Słowacja dołącza do Czech i Węgier, kupując radary w Izraelu

25 marca 2021, 10:59
ELTA ELM-2084 MMR
Fot. IAI
Reklama

Jak poinformowała w mediach społecznościowych firma Israel Aerospace Industries, wspólnie z ministerstwem obrony Izraela dostarczy na Słowację 17 stacji radiolokacyjnych ELTA ELM-2084 MMR. Kończy to trwające od dwóch lat postępowanie, w której negocjowano 3 oferty w procedurze międzyrządowej. Tym samym Słowacja dołącza do Czech i Węgier, które również zdecydowały się na zastosowanie w systemach obrony powietrznej radarów 3D typu MMR.

Zawarcie umowy było możliwe dzięki udzielonej w styczniu 2021 roku przez rząd Słowacji zgodzie, na zawarcie umowy o wartości 148,2 mln euro dotyczącej zakupu 17 stacji radiolokacyjnych MMR w procedurze G2G . Zgodnie z tą decyzją ministerstwo obrony musiało do 31 marca 2021 roku zakończyć negocjacje i zawrzeć umowę z izraelską agencją rządową SIBAT (Dyrektoriat Ministerstwa Obrony Izraela ds. Współpracy Międzynarodowej). Gdyby umowy nie udało się zawrzeć w tym terminie, rozpoczęto by negocjacje z kolejnym z oferentów który proponował najniższą cenę i tak dalej, aż do zawarcia umowy.

Oprócz Izraela, którego oferta wynosiła 148,2 mln euro w procedurze brała też udział Wielka Brytania z kontraktem o wartości 193,4 mln euro oraz Francja, która wyceniła 17 radarów na 249,9 mln. Ponieważ słowackie ministerstwo obron planowało na ten zakup przeznaczyć nie więcej niż 155 mln euro, jedynie oferta izraelska mieściła się w tym limicie. Jak przekonywał w styczniu minister obrony Jaroslav Nad, oferta izraelska jest o 5 mln euro tańsza niż wybrana w poprzednim, anulowanym postępowaniu a w umowie zawarto reinwestycję 35% wartości kontraktu w słowacki przemysł obronny i zaangażowanie krajowych firm w realizację umowy.

Należy podkreślić, że ten kontrakt to trzeci już sukces nie tylko firmy IAI, ale przede wszystkim stacji radiolokacyjnych MMR w Europie Środkowo-Wschodniej. Już wcześniej na ich zakup zdecydowały się Węgry, które wykorzystają te radary 3D do również do wsparcia swojego systemu NASAMS 2, oraz Czechy które wybrały też izraelski system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu Spyder. Można powiedzieć, że MMR staje się radarem Grupy Wyszehradzkiej, gdyż zdecydowały się na niego wszystkie kraje V4 poza Polską.

Wielofunkcyjny radiolokator EL/M-2084 jest wyposażony w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) bazującą na azotku galu. J w zależności od wybranego trybu pracy jest zdolny zarówno do obserwacji sektorowej (w azymucie 120 stopni), jak i dookólnej, ten pierwszy tryb używany jest m.in. do wsparcia ognia kontrbateryjnego. Maksymalny zasięg wykrywania celów powietrznych przez radar typu MMR wynosi według producenta nawet 400 km, przy czym radary te dostępne są w kilku wersjach. Mogą być przewożone przez samochody ciężarowe. Były projektowane z myślą o wykrywaniu i śledzeniu celów o niskiej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego oraz pracy w warunkach zakłóceń radioelektronicznych.

Z radarami EL/M-2084, w różnych wersjach, mogą współpracować również zestawy Iron Dome (które pierwotnie zintegrowano z lżejszą odmianą radaru MMR, ale może współdziałać również z cięższym wariantem o szerszym zakresie możliwości bojowych), jak i David's Sling, wykorzystujące z założenia cięższą odmianę radaru MMR.

Reklama

Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 62
Reklama
wiem to
piątek, 26 marca 2021, 17:26

Izraelski radar ma lepsze parametry, już z zewnątrz wygląda na bardziej funkcjonalny, zwarty.

wert
piątek, 26 marca 2021, 12:18

Radwar ma kontrakty na Odrę, Bystrą i obłożenie produkcyjne do 2025 roku. W perspektywie ma produkcję radarów dla Narwi i Wisły, to ok 150 radarów. Rocznie maja dziś moce na 5 (PIĘĆ) sztuk. Co niby mają eksportować? Tam trzeba MINIMUM podwojenia, najlepiej potrojenia, mocy produkcyjnych. A tym laikom klepiącym o niskiej jakości: nie macie pojęcia żadnego

SZELESZCZĄCY W TRZCINOWISKU
piątek, 26 marca 2021, 10:17

Szanowni przedmówcy ..,.wyjaśnijmy subtelności pt czemu: Izraelskie radary są sprawdzone bojowo, polskie nie, izraelskie radary jako produkt finalny są dużo tańsze , serwisowanie jest tańsze , firma rozwija się a więc tworzy nowości które w przyszłości mogą być wymieniane ,uzupełniane a dla jej wiernych klientów sprzedawane po preferencyjnych cenach za tzw wierność marki , izraelska firma ma potężne zaplecze i środki na tzw badania i produkcję , izraelska firma jako wraźliwy element struktury państwa ma parasol ochronny .....wracamy do Polski firma polska jest na pozycji radźcie sobie sami ...i to jest ta subtelna różnica dlaczego jest tak a nie inaczej a mimo wszystko równamy się do liderów ale czegoś brak .......wsparcia państwa

rozczochrany
piątek, 26 marca 2021, 02:12

Czemu polscy politycy i przemysł nie proponował Czechom, Słowakom i Węgrom polskich radarów? Czyżby polscy politycy byli na czyimś łańcuchu jeśli chodzi o eksport polskiej broni?

Fanklub Daviena i GB
piątek, 26 marca 2021, 11:55

Jak się na wysokie stanowiska w MON i to na stanowisko rozliczające offset za F-16 mianuje osobę, która sądownie została uznana za... lobbystę Lockheed Martina, to masz odpowiedź... W skrócie - to nie są polscy politycy...

Baba Jaga
piątek, 26 marca 2021, 11:09

Ale chyba nie masz na myśli konkretnie tego przetargu? Bo niby co mieliśmy w nim zaproponować?

kapablanka
piątek, 26 marca 2021, 00:04

czy naszym głównym problemem nie jest brak technologii GAN ?

Fanklub Daviena i GB
piątek, 26 marca 2021, 12:04

Nie! W radarach naziemnych jest ona trzeciorzędna (ma znaczenie w małych myśliwcach gdzie jest problem z odprowadzeniem ciepła z małych anten AESA w paśmie X). W radarach naziemnych bilans termiczny jest łatwo rozwiązać a ponadto powinny one unikać pasma X, pod które są optymalizowane stealth i używać pasm niższej częstotliwości. W nowoczesnych radarach VHF i UHF, skutecznych również przeciw Stealth, jest nawet całkowicie zbędna. :D

Davien
piątek, 26 marca 2021, 15:55

Jak widać jak Rosja czegos nie potrafi to od razu jest to zbędnie, niedobre a w ogóle najlepiej jakby wszyscy cofneli sie do poziomu zacofanej Rosji:))

ggg
czwartek, 25 marca 2021, 16:14

Jak to szło? Polak Węgier dwa bratanki.... A polska radiolokacja, ten "hit eksportowy" kurzy się. Trójkąt Wyszechradzki miał być taką platformą do współpracy i wspólnych zakupów. No to jest, kupują izraelskie. :-))))

.Master.
piątek, 26 marca 2021, 06:49

Co znaczy grupa Wyszehradzka to już się przekonaliśmy podczas pewnego głosowania w Brukseli w którym to zapowiadano że poprą nas Węgry a skończyło się 27do1.Ale twórcę tego "sukcesu" witano kwiatami na lotnisku i próbowano wmówić nam że to wielki zwycięstwo :)

Max
piątek, 26 marca 2021, 12:00

zanowni przedmówcy ..,.wyjaśnijmy subtelności pt czemu: Izraelskie radary są sprawdzone bojowo, polskie nie, izraelskie radary jako produkt finalny są dużo tańsze , serwisowanie jest tańsze , firma rozwija się a więc tworzy nowości które w przyszłości mogą być wymieniane ,uzupełniane a dla jej wiernych klientów sprzedawane po preferencyjnych cenach za tzw wierność marki , izraelska firma ma potężne zaplecze i środki na tzw badania i produkcję , izraelska firma jako wraźliwy element struktury państwa ma parasol ochronny .....wracamy do Polski firma polska jest na pozycji radźcie sobie sami ...i to jest ta subtelna różnica dlaczego jest tak a nie inaczej a mimo wszystko równamy się do liderów ale czegoś brak .......wsparcia państwa

ryba
czwartek, 25 marca 2021, 17:53

nie gadaj bzdur ,po pierwsze każde z karajów wysechradu ma swoje interesy i nie musi na siłę nic kupować u nas ,problem jest że my sobie nie pomagamy np kupujac kilka sztuk czegoś opracowanego u nas tak aby troche kosztów sie wruciło .W takiej sytuacji nic opracowywac sie nie opłaca.

Lolus
czwartek, 25 marca 2021, 14:22

Kupmy je też. Czy one są lepsze niż TRS15? Zamontujmy je na Jelczach a Izrael niech nam da jakis offset za to. Miejmy sprzęt kompatybilny z państwami V4. Do tego Spider albo Iron Dome.

kukurydza
piątek, 26 marca 2021, 00:06

...i obudzimy się jak Gruzja w czasie wojny z Rosją - Putin rozmawiał z premierem Izraela, i nagle wszystkie izraelskie zabawki przestały działać.

Marek L.
wtorek, 30 marca 2021, 13:22

Że też tobie to się w końcu już kiedyś nie znudzi.... Ten TOTALNY kłamliwy bełkot, powtarzany, jak przez chór putinowskich papug, przez te ostatnie 15 lat. Kłamstwo, nawet takie najbardziej oszczercze, najbardziej absurdalne, i najbardziej paskudne, powtarzane tysiące razy, staje się prawdą, tak, jak miał w zwyczaju mawiać ten wasz Joseph Goebbels.......

bobo
czwartek, 25 marca 2021, 20:56

Po co mieć sprzęt kompatybilny z państewkami kompletnie zależnymi gospodarczo od Niemiec i z dużymi wpływami Rosji? Lepiej abyśmy byli kompatybilni ze Skandynawami.

lafing (śmiech)
piątek, 26 marca 2021, 00:01

no co tyyy, Węgry zależne ???

bobo
piątek, 26 marca 2021, 13:09

Węgrzy zależą od niemieckich montowni i rosyjskiego gazu. Orban jest kumplem Putina, który mu modernizuje elektrownię atomową i to za rosyjskie kredyty

piątek, 26 marca 2021, 10:18

doją ropę i gazy

antoni
czwartek, 25 marca 2021, 13:36

A my od 2012 roku - 9 LAT - nie potrafimy zbudować nawet jednego prototypu Sajny. Jeszcze więcej kasy pchajmy do Narodowego Przemysłu. Potem słychać jęki, że nikt nie kupuje naszych wyrobów "przemysłu" obronnego.

Polak Mały
czwartek, 25 marca 2021, 13:14

Czy PIT Radwar nie ma radarów porównywalnych by zawalczyć o kontrakt?

Extern
czwartek, 25 marca 2021, 23:37

Izrael to Sparta naszych czasów. Są po prostu obecnie najlepsi na świecie. Nie przeczytałeś że kontrakt z nimi przegrali nawet Brytyjczycy i Francuzi?

Zawisza_Czarny
piątek, 26 marca 2021, 11:58

5mln€ różnicy w tak dużym przetargu to wygląda na ustawiony przetarg.

Davien
piątek, 26 marca 2021, 15:57

Coś ci nie wyszło, nie 5 a 50mln euro róznicy.

Stefan
czwartek, 25 marca 2021, 19:44

Ma ale ani Czesi, ani Węgrzy nas nie zaprosili do przetargu. Słowacy wykazali się większą grą pozorów i zaprosili nas do pierwszego etapu. A teraz sobie odpowiedz na pytanie, czy zaryzykowałbyś kontrakt z krajem gdzie od pięciu lat jest taka karuzela prezesów, dyrektorów itd. Zanim na dobre zaczniesz rozmowy widzisz już inną twarz. Przyjeżdżasz z kasą już stoi inny facet. Chcesz zaryzykować? Jaką masz gwarancje, ze taka firma skończy kontrakt. Zrobiliśmy sobie niezły bajzel na własnym podwórku, dlaczego uważasz, że inni tez chcą się bawić z nami w robienie bałaganu.

Maciek z Klanu
piątek, 26 marca 2021, 07:09

Uuu, kolega to ma pojęcie jak się robi przetargi! Szacun! To na pewno była "karuzela prezesów" a nie izraelski sprzęt po prostu lepszy.... witki opadają.;(((

Stefan
piątek, 26 marca 2021, 10:49

Parametry techniczne sprzętu to jedna kwestia, a sztuka zarządzania biznesem to druga kwestia. Naprawdę uważasz, że ten bajzel który jest w PGZ-ie pomaga w zdobywaniu kontraktów? Że jako klient zaryzykowałbyś robienie interesów z taką instytucją. Patrz kontrakt na okręty rozpoznania dla Szwecji. To ciągle ten sam PGZ. Jeżeli uważasz, że takie historie nie mają wpływu na potencjalnych klientów to współczuje.

Kol
piątek, 26 marca 2021, 09:39

To są tylko albo aż detale..

Wiem co piszę
czwartek, 25 marca 2021, 19:05

Ma. Są opracowywane od kilku lat i wejdą (być może) za kilka, kilkanaście lat.

Nesher
czwartek, 25 marca 2021, 17:35

Najwyraźniej nie. W ostatniej rundzie czeskiego przetargu wybrano firmy Saab, Elta i Thompson. Elta była najtańsza. Na Słowacji było bardzo podobnie, tylko zamiast Francuzów BAE dotarło do ostatniej rundy, ale Izrael zaoferował lepsze warunki. Czesi w ogóle nie zaprosili Polski do przetargu, Słowacy tak zrobili, ale w pierwszej turze wyeliminowali polską ofertę.

Wojciech
czwartek, 25 marca 2021, 13:04

Nawet mała Słowacja kupując sprzęt "z półki" zabezpiecza sobie 35% reiwestycję we własny przemysł obronny. A my wydajemy dziesiątki miliardów BEZ ŻADNEJ korzyści dla przemysłu i potem dziwienie, że nasz przemysł niewiele potrafi. Za te F-35 i Himarsy ktoś powinien trafić do więzienia a zawsze. I nawet wiem kto.

Szept
czwartek, 25 marca 2021, 16:49

Nam się transfer technologii nie opłaca, kupujemy drogo i bez offsetu. Kierunek wyznaczył Antoni a on nigdy się nie myli.

Wojciech
czwartek, 25 marca 2021, 23:27

Akurat Antoni niczego nie kupował bez offsetu. I za to go nasi sojusznicy kazali usunąć. Za dużo chciał uzyskać przy zakupie Wisły.

Szept
sobota, 27 marca 2021, 18:12

Antoni wogóle niczego nie kupował tylko bajdy opowiadał o setkach dronów i tanich helikopterach z Ukrainy. Za to storpedował jedyny duży kontrakt który miał offset.

Piotr ze Szwecji
czwartek, 25 marca 2021, 16:14

Niestety mam dla nas obu złe wieści. Jedynie porażka w następnych wyborach do Sejmu zagwarantuje usunięcie od władzy w Polsce tego bardzo krytykowanego i bardzo złego rządu i to nie tylko przez Totalną Opozycję, lecz przez całą patriotyczną i niepodległościową prawicę włącznie z Solidarną Polską.

CdM
piątek, 26 marca 2021, 11:26

A ponieważ konsekwentnie realizowany kurs prowadzi do sytuacji, aby Polsce wybory były tak samo demokratyczne i równe, jak np. na Węgrzech...

tępym być to sztuka
czwartek, 25 marca 2021, 12:59

I tyle w temacie współpracy militarnej V4. A swoją drogą w rządach tych państw też jest taki wysoki odsetek żydów i lobbystów żydowskich jak w Polsce ?

Marek L.
piątek, 26 marca 2021, 13:08

W rządach tych państw to na pewno NIE ma tylu ONR:owców, jak u Nas, podobnych do ciebie, albo dokładnie takich samych jak ty.......

Gs
czwartek, 25 marca 2021, 23:24

Stefciu, w ogóle nie ogarniasz tematu. Nikt nikomu nie wygrania pochodzenia, tu chodzi o działanie potężnego międzynarodowego lobby, dysponującego równie potężnym aparatem medialno- propagandowym. Zauważenie istnienia tej korporacji doprawdy nie wymaga wielkiej spostrzegawczości, trzeba tylko otworzyć oczy i uszy. Notabene, mam wśród swoich przodków przedstawicieli tzw Narodu Wybranego, ale to w niczym nie zmienia mojej krytycznej oceny działania tych gremiów, bowiem o tym decyduje moje samookreślenie jako Polaka. Nie uważam, aby krytyka działalności tych ludzi wynikała „z braku szacunku”.

Marek L.
piątek, 26 marca 2021, 21:30

Ach, te wieczne teorie konspiracji, i te teorie spisków, jak to one się krzewią jak ten wirus Covid-19, murując TEŻ bezustannie.......

Marek L.
sobota, 27 marca 2021, 16:15

.... mutując .... ;-)))

Stefan
czwartek, 25 marca 2021, 20:03

Zawsze mnie bawią wpisy tego typu i przekonanie autora o jego 100% polskiej krwi i korzeniach rodu sięgających do Popiela. Szanowny "tępym być to sztuka" z całego serca życzę ci zacznij pilnie studiować historie Polski, a może życie cię nie zaskoczy. Od wieków Polska była krajem wielokulturowym (poza okresem po 1945 roku), w tym była tu od wieków obecna mniejszość żydowska. Był czas kiedy część polskich Żydów asymilowała się, zmieniała wyznanie i obyczaje. Był czas kiedy bogaci Żydzi wydawali swoje córki za polską szlachtę. Tu też następowała zmiana wyznania. W czasie II wojny światowej była grupa żydowskich dzieci, które trafiły do polskich sierocińców, gdzie był chrzczone i później adoptowane przez polskie rodziny. Nigdy już nie wracały do swoich rodzin i korzeni. Do czego zmierzam. Do tego, że duża część obywateli tego kraju ma różne korzenie i zawiłe rodzinne losy. I wszystkim nam świadomy i nieświadomym swoich przodków należy się ten sam szacunek. I z całego serca życzę ci, żebyś kiedyś odkrył w swojej rodzinie korzenie żydowskie, ukraińskie, białoruskie. I może coś ci się w głowie otworzy. Pycha i brak szacunku do innych jest złym doradcą w życiu.

SAS
piątek, 26 marca 2021, 15:30

To nic nie znaczy. Żydzi byli biedni i bogaci, ale wpływowi są tylko bogaci, a nie biedni. Żydzi tworzyli de facto pierwsza międzynarodową korporację już wiele wieków wcześniej, robiąc interesy miedzy sobą i zwalczając konkurencje.

Marek L.
niedziela, 28 marca 2021, 04:06

Te wieczne teorie spiskowe, i te wieczne teorie konspiracji.... Hołubione i ubóstwiane przez małego Adolfa, a przed nim to przez Czarną Sotnię, carską Ochranę, a jeszcze znacznie wcześniej, to przez greckich mnichów. A teraz, OBECNIE, to przez takich masywnie zakompleksionych tym swoim totalnym kompleksem niższości, małych, a jednocześnie to nadętych i wyjątkowo zadętych, a przy tym to BARDZO żałosnych ludzików.......

lsd
piątek, 26 marca 2021, 11:30

Doskonała wypowiedź. Zgadzam się z każdym zdaniem.

Nesher
czwartek, 25 marca 2021, 17:44

A jak wyobrażasz sobie tę współpracę w V4? Że każdy będzie musiał kupować polskie systemy (Polska oczywiście nic od innych nie kupi), które są drogie i generalnie raczej przeciętne, kiedy można kupić tańszą i wyższą jakość np. Z Izraela i jeszcze z transferem technologii?

Troll z Polszy
piątek, 26 marca 2021, 08:51

Nesher, całe V4 kupuje Fonet, z tego co pamiętam to kupiliście także SSP OBRA, tak na swoje pojazdy jak i eksportowe. Więc chyba nie wszystko jest "drogie i przeciętne" ;-) z radarami to taka śmieszna sprawa że aktualnie jedyny nowoczesny radar w Pit Radwar to Bystra, a Słowacy chcieli radar w rodzaju nieboszczki Wisły, albo systemy pasywne które akurat Czesi też robią. A układy biznesowe leżą i tutaj pełna zgoda, choć może nie koniecznie ale to się może okazać za jakiś czas albo i nie

Nesher
piątek, 26 marca 2021, 12:26

Nie wiem nic o instalacji polskiego SSP OBRA w pojazdach ACR. W ostatnich latach ACR kupił jedyny system, który częściowo pochodził z Polski. Nadbudówki dla pojazdów ratowniczych na podwoziu Tatra. I były z tym tylko problemy, testy wojskowe trzeba było kilkakrotnie powtarzać, zanim polski podwykonawca osiągnął wymagane parametry. W przeciwnym razie Słowacja kupiła czeskie radary pasywne Vera NG kilka lat temu, ale nie dlatego, że pochodzą z V4, ale wbrew temu, że ERA i jej systemy są absolutnym światowym liderem, VERA NG to już 6 generacji tych systemów. Czy można coś takiego powiedzieć o polskich radarach? Dlatego nadal prawdą jest, że polskie systemy z trudem mogą konkurować na poziomie międzynarodowym.

Nie przesadzaj
piątek, 26 marca 2021, 07:11

My kupiliśmt radary pola walki od Węgier.

Nesher
piątek, 26 marca 2021, 12:09

A czy kupiłeś radary, ponieważ pochodzą z Węgier, czy dlatego, że Węgrzy oferowali najlepszy stosunek ceny do wydajności? O to w tym wszystkim chodzi.

wojtas
czwartek, 25 marca 2021, 16:48

Kupują od żydów, bo ci oferują dobry produkt.Nikt na świecie nie szuka na siłę wszędzie żydów, tak jak polaczki.Fobie przekazywane między pokoleniowo na wsiach.

Omg
piątek, 26 marca 2021, 04:30

Wojtas wielki miastowy widzę.... Poczytaj, postudiuj na temat a potem się wypowiadaj. Jak dzieci we mgle ten naród......

Extern
czwartek, 25 marca 2021, 23:32

Co ty za głupoty wygadujesz? Polska przecież kupuje sporo Żydowskiej broni. Niedawno np. kupiliśmy Izraelskie radary pola walki. Ogólnie w lewicowej obecnie Europie trudno teraz znaleźć równie pro Izraelski kraj co Polska.

autor
czwartek, 25 marca 2021, 12:54

my powinniśmy z izraela zamówić narew i może zestaw lynx

Popieram
czwartek, 25 marca 2021, 18:31

100% racji. Jako pierwsi, i to najszerzej i to od samego początku Izrael oferował szeroki offset, szeroki wachlarz produktów i współpracę. Nikt nigdy tyle nam nie oferował.

Błogosławieni ci, którzy nie widzieli, a uwierzyli...
piątek, 26 marca 2021, 07:14

Dokładnie. Nikt inny nigdy tyle nam nie OFEROWAŁ. I tyle w temacie.

Tyle w temacie.
piątek, 26 marca 2021, 13:56

Tyle że nigdy MON nawet nie podjął tematu żadnego z tych systemów. Jedyne co polski MON zechciał to Spike (aż dziwne) przeróbkę Atmosa, którą obecny MON zamroził, oraz kilka sztuk radarów dla Pilicy (do tego chyba ktoś ich zmusił, albo może 447 ich wystraszyło?). Tyle jeśli chodzi nie o oferty z Izraela, a o reakcję MON na te oferty.

Adam
czwartek, 25 marca 2021, 12:44

A jak tam polskie radary dla Narwi i Wisły? Są już gotowe?

SAS
czwartek, 25 marca 2021, 12:14

A jakby zbudowali sobie fregatę przeciwlotniczą i usadowili na jakimś jeziorku to nie musieliby kupować radarów.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 25 marca 2021, 19:19

Już przed IIWŚ polscy podatnicy kupili Brytyjczykom niszczyciele Grom, Błyskawica, Burza, okręty podwodne Orzeł i Wilk itp., więc teraz fregatę przeciwlotniczą niech Brytyjczycy sfinansują sobie sami! :D

SAS
czwartek, 25 marca 2021, 22:55

Tak, ale chodzi o Czechów i Słowaków, którzy morza nie mają, ale jezioro by się znalazło.

Tweets Defence24