- Wiadomości
Transportery Boxer jadą na Litwę. Zgoda partnerów z OCCAR
Litwa uzyskała zgodę na współpracę z zagranicznymi partnerami tworzącymi OCCAR, w obrębie programu zbrojeniowego Boxer. Ma to ułatwić pozyskiwanie, wdrażanie i późniejsze utrzymanie nowych kołowych transporterów opancerzonych w litewskich wojskach lądowych.

Litwa rozpoczyna współpracę z międzynarodową organizacją OCCAR, w zakresie własnego programu związanego z kołowym transporterem opancerzonym Boxer. Litewskie ministerstwo obrony otrzymało właśnie informację, co do uzyskania zgody wszystkich sześciu członków OCCAR, a więc Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii oraz Zjednoczonego Królestwa. Same organizacja i jej ekspertyzy mają docelowo wspomóc planowane wdrażanie KTO Boxer w tamtejszych siłach zbrojnych. Należy zaznaczyć, że docelowo zakłada się zaopatrzenie w Boxery co najmniej dwóch batalionów należących do litewskich wojsk lądowych (88 pojazdów).
Nawiązana, ścisła współpraca z OCCAR ma odgrywać kluczową rolę w takich aspektach jak prowadzenie dalszych negocjacji, w obrębie szczegółów kontraktu, dotyczącego dostarczania Litwie nowych KTO. Jak również dotyczyć późniejszego nadzorowania całościowej implementacji nowych pojazdów w ramach jednostek wojsk lądowych. Bliska współpraca z innymi europejskimi partnerami, w ramach całościowego programu Boxer, ma m.in. ułatwić w przyszłości wymianę rozwiązań technologicznych i zwiększyć zdolność do wspólnych działań uczestników programu Boxer.
Oczywiście, dzięki udziałowi w programie Boxer oraz współpracy z OCCAR, Litwini chcą znacząco obniżyć koszty związane z zakupem, utrzymaniem i potencjalnym dalszym rozwojem własnych pojazdów. Dotychczas informowano, że za wyborem Boxera na Litwie stać miały właśnie między innymi względy finansowe. Samą decyzję o zaakceptowaniu, spośród pierwotnie zgłoszonych 12 ofert, niemieckiego Artec podjęto 11 grudnia zeszłego roku. Zaś pierwsze pojazdy mają trafić na Litwę już na początku 2017 r. Ich uzbrojenie będą stanowić wieże bezzałogowe z armatami 30 mm i PPK Spike.
OCCAR powstała w 1996 r., na bazie pierwotnego porozumienia zawartego pomiędzy Francją, Niemcami, Włochami i Zjednoczonym Królestwem. Celem tej struktury jest jak najlepsze zarządzanie wspólnymi programami zbrojeniowymi. Na obecną chwilę, oprócz wspomnianego programu Boxer, OCCAR zajmuje się również takimi programami jak A-400M, COBRA, ESSOR, FREMM, FSAF-PAAMS, LSS, MMCM, MUSIS, PPA oraz TIGER.
Obecnie trwają prace mające na celu włączenie kolejnych programów, tj. European MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), a także MMF Programme (Multinational Multi Role Tanker Transport aircraft Fleet). OCCAR w sumie zajmuje się 13 strategicznie ważnymi programami zbrojeniowymi, których budżet operacyjny w samym tylko 2016 r. oscyluje wokół 3.1 miliardów Euro.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]