Technologie
Powietrzny sprawdzian uzbrojenia nowego Gripena

Doświadczalny egzemplarz myśliwca wielozadaniowego Gripen E zaliczył swój pierwszy sprawdzian z użycia w locie podwieszanych systemów uzbrojenia i kontroli przenoszonych zewnętrznych zasobników. W konfiguracji testowej oceniono działanie przeciwlotniczego pocisku rakietowego IRIS-T oraz mechanizmu zrzutu dodatkowych zbiorników paliwa. Test zrealizowano na terenie poligonu lotniczego Vidsel w północnej części Szwecji.
Samolot wielozadaniowy Gripen E przetestowano po raz pierwszy pod kątem zdolności do korzystania z pokładowych systemów odpalania i wyczepiania podwieszanego wyposażenia. W trakcie prób, prowadzonych na przestrzeni października br. na poligonie Vidsel na północy Szwecji, sprawdzono działanie systemów odpalania rakiet przeciwlotniczych krótkiego zasięgu w wersji IRIS-T oraz zrzutu podwieszanych zbiorników paliwa. Wyniki testów uznano za pozytywne.
Istotą lotów testowych z podwieszeniami i uzbrojeniem jest konieczność zweryfikowania zmian w doskonałości aerodynamicznej i specyfice zachowania samolotu pod obciążeniem. Próby zrzutu podwieszenia i odpalenia rakiet pomagają z kolei ustalić, jak maszyna zareaguje na związane z tym nagłe zmiany płaszczyzny nośnej i rozłożenia masy.
Październikowy test Gripena E to kolejny z etapów tegorocznych prób powietrznych nowej generacji flagowego myśliwca szwedzkiego koncernu SAAB. Wcześniejszym etapem trwającej fazy (związanej z integracją systemów uzbrojenia) były realizowane w lipcu br. pierwsze próbne przeloty z podczepionym wyposażeniem bojowym. Pomyślny wynik tamtych prac pozwolił przystąpić do realizacji aktualnej serii aktywnych prób.

Gripen E ma z założenia być zdolny do korzystania z kompletnego zakresu różnych typów uzbrojenia, odpowiadającego szerokiemu przekrojowi rodzajów misji przewidzianych dla tego typu wielozadaniowej maszyny bojowej. Mają w nim znaleźć się zarówno zadania szturmowe w przedmiocie bliskiego i dalekiego wsparcia różnych rodzajów sił zbrojnych (wykorzystanie inteligentnych bomb i pocisków kierowanych, ciężkich rakiet przeciwokrętowych), jak i przeznaczenia typowego dla myśliwców przechwytujących i przewagi powietrznej. W drugim z tych zakresów o sile szwedzkiej konstrukcji mają zadecydować osiągi płatowca i możliwość korzystania z zaawansowanych dedykowanych systemów uzbrojenia powietrze-powietrze, takich jak choćby pocisk kierowany Meteor.
Szwedzki myśliwiec ma być również odpowiednio dostosowany do korzystania z najnowszych systemów walki radioelektronicznej i rozpoznania pola walki. Znaczną część z nich będą mogły stanowić kompatybilne podwieszane systemy wyposażenia dodatkowego, które w dużej ilości i urozmaiceniu mają być dostępne do zainstalowania na maszynie. Konstruktorzy Gripena E podkreślają też, że jest to samolot sieciocentryczny (Network Centric Fighter), korzystający z bezpiecznego systemu wymiany danych z innymi odpowiednio skorelowanymi maszynami różnego przeznaczenia.
Wśród przyszłych użytkowników Gripenów E znajdą się w pierwszej kolejności szwedzkie siły powietrzne, które zamówiły już 60 egzemplarzy tych samolotów w wersji jednomiejscowej. Ich pełne włączenie do służby ma nastąpić docelowo przed końcem 2023 roku. Wśród zapowiedzianych nabywców znalazły się również siły powietrzne Brazylii, które otrzymają przynajmniej 28 samolotów Gripen E i 8 dwumiejscowych Gripenów F. Zamówienie ma być realizowane w okresie od 2019 do 2024 roku.
Czytaj też: Gripen coraz bliżej Filipin
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.