdzie znajduje się 44. Baza Lotnictwa Morskiego eksploatująca m.in. partolowo-rozpoznawcze samoloty M-28 Bryza.

Źródło: NATO, Defence24.pl

Reklama

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama