Turcja gotowa do kompromisu ws. S-400. „Model grecki” [KOMENTARZ]

10 lutego 2021, 11:39
800px-S-300PMU2_64N6E2
S-300 PMU2 / Fot. via Wikipedia (Public Domain)
Reklama

Przedstawiciele władz Turcji, w tym minister obrony Hulusi Akar, głośno mówią o możliwości wycofania się Ankary z użycia rosyjskich systemów obrony powietrznej S-400 Triumf. Proponowany przez Ankarę kompromis jest zdaniem komentatorów pod wieloma względami nawet mniej korzystny niż to co jeszcze rok temu proponował Erdoganowi prezydent Donald Trump.

W listopadzie 2019 Trump chciał znaleźć kompromis ws. tureckich systemów obrony. Zgodnie z jego propozycją S-400 miały pozostawać nieczynne, a w zamian Turcji miały zostać zaoferowane na sprzedaż systemy Patriot i powrót do programu samolotu wielozadaniowego F-35A. O tym, że S-400 pozostają dezaktywowane mieli się upewniać amerykańscy inspektorzy, którzy mieliby dostęp do posiadających te systemy tureckich baz. Erdogan odmówił wówczas twierdząc, ze amerykańskie komisje oznaczałyby ograniczenie tureckiej suwerenności.

Teraz Turcy sami proponują stworzenie grupy studyjnej pod auspicjami NATO, która „zajmowałaby się sprawą S-400”. Propozycja ta pojawiała się jednak już wcześniej, jednak Amerykanie odmawiali, a dodatkowo pogorszyli pierwotną propozycję Trumpa dodając nowy warunek: usunięcia S-400 z terytorium tureckiego.

Reklama
Reklama

Obecnie Ankara proponuje utrzymanie NATO-wskiej grupy kontrolnej i deklaruje, że systemy te pozostawałyby nieużywane za wyjątkiem określonych przypadków. Konfliktu zbrojnego lub kryzysu, albo zaplanowanych uprzednio ćwiczeń. Umowę na ten temat z Sojuszem Północnoatlantyckim i USA Turcy chcieliby wzorować na umowie podpisanej przez Grecję ws. wykorzystania przez nią rosyjskich systemów S-300 PMU1 pozyskanych w latach 90. ubiegłego wieku.

Greckie systemy znajdują się wyłącznie na wyspie Kreta i są uruchamiane  w podobnie uzasadnionych i zapowiadanych w czasie pokoju przypadkach. Nie ma więc ryzyka, że będą za ich pomocą dokonywane próby namierzeń sojuszniczych F-35 czy innych statków powietrznych.

Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35, a jedynie zniesienia sankcji na amerykańskie uzbrojenie, które eksploatują już teraz. Zamiast tego domagają się uznania kurdyjskich Powszechnych Jednostek Obrony w północnej Syrii, zdaniem Ankary wspierających Partię Pracujących Kurdystanu, za nielegalną i zerwanie z nimi wszelkiej współpracy przez USA.

Tureckie propozycje wydają się wpisywać w ostatnie doniesienia. W ubiegłym miesiącu, przy okazji ogłoszenia gotowości operacyjnej tureckich S-400 Triumf, przedstawiciele tureckiego MON powiedzieli, że nie kupią więcej tego uzbrojenia i nie będzie jego drugiej transzy. Zamiast tego Turcy chcą na podstawie uzyskanych przy okazji doświadczeń i technologii wybudować „własny system” średniego zasięgu. W tej sytuacji docelowo S-400 rzeczywiście mogłyby być uruchamiane jedynie incydentalnie jako dodatkowy system obrony kraju, podobnie jak to ma miejsce w przypadku greckich S-300, których eksploatowany jest batalion (32 wyrzutnie) a oprócz tego w służbie znajdują się także operujące stale Patrioty (6 baterii).

Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30. To między innymi dlatego Turkom zależy na utrzymaniu dostaw amerykańskich części do Fighting Falconów, które zresztą w ostatnich latach były skupowane na światowych rynkach.

Otwarte jest pytanie, czy „ustępstwo” ws. F-35 i położenie w zamian na stole cofnięcia poparcia dla Kurdów okaże się właściwe z punktu widzenia Waszyngtonu. Opuszczenie Kurdów to zawsze utrata wiarygodności wobec sojusznika, co może zostać źle odebrane przez innych partnerów na świecie. Z kolei brak tureckich zamówień na F-35, których Ankara miała kupić nawet 120 sztuk to dyskusyjny interes z punktu widzenia amerykańskiego przemysłu. Przemysłu, który przypomnijmy i tak nadal odbiera części dostarczane przez turecki przemysł zbrojeniowy.

Ogłoszenie gotowości na ustępstwa w obliczu objęcia prezydentury przez Joe Bidena, znanego z krytyki polityki Turcji prezydenta Erdogana, jest jednak próbą nowego otwarcia w obustronnych stosunkach. Czas pokaże, czy porozumienie zostanie zawarte, a jeśli tak to w jakim kształcie. Amerykanie mogą bowiem złożyć kontrpropozycję…

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 207
Reklama
Stalker
piątek, 19 lutego 2021, 14:14

Każdy przejaw suwerenności na zachodzie jest odbierany bardzo zle. Brawo Turcy

w
piątek, 19 lutego 2021, 10:58

to do czasu. Pózniej znow sie postawia. Nie dac zadnych mozliwosci

gonić szmatławców
piątek, 19 lutego 2021, 10:22

Z NATO bo je rozwalą od środka.

Lbn
środa, 17 lutego 2021, 20:41

Turcy i tak ich wykiwaja.....

Ech
czwartek, 11 lutego 2021, 16:24

Swoja droga umieja negocjwac, postawic sie kazdemu. Nasz rzad odwartnie, zawsze na kolanach. A oniu kupiloi s400, teraz cos ustapia i beda mieli co chca. A jeszcze naucza sie jak sami zbudowac swoj system. Bez kolan ale negocjancje

Autor
poniedziałek, 15 lutego 2021, 12:45

Tak oni są tacy silni, co Z tego że stracili lata prac nad f35, ważne że są silni. A my to tacy wasale bo współpracujemy ze stanami:(

Stalker
piątek, 19 lutego 2021, 17:54

1. Nadal produkuja komponenty do F-35. 2. My ze współpracy z usa nie mamy absolutnie nic. 3. Pozwalamy na propagowanie antypolonizmu 5. Zamiast starać się utrzymywać dobre kontakty z sąsiadami psujemy je w dużej mierze dzięki podszeptom tego tzw sojusznika. Nie panie Autor. Usa to nie sojusznik

czwartek, 11 lutego 2021, 19:26

Nie negocjować tylko pyskować.

Rger
piątek, 12 lutego 2021, 01:15

Pyskują w telewizji a ich zawodowi negocjatorzy pracują na pełnych obrotach w gabinetach. U nas Minister najpierw mówi co sie kupi i od kogo a potem rozpisuje się "przetarg".

Tak tylko pytam.
piątek, 12 lutego 2021, 09:02

Dziwne, że nie chcą oni F-35, a wolą F-16 i czekają na swój mysliwiec. Cytat z artykułu: "Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35..., Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30". czyżby z tym F-35 faktycznie coś było nie "halo"?

gnago
sobota, 13 lutego 2021, 15:07

dodatkowo mają w pełni opanowaną produkcję F16 i to tam powinny lądować polskie efy celem napraw i modernizacji aprobowanej czy nie przez LM

Tak tylko pytam.
piątek, 12 lutego 2021, 08:57

Dziwne, że nie chcą oni F-35, a wolą F-16 i czekają na swój mysliwiec. Cytat z artykułu: "Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35..., Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30". czyżby z tym F-35 faktycznie coś było nie "halo"?

BUBA
sobota, 13 lutego 2021, 01:51

Maja własny IFF do F-16. Do F-35 nie posiadają a IFF z USA uniemożliwia walkę z Izraelem amerykańskim sprzętem................................................................................

Lord Godar
piątek, 12 lutego 2021, 20:54

A może się boją , że kupią te F-35 i jeśli im się znowu zbierze na stawianie się amerykanom , to jeszcze szybciej zostaną bez części do nich i dziwnie im te samoloty odmówią "posłuszeństwa" , bo to przecież jeden wielki latający komputer .

Stalker
sobota, 20 lutego 2021, 07:20

No ale co w tym dziwnego? Oczywiście że "panowie specjaliści" mogą ingerować w oprogramowanie samolotu a tym samym go "wyłączyć"! Hallo mamy XXIw

Tak tylko pytam.
sobota, 13 lutego 2021, 06:05

Ale przecież to samo może stać się z F-16. Mogą zastopować dostawy części. Poza tym davienici twierdzili nie raz, że nie istnieje możliwość, aby F-35 zdalnie wyłączyć.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 16 lutego 2021, 13:54

No jednak nie to samo. F-16 od dawna produkowali u siebie. To zupełnie coś innego niż w przypadku F-35.

czytelnik D24
środa, 17 lutego 2021, 12:52

Co z tego że produkowali F-16 u siebie. F-16 to nie jest turecka własność intelektualna i Turcy tak samo jak zostali wyrzuceni z programu F-35 mogą zostać pozbawieni przez Amerykanów możliwości serwisowania F-16. I co wtedy zrobi Turcja? Pójdzie w otwarty konflikt z USA i będzie kontynuować serwis (wtedy już) na zasadzie kradzieży technologii? Takie balansowanie na ostrzu noża między USA a Rosją zawsze źle się kończy. Albo turecki prezydent tego nie rozumie (w co wątpię) albo jego zachowanie jest dyktowane faktem że został skorumpowany przez Rosjan do tego stopnia że wywraca do góry nogami całą politykę zagraniczną Turcji (czego dowodzi ten lipny przewrót w którym pozbył się całej wojskowej kadry zintegrowanej z NATO)

Tak tylko pytam.
środa, 17 lutego 2021, 07:14

Ale nawet mimo tego, że produkowali F-16, do uzależnieni sa od dostaw części z USA. Więc tym argumentem nie obronisz F-35.

Tak tylko pytam.
sobota, 13 lutego 2021, 06:04

Ale przecież to samo może stać się z F-16. Mogą zastopować dostawy części. Poza tym davienici twierdzili nie raz, że nie istnieje możliwość, aby F-35 zdalnie wyłączyć.

fryz5
czwartek, 11 lutego 2021, 14:47

Do Erdogana zaczyna docierać, że już ma "jedną rękę w nocniku", co niektórzy tu przewidywali, a jak obecna administracja USA nałoży sankcję na Turcję, na technologię podwójnego przeznaczenia, to skończy się zabawa. Zbudowanie własnego myśliwca T-X przez Turcję bez technologii zachodnich jest dłuugo nierealne i prędzej przestanie latać ich ostatni F-16 niż zbudują coś swojego. Widać to na przykładzie Chin, 12 lat zajęło im wdrożenie do produkcji seryjnej silnika WS-13 (odpowiednika rosyjskiego RD-93 -ew. będzie lepszy nie wiadomo) - 12 lat ... Chinom !!! A wiadomo (m.in. od użytkownika z Indii), że silniki rosyjskie są gorsze od zachodnich (resursy, spalanie, bezawaryjność), a gdzie reszta: radar, systemy walki, uzbrojenie itd. ! Postawię też tu taką tezę, że towarzysze rosyjscy nie są chyba aż tacy głupi i mogli nie sprzedać Turcji systemu S-400 o pełnych możliwościach - nawet tych eksportowych, bo nie trudno było przewidzieć, że dość szybko trafi w ręce amerykanów, stąd możliwy też zawód Turków jego możliwościami.

BUBA
sobota, 13 lutego 2021, 02:04

S-400 kupiono przeciwko Izraelowi i USA. Nie przeciwko Rosji. Każde państwo które jest niezależne nie uzbraja się w broń tylko jednego producenta - patrz Indie. Indie uniezależniają się od Rosji ale w stopniu nie uzależniającym ich od USA. Stąd nie kupili Patriota, F-35 czy F-16 czyli newralgicznych systemów bojowych. Żaden z tych systemów nie gwarantuje skutecznego użycia go w konflikcie z USA. Kupują od USA sprzęt mniej istotny.................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................... Turcja nie przekaże USA S-400. Zamknęła by sobie furtkę do kolejnych zakupów w Rosji....................... Obecnie To Biden zadecyduje jak dalej układać się z Turcją. Turcy próbują restart z USA i zobaczymy co z tego wyjdzie - na razie nie wyszli z NATO.........................................................................................................

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:04

Dla Izraela i USA te kilka baterii S-400 niepodłaczonych do zadnego systemu OPL i muszacych polegac na własnych radarach nie jest żadnym zagrozeniem. A co do Indii to nikt im F-35 nie oferował choc bardzo go chcieli, zamiast F-16 maja oferowane F-21 czyli jeszcze nowsza wersje niz bl 70/72, i F-15EX kupuja w USA smigłowce szturmowe samoloty patrolowe, F-18E jest faworytem w przetargu na maszyny pokładowe, ech panie BUBA.... A obecnie Turcja nic praktycznie nie oferuje USA a duzo chce.

piątek, 19 lutego 2021, 08:32

Płacz amerykanów spowodowany zakupem S-400 przez turcje został podobno takze odnotowany przez lądownik Perseverance, który lądował wczoraj w kraterze uderzeniowym jezero na Marsie.

John whiskey fan
czwartek, 18 lutego 2021, 09:25

I dlatego wiecznie w ryk bo ktos kupil S-400. WEZ SKONCZ BAJKI OPOWIADAC

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 09:34

Turcja mocno zależna jest od technologii zachodnich. Bez nich nie powstanie ani TFX ani nowe systemy rakietowe plot. Ale najważniejsze: bez zachodnich certyfikatów nikt ze strefy zachodu nie kupi tureckiego uzbrojenia, a oni mogą sprzedawać za grube miliardy.

gnago
sobota, 13 lutego 2021, 15:09

I na szczęście nie tylko w łapkach koncernów amerykańskich. I ta drogą powinniśmy podążać starczy porównać oferty MBDA i producenta staroci patriota

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 17:26

No, prposte porónanie pokazuje że nawet za kilkanaście lat SAMP/T nie osiagnie mozliwosci systemu Patriot:)

poniedziałek, 15 lutego 2021, 06:14

No jakie porównanie? Bo na razie to Patriot puszcza prawie wszystko nad AS.

środa, 17 lutego 2021, 12:56

Już znam na pamięć te twoje śpiewki. Nie masz żadnego dowodu na to że Patriot puszcza wszystko nad AS. Oczywiście będziesz próbował manipulować dając za przykład saudyjską rafinerię i zapewne spróbujesz celowo pominąć fakt że Patriot jest systemem sektorowym a ataki odbyły się z kierunków niechronionych (co już wielokrotnie robiłeś)

środa, 17 lutego 2021, 17:36

No jak to, rafineria, ostatnio lotnisko. To jakich sektorów broni ten patriot? Tych od strony Omanu? A zreszta według kapitana ameryki (tego od AIM-120 z 1973 roku) patriot ma pokrycie w sektorze 360 stopni.

środa, 17 lutego 2021, 17:11

No ale przeciez davien wmawiał, że Patriot chroni w zakresie 360 stopni.

ewgfreg
czwartek, 11 lutego 2021, 11:49

powinniśmy sprzedać turcji nasze rakiety balistyczne i systemy naprowadzania.... auć

NieOgarniam
czwartek, 11 lutego 2021, 09:42

Jaki sens ma kupowanie przez panstwo bedace (przynajmniej na papierze) w NATO systemow od teoretycznego wroga? Przeciez nie dostana najnowszej wersji, tylko eksportowa, wiec niewiele sie naucza o przeciwniku (odpada motyw, ze USA przyklepalo maskirowke), a na ruski sprzet system nie zadziala. Sojusznikow wkurza i beda przepraszac. To juz lepiej samemu jakies proce budowac, jak nie chca wydawac kasy na import.

future
czwartek, 11 lutego 2021, 08:39

Zakup S400 przez Turcję z pewnością nie pomógł NATO. System "uczy się" sygnatur samolotów natowskich zaś NATO niewiele może zyskać z obecności S400. Eskimosi już dawno wyciągnęli dane o S400 bezpośrednio z Rosji, od swoich. Przy słabnącym w regionie USA, Turcja prowadzi coraz bardziej agresywną politykę rozpychania się na boki.

BUBA
piątek, 12 lutego 2021, 08:57

A w Kaliningradzie się nie uczy? Na misjach Air Policing lata prawie wszystko. I będą latały też F-35. Z powodu bezpieczeństwa Turcja nie połączy swoich systemów z siecią zarządzania OPL Rosji. ............................................................................................................................................................................ To Polska jest państwem udostępniającym wszelkie swoje tajemnice wojskowe USA. F-35 Patriot będą stale monitorowane przez USA via IBCS. A ich systemy IFF(Patriota, F-16 i F-35) uniemożliwią ostrzelanie innych celów niż te wskazane przez USA. I takim zakazanym celem może być....na przykład Rosja za jakiś czas.

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:05

BUBA system IFF maszyn NATO, traktuje inne maszyny NATO jako przyjazne wiec skończ z tymi żałosnymi kłamstwami.

Gnom
sobota, 13 lutego 2021, 21:39

Poważnie, w żaden sposób nie zależy od kodu, jego aktualności w danym dniu i godzinie itd, itp? Jak zwykle nie wiesz o czym piszesz. Widziałeś kiedyś choc pierwszą stronę niejawnego STANAG'u z Mark XIIA?

sobota, 13 lutego 2021, 21:30

MiG-29 ma IFF który umożliwia zniszczenie amerykańskiego samolotu i każdego innego też. ...............................................................................................................................................................

Wrzuć na luz przy sobocie.
sobota, 13 lutego 2021, 15:32

A ty nie potrafisz inaczej dyskotować, tylko od razu wszystkich musisz obrażac i nazywać kłamcami? To takie trudne?

robertpk
czwartek, 11 lutego 2021, 07:56

na dzisiaj, problem z Turcją jest inny:.... ZAUFANIE .... a raczej jego brak...

Milutki
czwartek, 11 lutego 2021, 09:40

Turcja jest w pełni godna zaufania, robi to co zapowiadała , walczy z komunistami , chroni ludność cywilną sąsiednich krajów. Problem świata polega na tym że nie traktował Turcji poważnie, a teraz jest zdziwienie że Turcja dostrzymoje danego wcześniej słowa

gegroza
piątek, 12 lutego 2021, 18:20

chroni ludność cywilną sąsiednich krajów nawet nie pytając ich o zgodę

Milutki
niedziela, 14 lutego 2021, 02:08

Oni sami idą do Turcji po pomoc

Observer
piątek, 12 lutego 2021, 11:09

Ale Turcja robi czystki etniczne na Kurdach, używa zbrodniarzy wojennych z ISIS w Libii i Syrii, chce kraść greckie akweny wodne, zamienia dawne świątynie chrześcijańskie w meczety. Turcja to kraj bardzo niegodny zaufania. A jak widać, wspierają też terroryzm.

Milutki
niedziela, 14 lutego 2021, 02:13

Turcja nie robi żadnych czystek etnicznych na kursach. USA wspiera terroryzm współpracując z ocalanowymi komunistami którzy robili zamachy w Turcji. Świątynie chrześcijańskie powstały po zniszczeniu wcześniejszych świątyń innych religii, dzięki łaski Turków nie podzieliły ich losu. Akweny wodne Grecy sobie sami przypisali , Turcja nie musi się na nie zgadzać. Ludzie którzy współpracują z Turcją nie są żadnymi zbrodniarzami wojennymi .

robertpk
piątek, 12 lutego 2021, 08:34

ciekawe ujęcie problemu... podobnie Rosja w końcu XVIII wieku zadbała o porządek na swoich zachodnich granicach...

BUBA
środa, 10 lutego 2021, 22:12

Erdogan wykorzystuje S-400 jako narzędzie polityki i tyle. A czy mu się uda coś ugrać? Zobaczymy. S-400 zawsze można aktywować jak już się je upiło.........................................................................................................

BUBA
środa, 10 lutego 2021, 23:19

.... kupiło...

oj tam oj tam
środa, 10 lutego 2021, 21:32

Dla nas to kwestia bezpieczeństwa narodowego. Oczywiście, skoro jesteśmy w NATO, naturalne jest oczekiwanie, że możemy dostać to, czego potrzebujemy od naszych sojuszników. Ale oni nie zdali testu na szczerość, dlatego też umówiliśmy się z Rosją, a ona szczerze okazała nam swoją przyjaźń. Kontynuujemy negocjacje z Rosją w sprawie dostawy nowej partii S-400 - dodał Safi.

yaro
środa, 10 lutego 2021, 21:27

"Ankara nie zamierza podporządkować się żądaniom Waszyngtonu, by zrezygnować z zakupionych od Federacji Rosyjskiej zestawów przeciwlotniczych S-400 - powiedział Ismail Safi, członek Rady Bezpieczeństwa i Polityki Zagranicznej tureckiej administracji prezydenta. „Na razie nie ma umowy ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie S-400. Wstępnie żądają one rezygnacji z rozlokowania systemów, ale Turcja nie zaakceptuje takiego warunku. Nie ma mowy o żadnej rezygnacji z S-400, a także o targowaniu się o nie, nawet biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy wykluczeni z programu produkcji najnowszych myśliwców F-35" --- i to chyba ucina wszelkie spekulacje w tym temacie.

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 09:39

Jak polityk mówi, że F35 nie jest już tematem, to znaczy że jest. Turcja potrzebuje technologii F35, szczególnie silników i awioniki, do rozwoju swojego TFX. Inaczej utopi kilka miliardów dolarów. Więc grają: niby nie chcą F35, niby rozmawiają z USA, niby zrywają te rozmowy, niby S400 jest dobry ( na pewno nie w wersji eksportowej) .... Czytaj miedzy wierszami.

gnago
sobota, 13 lutego 2021, 15:10

Naprawdę potrzebuje tej przesilonej modernizacji silnika z lat osiemdziesiątych montowanej w F 35?

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 21:49

Gnago, przesilona moderka silnika z lat 70-tych to jest w Su-57, w F-35 jest supernowoczesny silnik F135, wiec jak nei masz pojęcia co piszesz....

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
poniedziałek, 15 lutego 2021, 15:08

Ale wiesz że silnik F135 to moderka silnika F119 z lat osiemdziesiatych.A wiesz, że sa problemy z tym silnikiem? Z powodu braku silników ogrnaiczona zostanie liba pokazów dawanych przez F-35 Demo team. „Air Force Cuts Back F-35 Demo Performances Due to Engine Shortage”. Czyli cudak ma kolejne problem, teraz z silnikami. Co prawda na dzień dzisiejszy napisali, że nie zagraża to bezpieczeństwu lotów. Ale jak widać, odnośnie F-35 pojawiaja sie coraz ciekawsze informacje. Cytuje: “The F-35A Joint Strike Fighter will participate in fewer air shows this year as military leaders deal with an engine shortage for the fifth-generation stealth jet. Bloomberg News reported this week that there is a growing shortage of F135 engines, which are manufactured by Pratt & Whitney, now owned by Raytheon Technologies Corp. Air Combat Command, or ACC, which oversees fighter aircraft units, has scaled back its 2021 air show requirements for the F-35 to ensure availability of jets for deployments and training. It has cut about eight performances, according to Bloomberg. "The leadership team here is focused on a comprehensive recovery plan to mitigate the readiness impact to our F-35 operational units," Pentagon spokesman John Kirby said Friday. Since August 2020, Pentagon senior leadership has been "actively engaged" on F-35 engine availability issues, he said during a press briefing. "They don't deem the engine issues right now to be a safety of flight issue, but maintenance inspections are resulting in unscheduled engine removal." I tak dalej… A co do F-35, to pojawił sie dzisiaj na Defence News kolejny artykuł o problemach z F-35. Tym razem są to problemy z silnikami F135, które to silniki według ciebie sa takim cudem i w których to, według ciebie, turbomaszyna T/EMM chłodzi gazy wylotowe. Problem jest dwojaki. Po pierwsze, brakuje silników, gdyż centrum remontowe w bazie Sił Powietrznych Tinker w Oklahomie nie jest w stanie planowo wykonywać napraw, przeglądów i remontów (maintenance). Po drugie, sewisanci odkrywają „przedwczesne zniszczenie powłok łopatek wirnika” w „małej liczbie” modułów mocy silnika, co prowadzi do większej liczby napraw i przyczynia się do zaległości. Problem okreslany jest jako "poważnym problemem dotyczącym gotowości". Według oficjeli, nawet 20% floty F-35 może byc dotknietych brakiem silnika. Według wypowiedzi Elen lord ze stycznia 2021, problemy silnikiem były jednym z głównych problemów trapiących F-35, które obniżyły zdolnośc operacyjna F-35 do 69% (oczywiście nie chodzi tutaj o Full Mission Capability, bo ta jest poniżej 50%). A teraz to samo, tylko że w orygunale po angielsku. Artykuł z 12 lutego 2021 pod tytułem: "An engine shortage is the newest problem to hit the F-35 enterprise.". Cytuje: „The F-35 joint strike fighter program is grappling with a shortage of the jet’s Pratt & Whitney F135 engine, and it could be months before the situation starts to improve, a defense official said Friday. The problem, according to the F-35 joint program office, is twofold. First, the F135 Heavy Maintenance Center at Tinker Air Force Base, Okla., has not been able to process engines through scheduled depot maintenance as quickly as projected. Second, maintainers are discovering “premature distress of rotor blade coatings” in a “small number” of engine power modules, creating more repair work and contributing to the backlog. Leaders hope that corrective actions will keep the program from exceeding that threshold, but the defense official confirmed that as many as 20 percent of F-35s could be impacted by the engine shortage if those fixes do not work and no further action is taken. In January, Ellen Lord — then the Pentagon’s top acquisition official — told reporters that the engine problems were one of the main maintenance issues found to degrade F-35 mission capable rates, which sat at 69 percent last month.”. Masz cos jeszcze do dodania?

sobota, 13 lutego 2021, 18:47

Tak. Potrzebuje.

lsjdklsjklfjdsk
czwartek, 11 lutego 2021, 11:28

Ja bym za bardzo nie liczył na słowa polityków.

Davien
środa, 10 lutego 2021, 23:56

Taak,tyle ze Safi nie ma nic do decydowania Yaro, wiec pocieszaj się dalej:)

biały
czwartek, 11 lutego 2021, 18:12

prezydent Turcji jest na tyle silnym człowiek że nie pozwolił by sobie aby jakiś ważny polityk bez jego wiedzy i zgody wypowiadał się nie zgodnie z jego ustaleniami

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:23

MInister obrony raczej stoi wyzej od Safiego wiec raczej to on ma rację.

Stalker
środa, 10 lutego 2021, 20:11

Greckie zakupy. Napięta sytuacja na linii Ankara- Waszyngton i ot zmiana polityki Erdogana. Polityka

Rejtan
piątek, 12 lutego 2021, 09:41

Poparcie dla Grecji : Francja, Niemcy, Egipt, Włochy i Izrael ( ten ostatni mimo rywalizacji z Grecją o pola gazowe ) . USA mimo zmiany prezydenta nie zmienia polityki. Rosja odgryza się Turcji za Chiny i Iran. Erdogan musi ustąpić. Kwestia : kiedy i na ile?

Stalker
sobota, 13 lutego 2021, 23:02

Jakie poparcie? Jakie poparcie mamy my? Od UE? NaTO? USA? A Ukraina jakie ma poparcie? Co ty mi tu wciskasz za kit? Polityka! Nikt nie chce potężnej Turcji w tym regionie! Nikt! UE. Grecja. Izrael. NIKT! Nie. Erdogan nie odpuści. Ma problem ale nie nastąpił szach i chyba nie nastąpi. USA nabroiły w regionie oj nabroiły.

Niezła sztuczka
środa, 10 lutego 2021, 19:35

Od razu było dziwne ten zakup s400, teraz już specyfikacja i osiągi są prześwietlone. Turcja nigdy by nie weszła w ruską rzeczywistość.

Fgu
środa, 10 lutego 2021, 19:04

Gdzie teraz jest ten Fanclub Daviena? Gdzie mityczna rosyjska technologia? Buahahaha

Dannn
środa, 10 lutego 2021, 19:03

Sloty na "tureckie" F-35 rozeszły się świeże bułki. Polskie F-35 też pochodzą z tych zwolnionych rezerw. Amerykanie mają więcej zamówień na F-35 niż są w stanie zrealizować, więc brak zamówień z Turcji absolutnie ich nie boli, myślę że nawet cieszy.

czwartek, 11 lutego 2021, 16:13

A jak producenta boli to że same stany ograniczają zakup F-35?

qwert
czwartek, 11 lutego 2021, 14:58

My dostaniemy te których nie chcą Jankesi, wolą stare F 16 , przynajmniej latają

Monkey
środa, 10 lutego 2021, 18:51

To raczej nie jest propozycja ustępstw, ale próba ubicia interesu przez Turcję. Stwierdzili, słusznie zresztą, że F16 im na razie wystarczą. Z S400 podejrzewam, że mogą spróbować inżynierii wstecznej. Części do F35 i tak Amerykanie od nich kupują. A uznanie Kurdów za terrorystów przez USA dałoby rozszerzone możliwości polityczne i militarne. Gdyby to był Trump, zapewne poszedłby na taką propozycję. Ale Biden chyba nie da się nabrać.

Rex
środa, 10 lutego 2021, 17:56

Przetestowali S-400 u siebie poznając ich rzeczywiste osiągi i nagle im rura zmiękła? ... ciekawe :D

Gnom
środa, 10 lutego 2021, 21:13

Po prostu graja swoje. Przeczytaj dokładnie artykuł i ich dodatkowe warunki polityczne.

Davien
środa, 10 lutego 2021, 23:58

Gnomie tyle ze co USA obchodzą ich warunki? To Turcja coś chce, a teraz kiedy chroniacy ich Trump wyleciał jedyne co moga to chcieć.

Gnom
czwartek, 11 lutego 2021, 18:23

Pożyjemy, zobaczymy mawiają Rosjanie. Zatem poczekaj, a przekonasz się, że Turcja jest i będzie istotnym graczem w tym rejonie. Dla elementem blokowania Rosji, dla Rosji świata Arabskiego na Bliskim Wschodzie..

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 12:03

Gnomie, a co z tej "propozycji" Turcji jest dodatnie dla NATO i USA? Odpowiem ci bys szukac nie musiał: nic , wiec czemu USA ma się na cokolwiek zgadzać? Pozycja Turcji z chwila wejścia do NATO Rumunii i Bułgarii nie ma juz wiekszego znaczenia wiec polecam obudzić sie w końcu.

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 22:01

Zajrzyj w mapy a potem pisz o roli krajów wybrzeża Morza Czarnego. Turcja to nie tylko Morze Czarne.

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:07

Gnomie znaczenie Turcji polegało na tym że była jedynym państwem NATO na M. Czarnym wiec daruj sobie bajki, ok.

qwert
środa, 10 lutego 2021, 19:39

Czy zmiękła, to sprawa dyskusyjna, natomiast nadal nie są zainteresowani tym sztruclem F 35

sobota, 13 lutego 2021, 18:48

A Su-57 są?

Davien
środa, 10 lutego 2021, 23:57

Nie są bo doskonale wiedza że nie dostaną choćby nie wiem co:) Ale widzę w Moskwie panika na całego:)

Markus
czwartek, 11 lutego 2021, 23:05

davien, ty widzisz na parę tysięcy km, kim ty jesteś? Masz boskie moce czy jesteś AI???

Wojtas
czwartek, 11 lutego 2021, 20:27

A kto by chciał te nieloty F-35 wpadające do Oceanów, z których nawet Amerykanie rezygnują? Turcy nie są głupi. To jest blef, nic od Jankesów nie chcą. Sprawdzają Bideta.

biały
czwartek, 11 lutego 2021, 18:16

co tym masz z tą Rusofobią , może trzeba podejść do lekarza , a tak ogólnie to Rosja jest tak zniszczona gospodarczo że od Turcji spokojnie by dostała więc Ruskimi nie ma co się przejmować , no chyba tylko tym że skażą środowisko albo że generałowie sprzedadzą jakąś niebezpieczną broń , ostatnio to tam cyrki wszystko kradną i sprzedają tu jest duże niebezpieczeństwo

ingeod
środa, 10 lutego 2021, 22:43

mówią, że nie są zainteresowani - to świetni dyplomaci od wieków

Takie życie
środa, 10 lutego 2021, 19:04

Jeśli Erdogan ma problem jak to Putinowi powiedzieć to można za jednym zamachem załatwić też sprawę odmowy budowy rosyjskiego gazociągu do Europy przez Turcję. Wtedy całość przekazu się jakby rozmyje :)

dim
środa, 10 lutego 2021, 17:53

Grecki, biznesowy kanał TV podaje też, powołując się na "dobrze poinformowane źródła" w MON, że coraz bliżej jest nie dwóch, a czterech fregat Belh@arra i że w marcu MON zapewne przekaże oficjalną info informującą rząd/parlament, że ta oferta najlepiej pasuje do ich oczekiwań. Dwie budowane we Francji, dwie w Grecji, przy tej okazji remont i upgrade 4 fregat "Meko", a dwie zmodernizowane w tym celu fregaty typu La Fayette wypożyczone w międzyczasie. Całość za "wyraźnie ponad" 5 mld Euro. Do tego (dopiero co) w trakcie kolejnej wizyty w Izraelu, premier... ale o tym jest drugi post... Policzmy więc pieniążki: modernizacja F-16, zakupy rakiet dla F-16, Mirage, we Francji, USA i Izraelu, Rafale z amunicją, grecko-izraelska akademia lotnicza, 4 nowe + 4 modernizowane fregaty, Spajki NLOS i Iron Dome z Izraela... ooops ! To chyba już przekracza obiecanych przez premiera dodatkowe 10 mld Euro na obronność. Czyli coś może z tej listy wypaść... Jednocześnie Izraelczycy nabyć mają główną, grecką fabrykę pojazdów i czołgów... Acha i jak wytyka mu to lewicowa opozycja, premier ani razu nie wspomniał w Izraelu o darzonym w Grecji wielką sympatią narodzie palestyńskim. Co dotychczasowo greccy rządzący robili...

Androtti
środa, 10 lutego 2021, 22:02

Znajdzie dla pana dima bitte, jakiś temat o grecji..please!! Czemu mało piszą o grecji. Cały czas Turcja, turcja zwariować można...

Patryk
środa, 10 lutego 2021, 17:40

Pytanie do poinformowanych, jak ma się sytuacja z Słowackimi S-300PMU, które posiadają, też są ograniczeni w działaniu czy mają wolną rękę ?

dim
środa, 10 lutego 2021, 19:41

Zapewne chodzi o okoliczność, że greckie dopiero co modernizowane były na max. Według silnych symptomów, nawet nie "zmodernizowane", a wszystko prócz auta-nośnika zostało w nich wymienione. Gdy te słowackie mogą być (myślę, ale nie znając tematu) znacznie starsze. Czyli także mniej niebezpieczne, jako narzędzie szpiegowskie.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 00:00

Greckie to wersja maks S-300PMU2 wiec podobne do Słowackich PMU jedynie z nowszymi rakietami i ulepszonym radarem.

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 19:01

Już się o to spieraliśmy, że istnieją wątpliwości, w jak dużym stopniu i w którym kierunku "ulepszonym" radarem. Pisałem Ci jak trafiało w cel, kluczący w cieniu góry, już zupełnie niewidoczny dla TEGO radaru. Ale widoczny w tamtym momencie dla dwóch radarów greckich, nieopodal. Na co odpisywałeś, że to niemożliwe :))))))))

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:28

Dim, sprawa jest prosta:) S-300 nei ma innej wersji niz S-300PMU2 wiec barziej jej nie ulepszą> jak widac jednak dalej ciagniesz te bajki z radarami mimo że to co opisujesz jest to fizycznie nierealne, no twoja sprawa:) Ale zapoznaj sie z naprowadzaniem track via missile i przestań fantazjować.

easyrider
środa, 10 lutego 2021, 16:45

Czyli rura zaczyna im mięknąć. Ale to tylko wybieg. Jak tylko dostaliby F35 to wypną się na umowę. Turcja jest już kompletnie niewiarygodna jako członek NATO. Kolaboruje z Moskwą i jest islamska. Gdyby przywódcy NATO mieli olej w głowach i byli skoncentrowani na swoim podstawowym zadaniu - zapewnieniu bezpieczeństwa własnym obywatelom - to wykluczyliby Turcję z Sojuszu. Oni jednak skoncentrowani są na ideologii niebinarnych. Dlatego Turcja może być spokojna. Nikt jej nie wykluczy a może im się znowu omotać Zachód.

Pavlov
środa, 10 lutego 2021, 22:16

maja olej w głowie dlatego nie mogą zrezygnować. Każdy ma świadomości, że Turcja jest krajem bardzo ważnym i geostrategicznym. Do tego jest jednym z " Core State". Wiedzieliście ostatnią mapę stratfor na rok 2050

Milutki
środa, 10 lutego 2021, 19:23

Turcja jest w pełni świeckim krajem i jako jedyny w NATO jest w stanie postawić się Moskwie co robiła na każdym kroku z w Syrii, w Libii , w Azerbejdżanie. Turcja jest najbardziej wiarygodnym krajem NATO, w przeciwieństwie do innych nie zdradza swoich sojuszników, turecka armia jest wartością dodaną do sojuszu w przeciwieństwie do inny które tylko wyciągają rękę po pomoc i grają na solidarności .

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 00:01

Taak, jak widać Turcy miekna,a Milutki ciągle w zaparte:)

Milutki
czwartek, 11 lutego 2021, 09:31

W żadnych ważnych sprawach Turcy nie ustąpili ani USA ani żadnemu innemu krajowi, a ważne sprawy to walka z komunistami , budowa swojego przemysłu, realizacja celów może być odroczona ale nie zarzucona

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 20:09

No popatrz, nie będzie modernizacji F-16, nie będzie T-X, nie będzie zapewne T-70, ciekawe czym bedziecie ta swoja fregatę napędzać bez silnikó z Niemeic:) Ale spokojnie, to jedynie początek:)

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 08:29

Nie podniecaj się tak, bo zawału dostaniesz. Akurat silniki do fregaty z nieznacznym opóźnieniem sklecą sobie z Ukrainą i pewnie będzie to handel wymienny jak z BSP. Podobnie będzie z większymi rakietami. T-70 jest licencją, zatem Amerykanie musieliby zerwać umowę licencyjną i ponieść koszty - a tego nie lubią, wtedy chętnie wesprą projekt Rosjanie, a może nawet Chińczycy i powstanie TZ-20. Brakujące elementy do T_X też znajdą, najwyżej projekt spowolni na 2-3 lata. Oni mają tylko jeden prawdziwy problem - pieniądze, bo jak zaczną się prawdziwe ograniczenia w handlu i obsłudze finansowej to będą mieć problemy irańskie. Ale są zbyt cenni dla USA z racji swego położenia i wrogości do nich arabów, aby do tego doszło. Zatem ...

czytelnik D24
środa, 17 lutego 2021, 13:00

Ciekawe kogo wybiorą Ukraińcy kiedy Amerykanie sobie zażyczą by nie wspierali Turcji a w zamian zaoferują Ukraińcom większą pomoc w zbrojeniach i wsparcie przeciw Rosji? Chyba rachunek jest prosty.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 12:10

Gnomku, po pirwsze sami Turcy milczą o systemie napedowym fregaty, po drugie T-70 to S-70i w tureckiej wersji więc Rosja to sobie moze pomagać ale tobie w zmyslaniu, a umowę licencyjna mogą zwyczajnie zablokować, jakoś za wykopanie z F-35 Turcja nawet centa nie dostanie, brakujacych elementów do T-X nie maja skąd wziaść, ten brakujacy element to silniki wiec skończ zagnomiac fakty. Dla USA byli cenni do chwili jak do NATO weszly Bułgaria i Rumunia, obecnie przez swoje postepowanie stali sie problemem.

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 21:59

Jak zwykle "podziwiam" twą "bezkrytyczną nieomylność" i "pewność sądu nie skażona znajomością rzeczy". Zacznij od otwarcia atlasu (albo wyświetlenia na ekranie) mapy. Potem proponuję ci WZIĄĆ się do myślenia. Jak byś łaskawie zauważył to podpisany kontrakt na dostawy elementów do F-35 zostanie wykonany do końca. A to oznacza, ze USA nie zapłaci żadnych kar i właśnie dlatego zostanie on przede wszystkim wykonany. Po prostu nikt nie podpisze nowych. Umowa licencyjna na T-70 została podpisana, łańcuch dostaw utworzony a niewywiązanie się z kontraktu będzie sporo firmy z USA kosztować (co prawda sporą część im rząd zrekompensuje) ale i tak nie będą się śpieszyć ze zrywaniem kontraktów. A silnik, no cóż w Turcji żyją zdolni ludzie, maja przemysł, także metalurgiczny, na dobrym poziomie i przy wsparciu niedocenianych przez ciebie Ukraińców (też niezłych w metalurgii i nie tylko) mogą cie jeszcze zadziwić. Ale by coś analizować musiałbyś cos wiedzieć z techniki i ekonomii oraz odważyć się myśleć samodzielnie, a nie tylko wierzyć w medialne doniesienia made in USA.

Milutki
piątek, 12 lutego 2021, 02:59

Jeżeli już nic Turcja nie zdobędzie to pójdzie na ustępstwo w jakichś pośrednich sprawach . Tak bywa w polityce

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 12:12

W jakich pośledich sprawach?? Milutki, zrozum w końcu że t wy chcecie czegos od USA i NATO a nie odwrotnie, do tego nic poza S-400( co juz nei ma znaczenia dla USA) nie oferujecie . Więc pomysl dobrze.

wewo
środa, 10 lutego 2021, 22:33

Turcja to akurat myśli wyłącznie o sobie, a innych ma gdzieś

JÓZEK uzupełnił
środa, 10 lutego 2021, 15:41

Bo to jest tak system został zbadany przeskanowany( bramki Rtg do badania tirow na granicy),zweryfikowany a następnie odczytany ,Patriota Turcy już poznali (słynne włamanie do niemieckiego systemu Patriot i odczytanie software oraz poznanie idei działania wyrzutni kilka lat temu gdy stacjonowała w Turcji) ..i za lat parę powstanie turecka hybryda S-400z Patriotem zwana Procą Orientu a współpraca( dill )z USA i Rosją zostanie zachowany na stałym poziomie i powróci nuda dyplomatyczna

dim
środa, 10 lutego 2021, 19:45

Zgodność, z tym, że "za parę lat" tamta (ewentualna, nie znam sprawy) wiedza z "niemieckiego Patriota" będzie już parudziesięcioletnia.

ja
środa, 10 lutego 2021, 15:13

a my za pozwoleniem odpalenia Patrioty!

Fgu
środa, 10 lutego 2021, 23:04

Odpala to s400 - na szrot hahaha

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:29

Wam w Rosji nikt patriotów nie spzreda:)

yaro
czwartek, 11 lutego 2021, 00:58

A po co komuś taki zacofany system ?

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:28

Istotnie, po co komu tak zacofany system jak S-400:)

Davien
środa, 10 lutego 2021, 14:56

Ale tak w ogóle to czemu USA miałoby się zgadzać na cokolwiek.? To Turcji zależy na tym, wiec to oni powinni ustapic a nei jeszcze stawiac żądania.

Ech
środa, 10 lutego 2021, 14:52

Zapewne jakos sie dogadaja.

sobota, 13 lutego 2021, 18:50

A skąd ta pewność?

dim
środa, 10 lutego 2021, 14:47

Teraz to mogą się ugryźć ze swymi S-400... Jeśli tylko prawdą są teksty w dzisiejszej greckiej prasie "informacje mówią że..." - Grecy chcą kupić Spajki NLOS, Żelazną Kopułę, "ekonomiczne kosztowo" rakiety pow-ziemia dla samolotów, zasięgu 150 km (znacznie większe zasięgi Grecy dawno już mają, ale "nieekonomiczne" w zakupie) itd. O skoro premier często ostatnio lata do Izraela, a Żydzi tutaj, może bo być prawdą. Poza tym... - a kto teraz jeszcze Turkom uwierzy ? Pytanie retoryczne, gdyż aż tak naiwnych polityków chyba już nie ma ?

Ojciec Sukcesu
środa, 10 lutego 2021, 22:47

Dim, pisz o Grecji jak najwięcej. To doskonałe wpisuje się w tureckie tematy. Nie przejmuj się komentarzami głąbów. Pozdrawiam

Pax romana
środa, 10 lutego 2021, 21:52

Halo tu nie chodzi o grecji!! znajdz temat grecji w innych stronach i tam komentuj. Nudzi ta twoja Grecja,

dim
środa, 10 lutego 2021, 22:17

A jak Pan sądzi, przeciw komu kupowała Turcja owe S-400 ? Przecież nie przeciw Rosji, nie Kurdom, nie Bułgarii... Czyli przeciw komu "chodzi o" ?

Sidematic
środa, 10 lutego 2021, 14:32

Amerykanie niczego nie tracą odstawiając Turków od F-35. Na te samoloty są zapisy. Jak i na wszystkie inne efy.

ech ta dzika Montana
środa, 10 lutego 2021, 20:27

Naprawdę? Jak widać coś na bakier z "realem".

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 00:03

Doprawdy?? Jakos USA wykopało Turków z F-35 i nie ma zamiaru ich dopuscic ponownie. Ale, ale Turcy tez wykopali wasze Su-35 i Su-57 nie chcąc tych "nie mających analoga w mirie" maszyn.

ech ta dzika Montana
piątek, 12 lutego 2021, 19:41

Nie wiem ile centrala płaci od "wpisu" ale uważam, że biorąc pod uwagę brednie jakie za to dostaje to i tak zdecydowanie za dużo.

piątek, 12 lutego 2021, 09:13

Analogów to nie ma F-35, który posiada 871 wad w którym składaja się koła zaraz po wylądowania, w którym psują się jednocześnie po cztery systemy w trakcie ladowania, w którym poprawnie nie działa radar, ekran dotykowy, komendy głosowe i hełm pilota. Coś jeszcze pominąłem?

piątek, 12 lutego 2021, 09:10

Ale Turcy nie chcą chcą oni F-35, a wolą F-16 i czekają na swój mysliwiec. Cytat z artykułu: "Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35..., Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30". czyżby z tym F-35 faktycznie coś było nie "halo"?

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:12

Bop doskonale wiedzą że F-35 nie dostaną i tyle:) Dopóki maja u siebie S-400 ta sprawa jest definitywnie zamknieta. Ale jak widzę dla ciebie to zdecydowanie za ciezkie do zrozumienia.

poniedziałek, 15 lutego 2021, 06:16

Wiedzą, że nie dostaną, bo tego nie chcą? Aż takie to skomlikowane?

środa, 17 lutego 2021, 13:20

To nie jest skomplikowane tylko jakiś bełkot, bo co to za konstrukcja zdania "Wiedzą, że nie dostaną, bo tego nie chcą"? Z logiką którą tak się uwielbiasz zasłaniać jesteś mocno na bakier. Czym innym jest nie móc czegoś dostać, a czym innym jest czegoś nie chcieć. Turcja nigdy nie wydała żadnego oświadczenia, że nie chce F-35 a wręcz przeciwnie Erdogan publicznie ogłaszał że będzie wszelkimi możliwymi sposobami żądał od USA samolotów F-35. Kłamstwa mają krótkie nogi przyjacielu.

środa, 17 lutego 2021, 17:31

Ale jakie kłamstwa? Czytałes artykuł? Bo mi sie wydaje, że nie. W 2019 roku chcieli powrotu Turcji do programu F-35 w zamian za dezaktywacje S-400. Cytuje fragment artykułu: "W listopadzie 2019 Trump chciał znaleźć kompromis ws. tureckich systemów obrony. Zgodnie z jego propozycją S-400 miały pozostawać nieczynne, a w zamian Turcji miały zostać zaoferowane na sprzedaż systemy Patriot i powrót do programu samolotu wielozadaniowego F-35A. O tym, że S-400 pozostają dezaktywowane mieli się upewniać amerykańscy inspektorzy, którzy mieliby dostęp do posiadających te systemy tureckich baz. Erdogan odmówił wówczas twierdząc, ze amerykańskie komisje oznaczałyby ograniczenie tureckiej suwerenności". I dalej napisane jest tak: "Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35, a jedynie zniesienia sankcji na amerykańskie uzbrojenie, które eksploatują już teraz"/ I dalej przeczytasz tak: "Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30. To między innymi dlatego Turkom zależy na utrzymaniu dostaw amerykańskich części do Fighting Falconów, które zresztą w ostatnich latach były skupowane na światowych rynkach". Wiec wyraźnie napisano, że wola F-16 od F-35. i gdzie napisałem nieprawdę?

Wwp
środa, 10 lutego 2021, 23:07

Poczekaj ze 2 lata i będziesz Chińskiemu Panu buty pucował z takim podejściem. S400 su57 t14 - Chinczycy się śmieją z tego badziewia - kosmiczne myśliwce się wam snią a nie ma co do gara włozyc .

dvgimn
środa, 10 lutego 2021, 22:50

Włochy, Wielka Brytania, Polska, Australia, Japonia, USA, Kanada, Izrael, Dania, Holandia....a ile Su, żeście sprzedali?

czwartek, 11 lutego 2021, 16:16

Tak się podniecasz jakbyś co najmniej dolara miał od sprzedanego F-35.

sobota, 13 lutego 2021, 18:52

Nadal nie podpowiedziałeś ile bezawaryjnych seryjnych Su-57 sprzedali.

poniedziałek, 15 lutego 2021, 06:17

Odpowiem za niego. Zero. Czyli tyle samo ile sprzedano bezawartjnych F-35.

poniedziałek, 15 lutego 2021, 21:24

No to nie trafiłeś bo nie ma czegoś takiego jak bezawaryjny samolot.

wtorek, 16 lutego 2021, 07:57

Ale w awaryjności to nic, no może poza F-104, tego F-35 nie przebija.

Davien
środa, 17 lutego 2021, 09:58

F-35 1 katatsrofa na ponad 80 tys wylatanych godzin, Su-57 jedna katastrofa na 4 wylatane godz. masz cos jeszcze do dodania?. Obecnie F-35 jest najmniej awaryjnym samolotem swiata.

środa, 17 lutego 2021, 15:31

O czym ty bredzisz. Przedziez nie każda awaria oznacza kastrofę. A F-35 jest snajbardziej awaryjnym samolotem, co powoduje, że koszty cyklu zyciowego sa tak wysokie. Teraz znowu jest problem z silnikami. napisz, w którym samolocie , po wyprosukowaniu juz 500 egzemplarzy skaładaja sie koła po wylądowaniu czy psuja na raz cztery systemy przy lądowaniu? Nie ma drugiego takiego samolotu. I dlaczego piszesz teraz o czterech wylatanych godzinach przez Su-57? Wczesniej pisałeś, że wylatał osiem.

wtorek, 16 lutego 2021, 07:56

Poprawka. Nie ma czego takie jak bezawaryjny F-35. A czytał, że okazało się, że silniki F-35, czyli miderka silników z lat osiemdziesiatych maja problemy z zywotnością?

środa, 17 lutego 2021, 13:33

Nikt nigdzie nie twierdził że F-35 jest samolotem bezawaryjnym bo nie istnieje coś takiego jak bezawaryjny samolot a awaryjność wynika ze stopnia skomplikowania konstrukcji.

środa, 17 lutego 2021, 13:28

CzytałEM i co z tego skoro Su-57 wyprodukowano do dzisiaj dwa egzemplarze seryjne z czego pierwszy rozbił się podczas lotu do bazy macierzystej. Daje to rekordowy wskaźnik katastrof na poziomie 50%. F-35 lata ponad 400 sztuk z czego rozbiło się tylko 5 a wszystkie mają wylatane ponad 400 tys godzin. Więc z czym ty do ludzi startujesz amatorze?

środa, 17 lutego 2021, 17:23

To z tego, że wypadało by, że w samolocie którego wyprodukowano ponad 600, były sprawne silniki. W Su-57 awarii uległ FBW, poprawili i nigdy sie to nie powtórzy. A w F-35 co rusz coś nowego. Doucz sie też, jak wyglądała sprawa z pierwszymi seryjnymi F-14.

dim
środa, 10 lutego 2021, 22:20

Real jest ten, że nikt nie zamawia jakoś waszych Su-57. A kto kupił już S-400, ewidentnie zaczyna tego żałować.

piątek, 12 lutego 2021, 09:16

Indie żałuja zakupu S-400? Na prawdę? A słyszałes, że indie dokupuja ich więcej, tak samo jak MiGów-29 i Su-30MKI? Na Patriota to nawet patrzeć nie chcą.

sobota, 13 lutego 2021, 18:54

Tak dima. Indie żalują jak zobaczyly bezradnośc S-400 w Syrii.

niedziela, 14 lutego 2021, 06:29

I dlatego dokupią ich więcej?

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 21:56

Indie kupuja umówiona wczesniej w 2015r ilość S-400 a kupuja je dlatego ze nikt im innych systemów nie zaoferował. Tak samo kupili stare MiG-29S by zatkac dziury po kompromitacji MiG-21 w Kaszmirze.

Ekspert
poniedziałek, 15 lutego 2021, 06:25

Bzdury które obalam za pomoca cytatów chociażby z Reuters czy CNBS: “On 15 October 2016, during the BRICS Summit, India and Russia signed an Inter-governmental Agreement (IGA) for the supply of five S-400 regiments The US5.43 billion deal was formally signed on 5 October 2018, ignoring threat of US sanctions. The deliveries are expected to commence by the end of 2020 and brought into service in October 2020. The United States threatened India with sanctions over India's decision to buy the S-400 missile defense system from Russia because India chose S-400 over American origin Patriot PAC 3”. Jest wyraźnie napisali, że wolwli S-400 zamiast Patriot PAC 3.

Davien
środa, 17 lutego 2021, 10:00

Po pierwsze ekspercie od urojeń CAATSA nie dotyczy S-400 dla Indii bo nie działą wstecz, a weszła dopiero w 2017r Jak kupowali S-400 nikt im nie proponował PAC-3/3+ wiec....

Ekspert
środa, 17 lutego 2021, 15:34

A ktu piszę o CAATSA Fabienku/ Gdzie uzyłem terminu CAATSA? Zacytuj, czas start. twierdzisz, że Reuters czy CNBS nie wiedzą co piszą? Znow?

poniedziałek, 15 lutego 2021, 06:25

Dziecko, w kaszmirze to skompromitowały się AIM-120 C5, która na bodajże sześć odpaleń, okazały się całkowicie bezsilne w stosunku do Su-30MKI.

środa, 17 lutego 2021, 13:35

Dziecko. AMRAAMY zostały wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem czyli na ich maksymalnym zasięgu i daleko po za ich strefą NEZ.

środa, 17 lutego 2021, 17:14

Nie jesteś w stanie tego udowodnić. Faktem jest, że żaden z AIM-120 C5 nie doszedł celu. A według daviena MiG-21 Bison zostałzestrzelony z dystansy 70 km. To może ustalcie jedna wersję.

Davien
środa, 17 lutego 2021, 10:01

Całkowicie bezsilne to okazały się Su-30MKI które jedynie zwiewając tak że mało dopalaczy nie pogubiły nie podzieliły losy Bisona.

Ekspert
środa, 17 lutego 2021, 15:41

Hindusi musieli by uciekac ale tylko może wtedy, gdyby strzelali do nich twoimi AIM-120 z 1973 roku. AIM-120 C5 okazały sie bezskutecznym szrotem który łatwo dał sie zakłucic i uregulować. A ustaliłeś już wersję, skąd oni tymi AIM-120 C% strzelali? Bo raz wypisujesz, że z granicy zasięgu balistycznego, drugi raz, że z granicy NEZ? Tak czy nie?

dima
piątek, 12 lutego 2021, 09:15

Indie żałuja zakupu S-400? Na prawdę? A słyszałes, że indie dokupuja ich więcej, tak samo jak MiGów-29 i Su-30MKI? Na Patriota to nawet patrzeć nie chcą.

niedziela, 14 lutego 2021, 15:13

Indie nie chcą patrzeć tylko na to czego mieć nie mogą.

Milutki
środa, 10 lutego 2021, 14:20

Turcja od początku proponowała aby powstała wspólna komisją w ramach NATO zajmująca się możliwym użyciem zagrozeniami i kompatybilnoscią S400 z uzbrojeniem NATO. Amerykanie odmawiał komisji, zapewne obawiali się że jeżeli ustąpią Turcji to będą musieli ustąpić innym państwom, realia jednak się zmieniły, calubczas na świecie jest zainteresowanie S400 a podobno Indie mają ten system kupić mimo chęci zakupów również amerykańskich samolotów , USA nie będą mogły bez strat dla swojej polityki tych wszystkich krajów obłożyć sankcjami . Dla Turcji natomiast S400, F-16 , F-35 to cele pośrednie i różne możliwości są na stole, celem nadrzędnym jest budowanie jak najbardziej, najlepiej całkowicie, niezależnego przemysłu zbrojeniowego. Od razu się to nie uda ale w perspektywie 10 czy 15 lat jest to cel realny. USA jeżeli przestanie wspierać północnosyryjskich komunistów to naprawi swoją zniszczoną reputację jako lojalnego partnera, naprawi w ten sposób swoją zdradę wobec wieloletniego sojusznika z NATO jakim jest Turcja .

Stavros
środa, 10 lutego 2021, 21:59

Erdogan sprytnie wycofał się od tych awaryjnych F35. Turcy wcześniej się zorientowali..i to się liczy. Artykuł w defence24 "Pierwszy lot F-15EX. Możliwa dostawa przed czasem" z 04.02.2021...to udowodnia. no commned!!

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 12 lutego 2021, 09:24

Udowadniają to też dwa inne artykuły na Defence 24, jeden zatytuowany "Nowe F-16 dla USAF po 15 latach przerwy?", drugi to "Supermyśliwiec NGAD zastąpi też F-35?". Poza tym, w tym artykule napisane jest: "Turcy nie chcą w zamian powrotu do zakupu F-35, a jedynie zniesienia sankcji na amerykańskie uzbrojenie, które eksploatują już teraz.", i dalej: "Wycofanie się z F-35A wpisuje się z kolei w decyzję Turków o przedłużenia żywotności F-16C/D i wyprodukowaniu dodatkowych 30 samolotów. Zgodnie z ostatnimi informacjami maszyny te mają służyć do czasu zastępowania ich krajowym myśliwcem T-X, co nastąpi zapewne w latach 30.". Czyli wyglada na to, że oni wcale tego F-35 aż tak bardzo nie chcą. Wię wszystkie znanki na niebie i ziemi wskazują, że ten F-35 to faktycznie bubel musi być.

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:14

I w zadnym ekspercie od urojeń nie ma słowa o zmniejszeniu zakupów F-35 poza słowami zwolnionego z roboty Willa Ropera:))

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 14 lutego 2021, 17:20

Portal Defence 24, artykul pod tytulem „Su-57 na eksport. Debiut na Paris Air Show 2019?”, z dnia 6 marca 2019 roku. Davien, piątek, 8 marca 2019, 12:06 „Panie bania wania: to zaczynamy. RCS Su-57 podawane przez samego Suchoja wynosi 01-1m2, srednie 0,5m2, dla porównania B-1B ma 1,45m2 RCS:) ,nie ma supercruise z silnikami Al-41F1, ma byc dopiero z AL-41Fu czyli dawnym Izdielie 30 radar N036 Biełka czyli moderka Irbisa przez wymiane anteny istnieje w trzech niekompletnych egzemlarzach( wyłacznie antena przednia) na T-50-3/4/5 i kilk sztuk do badań naziemnych. Co zabawniejsze RCS nie da rady zmniejszyc bez przekonstruowania całego kadłuba Su-57( temumiał słuzyc jeden z prototypów T-50-9) bo obecnie radar widzi łopatki wirników turbin AL-41:) Awionika dla Su-57 istnieje w jednym egzemplarzu tstowym, silniki AL-41FU beda nie wczesniej niz 2024-25 wiec jak widac panie bania wania ,znowu się skompromitowałes:) Aha wszystkie dane sa oficjalnie podane przez Rosjan:)” Davien, sobota, 9 marca 2019, 02:01 ”Maras, w 2020r to silnik AL-41FU ma dopiero zaczynac próby państwowe więc wcześniej niz w 2023-34 szans na niego nie bedzie. A co z radarem( maja trzy okrojone egzeplarze, awioniką czy kadłubem którego konstrukcja nie pozwala na redukcje RCS( odsłoniete łopatki turbin?”. Davien, sobota, 9 marca 2019, 15:57 „Panie Gracz, nie dysze sa problemem, ale konstrukcja kanałów dolotowych powietrza do silników która umozliwia radarowi przeciwnika widzenie łopatek turbin AL-41 i bez zmiany tego zapomnij o redukcji RCS do sensownego poziomu. Tylne osłony silnika to redukcj widma w podczerwieni. A teraz co do stealth: za pierwszy mysliwiec stealth uwazany jest F-117 z RCS 0,01m2 . Nasze F-16 maja 1m2 RCS więc przy 0,5m2 dla Su-57 to F-16 tez wg ciebie jest V gen?? Su-57 nie jest maszyna stealth z tymi wartosciami RCS, to już F-18E ASHblock III ma mniejsze RCS:))”. Twoje bzdurki davienku mozna to latwo znalezc na portalu Defence 24 pod artykulem „Jednak Super Hornet dla Luftwaffe”. jak chcesz to masz jeszzce raz. „Jednak Super Hornet dla Luftwaffe”. Cała dyskusja w tym temacie aby wszystko jasne było: „ zenobii środa, 9 października 2019, 19:32 Z tym zakupem Phantomów to była afera, Po zakupie F-104 i ogromnej seri katastrof tych maszyn politycy zakupili Phantomy, które okazały sie duzo gorszymi maszynami od F-104, jedyną ich zaleta było to ze sie mniej rozbijały. Nie pisz prosze że lotnicy niemieccy byli z nich zadowoleni, bo nie byli. Davien czwartek, 10 października 2019, 00:35 Zenobii, dawno takich bajek nie czytałem:) I te Phantomy były w Niemczech uzywane aż do XXI wieku i piloci niemieccy byli z nich zadowoleni:) No ale jak zwykle masz pan zerową wiedzę. zenobii czwartek, 10 października 2019, 14:22 Przestań bredzić, zakup Pahantomów to czysto polityczna sprawa była . Oklazała się taką samą afera jak zakup F-104, owszem używali tych samotów bo co mieli zrobić, ale poszukaj i poczytaj wypowiedzi wojskowych na temat tej maszyny. Phantom miał dużo gorszy radiolokator od F-104, oraz gorsze z poczatku uzbrojenie, pierwsze niemieckie Phantomy(RF-4E) były nieuzbrojone, te w wersji uzbrojonej mogły przenosić żałosne uzbrojenie, oraz jak już wczesniej pisałem miały żałosny radiolokator. Dopiero w drugiej połowie lat 80 zaczeli je modernizowac aby jako tako to wygladało. Wskaż jednego pilota niemieckiego jaki był zadowolony z tych maszyn jakie nie miałyby szans w walce z naszymi Limami nie mówiac o Mig-21. Co z nimi zrobiłyby Mig-23 albo 29 to szkoda gadać. Przestań zatem się ośmieszać. Masz zerową wiedze szczegółach, nie masz pojecia jakich maszyn używała luftwaffe i potem bredzisz bez sensu. Davien piątek, 11 października 2019, 16:45 Taak, rozumiem że wg ciebie pociski AIM-7 Sparrow i nowsze wersje Sidewinderów były gorsze od Sidewinderów na F-104?? RF-4E panie Zenobii to wersje rozpoznawcze wiec nic dziwnego że nie były uzbrojone, wiesz w ogóle o czym piszesz?? A co do spotkań Phantomów z MiG-ami to rzez MiG-ów w Wietnamie i na Bliskim Wschodzie swiadczy ze zwyczajnie kłamiesz. I to tyle, z taz żałosnym osobnikiem jak pan panie zenobii dyskusja zwyczajnie nie ma sensu. poniedziałek, 14 października 2019, 18:12 „Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. „ Davien wtorek, 15 października 2019, 01:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:) bryxx wtorek, 15 października 2019, 16:53 Ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120”.

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 14 lutego 2021, 17:19

Davienku, widzę, że aby bronic bublowatości F-35, to nawet jesteś w stanie posunąc sie do "oplucia" niewinnego człowieka. Po poierwsze davidku, nikt go z "roboty nie zwolnił", tylko zwyczajnie nastapiła zmiana prezydenta i administracji w USA. Poza tym, zanim naplujesz na człowieka, to najpierw wypadało by poczytać jego zyciorys, chociazby pobieżnie. A zyciorys ten możesz poczytać na oficjalnej stronie USAF. A wiedział byś, że Will Roper jest wyształconym człowiekiem, który uzyskał tytuł magistra fizyki, a później tytuł doktora matematyki na Georgia Institute of Technology (Instytutucie Technicznym Georgii w stanie Atlanta). A tutaj zaytuje ci przebieg jego kariery. CAREER CHRONOLOGY January 2006 – June 2010, Missile Defense Advisor, MIT Lincoln Laboratory, Washington, D.C. August 2010 – August 2011, Member, Missile Defense Advisory Committee, Missile Defense Agency, Washington D.C. June 2010 – August 2012, Acting Chief Architect, Missile Defense Agency, Washington D.C. August 2012 – February 2018, Director, Strategic Capabilities Office, Office of the Secretary of Defense, Washington, D.C. February 2018 – present, Assistant Secretary of the Air Force for Acquisitions, Technology and Logistics, Headquarters U.S. Air Force, Washington, D.C. A w trakcie swojej kariery otrzymał nastepujące nagrody i wyróżnienia. MAJOR AWARDSHONORS Department of Defense Medal for Distinguished Public Service Secretary of Defense’s Award for Excellence USD/AT&L Award for Innovation MDA Contractor of the Year MDA Innovation and Technology Awards Rhodes Scholar. Więc nie rozumiem, dlaczego tak wyrażasz sie o człowieku, zwłaszcza ty, gościu, który swoja "wiedzę" udowodnił wpisami o pociskach AIM-120 z 1973 roku, o tankowcach napedzanych kotłami opalanymi oparami benzyny, o łopatkach turbin widzianych od strony wlotu powietrza w silniku odrzutowym, o referendum w Polsce o przystapieniu Polski do NATO, o rzekomych oficjalnych wypowiedziach Putina w których rzekomo oswiadczył, że "F-35 ma system chodzenia silnika". Widzisz kim ty jesteś przy panu co nazywa się Will Roper?

Davien
środa, 17 lutego 2021, 10:03

Funku jak widzę dalej żałosnie bredzisz i zmyslasz by tylko te brednie podprzeć:0 No cóz, twoja sprawa, ale Will Roper nie decyduje o tym co i ile bedzie kupione. Jakos też od Obamy do Trumpa przeszdł bez problemowo a tu po jego konferencji prasowej mu podizekowali. I takie to sa fakty mistrzu urojeń.

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 20 lutego 2021, 08:17

Udowodnie ci, że wypisywałeś o konwencji chicagowskiej która obowiązuje także samoloty wojskowe. Defence 24, artykuł pod tytułem: „Polskie Jastrzębie kontra Su-35 i Su-27, 21 stycznia 2020, 12:49”. Internauta @j1 napisał tak: czwartek, 23 stycznia 2020, 09:19 „Się jeszcze raz wyraźnie zapytuję: jaka umowa międzynarodowa nakazuje cokolwiek samolotom wojskowym w zakresie identyfikacji, planów lotów, utrzymywania łączności z państwami trzecimi itd. w międzynarodowej przestrzeni powietrznej? Odpowiedź: żadna. Dziękuję, koniec tematu”. A ty mu odpowieidziałeś tak: @Davien, czwartek, 23 stycznia 2020, 14:09 „Konwncja Chicagowska i mimo twojego zakłamywania i prób wybielania Rosji faktów nie zmienisz”. I wtedy internauta @j1 odpisał tak: @j1, czwartek, 23 stycznia 2020, 22:01 „Tytuł dokumentu: Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. Artykuł 3 konwencji: a) Niniejsza Konwencja stosuje się wyłącznie do cywilnych statków powietrznych, nie stosuje się zaś do statków powietrznych państwowych. b) Statki powietrzne używane w służbie wojskowej, celnej i policyjnej uważa się za statki powietrzne państwowe." Dziękuję, wszyscy zdrowi.”. Dziękuję za uwagę. Masz cos jeszcze do dodania?

piątek, 19 lutego 2021, 08:37

Z powodu braku silników ogrnaiczona zostanie liba pokazów dawanych przez F-35 Demo team. „Air Force Cuts Back F-35 Demo Performances Due to Engine Shortage”. Czyli cudak ma kolejne problem, teraz z silnikami. Co prawda na dzień dzisiejszy napisali, że nie zagraża to bezpieczeństwu lotów. Ale jak widać, odnośnie F-35 pojawiaja sie coraz ciekawsze informacje. Cytuje: “The F-35A Joint Strike Fighter will participate in fewer air shows this year as military leaders deal with an engine shortage for the fifth-generation stealth jet. Bloomberg News reported this week that there is a growing shortage of F135 engines, which are manufactured by Pratt & Whitney, now owned by Raytheon Technologies Corp. Air Combat Command, or ACC, which oversees fighter aircraft units, has scaled back its 2021 air show requirements for the F-35 to ensure availability of jets for deployments and training. It has cut about eight performances, according to Bloomberg. "The leadership team here is focused on a comprehensive recovery plan to mitigate the readiness impact to our F-35 operational units," Pentagon spokesman John Kirby said Friday. Since August 2020, Pentagon senior leadership has been "actively engaged" on F-35 engine availability issues, he said during a press briefing. "They don't deem the engine issues right now to be a safety of flight issue, but maintenance inspections are resulting in unscheduled engine removal." I tak dalej…

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 17 lutego 2021, 17:18

Ale jakie zmyslenia? Zacytowałem fragment biografii Willa Roppera z oficjalnej strony USAF.

Ekspert
środa, 17 lutego 2021, 17:17

Czy ty w ogóle wiesz jaką funkcję pełnił Will Roper? Will Roper to nie Davien, co klepie publicznie co mu ślina na język przyniesie, tylko człwiek zajmujący powazne stanowisko.

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 20:11

A teraz nawet biedak sobie F-16 nie zmodernizuje:)

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 08:22

Żebyś się nie zdziwił.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 12:14

A niby jakim cudem, jak maks co jest dla Turcji dostepne to Bl 52+ i dalej nic nie moga:) I nikt im w tym pomóc nie zamierza, nawet części do swoich F-16 muszą skupować od innych a nie z USA.

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 21:50

Niezbadane są drogi Pana mawiają wierzący. A ty w końcu wierzysz w boskość USA.

czytelnik D24
niedziela, 14 lutego 2021, 15:16

Ciekawe czym jest wiara w to, że ktoś sobie zmodernizuje amerykańskie samoloty bez zgody USA? Krzykiem rozpaczy bezradnego trolla?

Gnom
poniedziałek, 15 lutego 2021, 08:13

A zrozumiałeś post?

niedziela, 14 lutego 2021, 17:23

Na kolanach będa jeszcze błagać, żeby Turcy kuppili F-35. A wy będziecie tylko pyskować i płakać, tak jak to robiliscie na wieść, że USAF nie chcą F-35.

niedziela, 14 lutego 2021, 17:22

Na kolanach będa jeszcze błagać, żeby Turcy kuppili F-35. A wy będziecie tylko pyskować i płakać, tak jak to robiliscie na wieść, że USAF nie chcą F-35.

czytelnik D24
czwartek, 11 lutego 2021, 01:02

Artykuł nt F-15 udowadnia tylko tyle że amerykańska gwardia narodowa będzie miała wymienione stare F-15 na nowe wcześniej niż planowano i to wszystko. I poćwicz trochę angielski bo z niego też jesteś noga tak samo jak z wyciągania wniosków.

Jaca
piątek, 12 lutego 2021, 09:33

A gdzie jest napisane, że te F-15EX będą dla ANG? Bo jak bys poczytał artykuł na który Stavros sie powołuje, to byś wyczytał chociażby to: "Jak poinformował producent, pierwszy z dwóch samolotów F-15EX zamówionych u Boeinga dla USAF został oblatany przed czasem co będzie oznaczało, że obydwie maszyny zostaną najprawdopodobniej dostarczone przed czasem, jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.". Napisane jest tam jak byk "zamówione flka USAF". Więc czego ty nie rozumiesz? I co ma do tego język angielski? Przeciez artykuł na który powołuje sie Stavros jest w języku polskim.

czytelnik D24
sobota, 13 lutego 2021, 15:23

Wszędzie jest napisane włączając w to oficjalną stronę Air National Guard. W pierwszej kolejności do wymiany idzie 124szt F-15C oraz 17szt F-15D ze stanu ANG co pokrywa się z ilością zamówionych samolotów.

Jaca
niedziela, 14 lutego 2021, 07:16

Nie masz jak zwykle racji. Piewrsze F-15EX dostarczone zostana do USAF, co napisane jest także na oficjalnej stronie ANG. Z oficjalnej strony ANG: "The first F-15EX destined to the United States Air Force completed its initial flight in Saint Louis on February 2, 2021". Nie będę więcej tracił na ciebie czasu. Ale przede wszystki sugerował bym, abyś poczytał sobie trochę najpierw o strukturach USAF.

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:17

F-15EX w ilosci od 72 do 144 sztuk maja trafić do ANG jako zastepstwo za F-15C. Nikt inny juz nie uzywa F-15C .

Jaca
sobota, 13 lutego 2021, 15:43

Bzdura. Odsyłam do oficjalnej strony producenta F-15EX.

sobota, 13 lutego 2021, 15:43

Na prawdę? Nikt nie uzywa F-15C poza ANG? A 48 Skrzydle Myśliwskim stacjonującym w bazie RAF Lakenheath to słyszałeś?

kkk
środa, 10 lutego 2021, 21:48

bredzisz jak zwykle. nikt poważny nie chce s400

HeHe
środa, 10 lutego 2021, 22:20

Taa, to armia Indii jest niepoważna?

czwartek, 11 lutego 2021, 19:29

Tak. Jest niepoważna. Nadal używa migi-21.

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:32

Milutki, a po kiego USA jakaś komisja?:) Top oni maja w ręku wszystkie atuty a Turcja nic. To Turcja musi prosic USA,USA nic od Turcji nie potzrebuje więc jak widać Erdogan lezy i kwiczy na cały głos:)

Milutki
czwartek, 11 lutego 2021, 01:01

Amerykanom zależy aby komisja nie powstała, w przeciwnym razie może okazać się że jest możliwość wykorzystania nieamerykanskiego sprzętu w NATO a wtedy w NATO pojawią się nasladowcy Turcji i USA aby utrzymać sprzedaż broni będą musiały dostosować ceny do konkurencji. To USA kwiczy że kluczowy kraj w regionie nie chce być ich wasalem i domaga się traktowania po partnersku

dim
czwartek, 11 lutego 2021, 14:23

Akurat NATO wykorzystuje wiele sprzętu nieamerykańskiego. Blok następuje gdy brak zaufania do nabywcy.

Milutki
czwartek, 11 lutego 2021, 19:44

Ale w kluczowym uzbrojeniu dominuje amerykański, reszta to tło. Amerykanom brak zaufania następuje gdy klient chce używać sprzęt zakupiony za grube pieniądze według własnej woli a nie amerykańskiej

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:30

Doprawdy? No popatrz jakos w Europie w NATO dominuje raczej europejski sprzęt.

Milutki
piątek, 12 lutego 2021, 10:07

Samoloty i systemy przeciwlotnicze dalekiego zasięgu a więc najbardziej zaawansowany sprzęt jest głównie amerykanski

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:19

Francja, WB, Włochy to system SAMP/T i PAAMS, WB, Francja , Włochy Niemcy, Hiszpania Szwecja to samoloty europejskie, to tylko u was w Turcji wszystko zalezy od USA:)

Milutki
niedziela, 14 lutego 2021, 02:28

Szwecja nie jest w NATO, WB i Niemcy kupują z USA , nie wszystko z USA ale ważna część z USA.

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 22:06

A niby co Niemcy kupuja z USA?? Bo myysliwce maja własne, OPL robia sobie własną, okręty też , UK ma własne mysliwce, OPL, itd:)

Milutki
poniedziałek, 15 lutego 2021, 09:51

Gtowosc działania niemieckiego lotnictwa od lat jest niska, tak więc posiadanie rozwiązań europejskich w praktyce oznacza nie posiadanie czegokolwiek wartosciowego . Niemiecka OPL to Patrioty plus rozwijają własną, ale nie wiadomo na ile zastąpi amerykańską, samoloty też już mają uzupełniać amerykańskimi podobno. UK ma kupować F-35 , więc też bez amerykańskich się nie obejdzie

Davien
środa, 17 lutego 2021, 10:09

Milutki, po pierwsze Patrioty maja wycofać do 2030r a TLVS zastapi je całkowicie, po rugie amerykańskei maszyny biorą jedynie do Nuclear Strike bomusza Tornada wycofac. UK kupuje F-35B jako maszyny pokładowe dla FAA . I znowu Milutki zaryłeś na całego:)

Milutki
środa, 17 lutego 2021, 17:13

Mają wprowadzić nowy OPL ale nie wiadomo jak będzie skuteczny, Niemcy nie prowadzą rozległych działań militarnych więc może być jakikolwiek. Maszyna pokładowa czy nuclear strike są strategicznymi celami tych państw, więc bez USA się nie odejdą albo nie chcą się obejść.

EF
wtorek, 16 lutego 2021, 07:59

No ale w przypadku niskiej gotowości niemieckuego lotnictwa nie jest winna europejska mysl techniczna. Brytyjczycy latają na Eurofighterach i sobie je bardzo chwalą. A F-35 UK kupuje na swoje lotniskowce.

Milutki
środa, 17 lutego 2021, 10:28

Niska gotowość wynika z przesadnie wysokich kosztów utrzymania Eurofighterow , tak jak śmigłowców Tiger, Niemcy podobno rozwazają kupno Apachy. Tornado podobno nie mogą pełnić misji w nocy , wiedziano o tym od lat i nie poprawiono. UK się cieszy z Eurofighterow bo nie przyzna się że samolot który koprodukują i sprzedają ma problemy, to jest biznes i wizerunek.

czwartek, 11 lutego 2021, 13:37

Niezłe;) nieamerykański sprzęt w NATO;) jakbys policzył dobrze, to tego "nieamerykańskiego" jest już całkiem sporo. I co na to turecka ambasada?

Milutki
czwartek, 11 lutego 2021, 19:45

Najważniejsze uzbrojenia są amerykańskie

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:31

Chyba w Turcji, która jak widac bez USA lezy i kwiczy:)

Milutki
piątek, 12 lutego 2021, 10:11

W Europie samoloty i systemy przeciwlotnicze dalekiego zasięgu dominacja USA. USA kwiczy że im się pojawikonkurencja . Rafale, SAMP , Eourofightery poza krajami je produkujacymi mało kto kupuje , a nawet produkujące je kraje dodatkowo kupują z USA

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:23

A w Turcji bez USA lezy całe lotnictwo, siły naziemne ( no zostaje wam kilka Leo2A4) A kwiczy to Turcja jak widac kiedy zmierza prosta droga w strone KRLD.

Milutki
niedziela, 14 lutego 2021, 02:31

I dlatego Turcja rozwija swój przemysł i myśli o alternatywnych źródłach dostaw a USA widzi w tym zagrożenie dla siebie

Davien
środa, 17 lutego 2021, 10:11

Jakie alternatywne żródła dostaw?? Z USA nic, z Europy tez nic bo i ich sobie zraziliscie, Ukraina handluje z wami do czasu az i im wytniecie numer jak Erdogan będzie miał taki kaprys, a Chiny i Rosja nie maja tego co wam potzrebne. Sami też tego nie stworzycie:)

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 11:22

Milutki, USA ma gdzieś ta komisję, im do niczego nie ejst potrzebna, to Turcja prosi a nie USA:)) I jak widac to Turcja musi iść do USA po prośbie a nie odwrotnie. la Stanówtrzymajcie sobie te S-400, oni utrzymaja sankcje i aktywuja CAATSA. I po Tureckiej armii.

Milutki
czwartek, 11 lutego 2021, 19:48

Turcja nie prosi USA ale proponuję rozwiązanie sporu, USA się broni bo woli zwasalizowac Turcję niż traktować po partnerski widzi potencjalną stratę swoich interesów. Uzbrojenie ma służyć klientowi który za nie płaci jeżeli klient nie może to wykorzystywać we własnym interesie, np zwalczanie wrogich terrorystów, to taki klient nic nie traci nie kupując takiego uzbrojenia

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 00:33

Milutki, alez prosicie i to z całej siły, tyle ze dla USA juz sie nei liczycie, została wam ułuda waszej wielkosci i to tyle. A to dopiero początek, teraz już Trump nie będzie hamował Kongresu USA.

Milutki
piątek, 12 lutego 2021, 10:13

Jest turecka propozycja i jest granica jej spełnienia, nie ma układów z komunistami , chyba że jakieś krótkoterminowe z perspektywą zmiany układu sił i zwalczania ich w inny sposób.

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 14:24

Tyle ze ta turecka propozycja dla USA jest nie do przyjecia więc snij dalej:) Nie dajecie nic a chcecie duzo w zamian bo juz się wam pali grunt pod nogami.

Milutki
niedziela, 14 lutego 2021, 02:34

A propozycja USA są nie do przyjęcia dla Turcji . Turcja nic nie chce brać za darmo, za wszystko płaci albo wynagradzać w inny sposób, USA jednak chce więcej

Davien
środa, 17 lutego 2021, 10:12

To wasz problem, nie USA ucierpi ale własnei wy Turcy.

Rain Harper
środa, 10 lutego 2021, 14:06

I tyle są warte te post sowieckie rury. Czekam na nieuchronne wrzutki ze strony fabryki troli.

!!
środa, 10 lutego 2021, 20:50

Po co czekasz przecież sam zasiadasz w tej fabryce trolli no może że z konkurencyjnej fabryki

Davien
czwartek, 11 lutego 2021, 00:04

Noi mamy kolejnego sowieckiego trolla czyli !!:)

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:32

Jedna juz jest, niejaki milutki wygaduje jak zwykle swoje bajeczki:)

dziwne
środa, 10 lutego 2021, 13:01

Oba państwa kupiły "dodatkowe" systemy w ramach rezerwy przeciwko statkom powietrznym państw NATO. Czy Polska Narew będzie posiadała tryb "rezerwowy", tak na wszelki wypadek...?

Arro
środa, 10 lutego 2021, 12:56

Logiczna decyzja. Po jesiennych testach S-400 Turcy zdali sobie sprawę w co wdepnęli i jaki badziew kupili.

asd
środa, 10 lutego 2021, 12:51

Turcy obejrzeli, rozmontowali na części, spisali dokumentację techniczną i mogą wyrzucić S-400 na złom. Cel został zrealizowany - transfer technologii do własnego raczkującego w tym temacie przemysłu.

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 08:20

Turcy wyraźnie zaczynają mieć "skośne oczy". I twoja racja. Teraz jeszcze czas cos ugrac od Rosji i od USA.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 12:17

Od USA jak nie zmienia swojego podejścia to ugraja jedynie kolejne sankcje bo i Biden i kongres sa cięci na Turków za ich działąnia.

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 21:49

Zobaczymy kto co zyska.

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 22:13

Na pewno nei Turcja:)

Tweets Defence24