Reklama

Siły zbrojne

Route 604, Wielbark, dol, ćwiczenia, f-16

Route 604 - starty i lądowania z mazurskiej drogi [GALERIA]

Od 25 do 29 września na Drogowym Odcinku Lotniskowym (DOL) drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy Ruskowem a Przeździękiem Wielkim (woj. warmińsko-mazurskie) odbyły się wojskowe ćwiczenie pod kryptonimem Route 604.

Reklama

Przypomnijmy, że DOL to odcinek drogi wybudowany w ten sposób, by w razie potrzeby mógł posłużyć jako prowizoryczne lotnisko dla samolotów wojskowych. Regularne ćwiczenia z operowania z DOLi zakończyły się w Polce na początku XXI wieku. Wcześniej lądowały i startowały z nich Su-22, MiG-21 i MiGi-23, a nawet dwusilnikowe MiGi-29. Ćwiczenie Route 604 było szkoleniem lotniczym z wykorzystaniem drogowego odcinka lotniskowego i ma na celu przećwiczenie procedur lądowania i startu wojskowych statków powietrznych na drodze publicznej, aby w razie sytuacji kryzysowej umożliwić lotnictwu operowanie nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. Poniżej prezentujemy galerię zdjęć z ćwiczeń Route 604 autorstwa Ksawerego Wardackiego.

Reklama
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Bloody Trident

    W artykule z jest zdanie-„Wcześniej lądowały i startowały z nich Su-22, MiG-21 i MiGi-23, a nawet dwusilnikowe MiGi-29.” Nie wiem dlaczego jest takie zdziwienie co do MIG-a 29, jest to myśliwiec frontowy przystosowany do takich lądowisk. Większym zdziwieniem powinno być, że F-16 lądował na DOL-u, gdyż w założeniach taktyczno-technicznych dla konstruktorów nie było wymogu operowania z DOLi i ma kilka cech, które mu to utrudniają, jak wąski rozstaw podwozia głównego, wlot powietrza pod kadłubem, który zasysa jak odkurzacz zanieczyszczenia do silnika, wysoko umieszczony środek ciężkości, oraz wrażliwość na boczne podmuchy wiatru przy niskich prędkościach. Gdy samolot podchodzi do lądowania a pas startowy „schowany” jest w lesie i ma boczny wiatr, pilot wychyla sterami kierunku, by przeciwdziałać znoszeniu. W momencie chowania się za ścianą lasu wiatr ustępuje lub zmienia kierunek pod nim i samolot może nie utrafić w wąski pas lądowiska. Te wady były poruszane 20lat temu przy kupnie F-16

    1. Wuc Naczelny

      Dlatego DOLe dla F-16 muszą być odpowiednio szersze, raz że dalej do kamyków dwa że jak nie trafi, to trafi.

  2. Monkey

    Super, że mamy powrót do treningu. Lepiej późno niż wcale. Podczas kolejnych ćwiczeń mają dołączyć F/A-50, a miejmy nadzieję, że w przyszłości też F-35.

  3. Obiektywny

    Dlaczego jedynie F16 mają podwieszone uzbrojenie ? Tzn nie twierdzę że uzbrojenie jest najważniejsze przy takim ćwiczeniu ale jednak na zdjęciach widać że f16 są uzbrojone a np Mig puste węzły pod skrzydłami , czyżbyśmy oddali naszym " braciom " Ukraińcom wszystkie R73 przeznaczone dla Mig ?:)

    1. andrzejh

      to co pod F-16 to atrapy ćwiczebne z niebieskimi pasami - uzbrojenie to pasy żółto-brązowe na rakiecie. Co do Migów pewnie oddaliśmy wszystkie R-27 i R-73 zostały pewnie jakieś resztki pewnie R-60 dla Migów i Suczek.

  4. michmu

    o. i jednak były pilice? fajnie.

  5. Ma_XX

    impreza fajna ale ktoś ustawił fotografów pod słońce - brawo MON

Reklama