Reklama
  • Wiadomości

Turcja szuka nowego napędu dla czołgu Altay

Rząd turecki wystosował zapytanie o oferty na zintegrowany napęd (tzw. power-pack) dla tureckiego czołgu Altay. Na zapytanie odpowiedziało aż 5 tureckich firm. Ankara chce uniezależnić się od niemieckich dostawców rozwiązań tego typu.

Jeden z prototypów czołgu Altay, wóz produkcyjny ma być wyposażony w inny napęd, fot. Otokar
Jeden z prototypów czołgu Altay, wóz produkcyjny ma być wyposażony w inny napęd, fot. Otokar

Program nowego, tureckiego napędu dla czołgu Altay obejmuje zaprojektowanie, wykonanie i produkcję docelowo setek zestawów obejmujących silnik, układ przeniesienia napędu i układ chłodzenia zintegrowany w jeden moduł. Wybrane rozwiązanie zastąpi niemieckie podzespoły zastosowane w prototypach czołgu Altay. Przypomnijmy było one napędzane silnikiem produkcji MTU z przekładnią produkcji Renk. Podkreśla się, że nowy napęd ma być w jak największym stopniu oparty na rozwiązaniach tureckich, natomiast udział rozwiązań zagranicznych ma być zminimalizowany.

Swoje propozycje w konkursie przedstawiły następujące przedsiębiorstwa: TEI (państwowa firma zajmująca się napędami, powiązana z Turkish Aerospace Industries); BMC (turecko-katarski koncern zajmująca się, na co dzień produkcją pojazdów opancerzonych), Denizcilik, Tusas Engine Industries (TEI) I Tumosan. Postępowaniem zainteresowana jest również europejska filia amerykańskiego koncernu Caterpillar we współpracy z brytyjskim Perkinsem. 

Jest to już drugie podejście do wyboru napędu dla czołgu, poprzednie postępowanie rozstrzygnięte w 2015 wygrał Tumosan, jednak dostawca ten mocno polegał na wsparciu austriackiego AVL List. Współpraca ta została przerwana w 2016 roku z powodu embarga, jakie nałożyła Austria na Turcję.

Wkrótce rozstrzygnięta ma być również kwestia w jakich zakładach będzie odbywać się produkcja czołgów Altay. O kontrakt na produkcje pierwszej partii 250 czołgów starają się BMC, FNSS (producent, kto Pars, transporterów ACV – pochodnych M113 i inny pojazdów opancerzonych) i Otokar (producent pojazdów opancerzonych Cobra, Arma, Tulpar i innych, odpowiedzialny za wykonanie prototypów czołgów Altay).

 

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama