Reklama

Technologie

Amerykanie szukają radarów do "aktywnych pancerzy" czołgów

M1A2. Fot. The U.S. Army/Flickr, CC BY 2.0
M1A2. Fot. The U.S. Army/Flickr, CC BY 2.0

US Army szuka nowych radiolokatorów i elektrooptycznych sensorów do wykrywania zagrożeń oraz systemów kierowania dla rozwiązań typu hard-kill przeznaczonych do obrony pojazdów bojowych i wsparcia działań.

US Army Contracting Command (ACC) w ramach wsparcia Centrum Uzbrojenia Combat Capabilities Development Command (CCDC) rozpoczęło procedurę badania rynku (zapytanie RFI) związanego z analizą pozyskania elementów wchodzących w skład rozbudowanego i modułowego Aktywnego Systemu Obrony Pojazdów (ASOP). Miałyby one zapewnić zwiększone bezpieczeństwo załóg i żołnierzy poprzez efektywne wykrycie oraz wypracowanie danych pozwalających na zniszczenie z bezpiecznej odległości różnych zagrożeń, takich jak amunicja małokalibrowa, pociski odpalane z rgppanc. i ppk, specjalnej amunicji moździerzowej, kinetycznej czy amunicji krążącej.

Sam system wykrywania, identyfikacji i śledzenia powinien składać się z elementów radiolokacyjnych i elektrooptycznych, skonfigurowanych do montażu na pojazdach takich jak HMMWV, JLTV, Bradley, Stryker, Abrams oraz wozach kolejnej generacji. Zakłada się, że rozwiązanie charakteryzować się będzie niewielkimi rozmiarami i masą, a ponadto będzie tanie w procesie pozyskania czy dalszej eksploatacji.

Co do samych wymagań taktyczno-technicznych, to oczekuje się skutecznego działania podczas postoju i ruchu ochranianego pojazdu, możliwości jednoczesnego wykrywania i śledzenia zaistniałych zagrożeń z różnych kierunków w przedziale odległości od 50 metrów do 2 km, wysokiej dokładności, pokrycia systemu w półsferze (360o w azymucie i od 0o do 90o w elewacji). Ponadto system powinien w czasie rzeczywistym zbierać niezbędne dane od innych sensorów lub sam je przekazywać oraz być dostosowany do Modular Active Protection System (MAPS) i zgodny z Modular APS Framework (MAF).

Jako wymagania opcjonalne podaje się możliwość przekazywania także innych zbieranych danych dla SKO wozu i jego systemu uzbrojenia, tak by efektywniej zwalczać wszystkie zagrożenia.  

W oparciu o wymagania zawarte w RFI oczekuje się dokumentacji opisującej proponowane koncepcje i technologie od przemysłu lub placówek naukowo-badawczych. Ponadto, powinna ona zawierać aktualny status proponowanych rozwiązań (wymaga się poziomu gotowości technologicznej 5 lub 6) oraz szacunkowe koszty, ryzyka i harmonogram dostaw. Odpowiedzi mogą również przedstawiać koncepcje i dalsze kierunki rozwoju systemów w celu poprawy zdolności, jeżeli nie osiągnięto jeszcze poziomu 5/6.

Sam przedmiot objęty analizą rynku może być uznany za „technologię krytyczną” i dlatego podlega ograniczeniom ITAR.

Dla US Army, pomimo wprowadzenia już do eksploatacji ASOP Trophy i testowania innych gotowych rozwiązań, priorytetem jest nadal program MAPS związany z wyposażeniem wozów bojowych w modułowy system obrony łączący różne dostępne już na rynku lub dopiero rozwijane rozwiązania. W jego ramach koncern Lockheed Martin rozwija system podnoszący aktywną i pasywną odporność - zarówno balistyczną, jak i przeciwminową pojazdów opancerzonych.

Reklama
Reklama

Komentarze