- Wiadomości
- Komentarz
Niewidzialny olbrzym kandydatem na NGAD?
Northrop Grumman po raz kolejny wyemitował reklamę, w której pokazał stworzone cyfrowo wnętrze swojego hangaru z najnowszymi projektami samolotów. Znów pokazano tam coś, co z dużym prawdopodobieństwem może być prototypem samolotu bojowego 6. generacji tworzonego w ramach programu Next Generation Air Dominance (NGAD), albo przynajmniej propozycją na niego.

Autor. Northrop Grumman (stoklatka z filmu)
W poprzedniej reklamie z serii, która została opublikowana w roku 2021, Northrop Grumman pokazał wnętrze swojego hangaru w tym przód samolotu podejrzewanego o bycie załogowym elementem programu NGAD. Teraz rąbek tajemnicy został uchylony bardziej i maszynę widać niemal w całej okazałości.
Maszyna ma jednoosobową, wysuniętą do przodu kabinę, co sugeruje „myśliwską" rolę samolotu, dwa wloty powietrza do silników u góry kadłuba, charakterystycznie ukształtowany dziób, przywodzący na myśl ten z bombowca B-2 Spirit, nie posiada tez usterzenia pionowego. Maszyna jest też bardzo duża, co widać szczególnie kiedy spojrzy się na dysproporcję między jej całkowitymi gabarytami a kabiną.
Zobacz też
Zakładając, że przedstawiony samolot to rzeczywiście NGAD lub jego propozycja, lub że przypomina ją choć w ogólnych zarysach można wyciągnąć na tej podstawie kilka wniosków. Po pierwsze, maszyna ta będzie dysponowała dużym zasięgiem i zdolnością do przenoszenia uzbrojenia i wyposażenia. Po drugie. z tego powodu częściowo poświęcone będą jej możliwości manewrowe one, a ich j miejsce zajmą maksymalnie rozwinięte własności stealth. Duży rozmiar oznacza także że NGAD będzie miał w przyszłości ogromny potencjał modernizacyjny.

Autor. Nortgrop Grumman (klatka z YouTube)
Wszystkie te cechy zgadzają się z założeniami co do myśliwców przyszłości (6. generacji), o jakich mówi się dzisiaj w sferze publicznej. Polegają one na tym, że załogowe samoloty bojowe mają być maszynami dowodzącymi rojami dronów i inteligentnych systemów uzbrojenia. Kolejne predykcje dotyczą zwycięstwa cech stealth nad zdolnościami manewrowymi. Proces ten obserwujemy już w zasadzie od pewnego czasu i generacji 4., kiedy to zwrotność i dobry stosunek mocy zespołu napędowego do masy poświęcono na ołtarzu lepszego uzbrojenia i zapewnienia lepszych sensorów. Tak wyglądała m.in. ewolucja F-16A w F-16C, ale także MiGa-29 w MiGa-35.
Zobacz też
W przypadku generacji 6. i NGAD brane mogą być już pod uwagę argumenty o tym, że w przyszłości w walkach powietrznych będzie stosowana coraz częściej broń laserowa. Przed efektorem poruszającym się z prędkością światła nie uchroni samolotu nawet najlepsza manewrowość. Co innego cechy trudnowykrywalne. Gabaryty przedstawionego samolotu pozwalają przypuszczać, że znajdzie się w nim miejsce nie tylko na liczne i bogate uzbrojenie rakietowe, ale także na emiter lasera i źródło energii.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]