Siły zbrojne

„Wojskowe samoloty odrzutowe wracają do PZL w Mielcu”

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

W rozmowie z Defence24.pl prezes PZL Mielec, Janusz Zakręcki, podkreślił że trwają już prace mające na celu przygotowanie do rozpoczęcia produkcji komponentów dla nowo produkowanych myśliwców F-16.

Koncern Lockheed Martin ogłosił dziś, że elementy wszystkich nowo produkowanych myśliwców F-16 będą powstawać w należących do niego zakładach PZL Mielec. Redakcja Defence24.pl poprosiła o komentarz prezesa spółki, Janusza Zakręckiego.

Rozpoczęcie produkcji dużych struktur samolotu F-16 to kolejny ważny kamień milowy w rozwoju PZL Mielec i dywersyfikacji naszej produkcji. W ramach tego programu od 2022 roku będziemy produkować strukturę tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich produkowanych myśliwców F-16. Następnie struktury będą wysyłane do Greenville w Południowej Karolinie, gdzie znajduje się końcowa linia montażowa F-16

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec

Prezes Zakręcki zaznaczył, że trwają już przygotowania do uruchomienia nowej produkcji. Dodał, że w jej trakcie będzie między innymi wykorzystywana zmodernizowana infrastruktura, która wcześniej była używana do produkcji prototypów ostatniego samolotu odrzutowego, jaki powstawał w Mielcu, czyli szkolno-bojowych I-22 Iryda.

Prace wdrożeniowe i przygotowawcze do uruchomienia są w toku. Na potrzeby uruchomienia produkcji F-16 zmodernizowaliśmy część dawnej hali, na której były produkowane prototypy szkolno – bojowych samolotów odrzutowych  I-22 Iryda. To 8 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni produkcyjnej i biurowej. Już wkrótce staną na niej przyrządy produkcyjne, tak by w 2023 rozpocząć pierwsze dostawy struktur z PZL. Można powiedzieć, że dzięki tej produkcji wojskowe samoloty odrzutowce wracają do Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec

Obecnie PZL Mielec są ważną częścią łańcucha dostaw Sikorsky i Lockheed Martina, a ponadto oferują śmigłowce S-70i Black Hawk, przeznaczone nie tylko dla wojska, ale i dla służb mundurowych oraz ratowniczych. Niedawno PZL Mielec otrzymały kontrakt na ratownicze Black Hawki dla Rumunii, oferta spółki zwyciężyła w postępowaniu konkurencyjnym. PZL Mielec dostarcza także samoloty M28, będące również bazą dla oferowanego amerykańskim siłom specjalnym przez firmę Sierra Nevada MC-145B Coyote.

Nowo produkowane myśliwce F-16 są ważną częścią oferty koncernu Lockheed Martin. Na ich zakup zdecydowały się m.in. Bahrajn, Słowacja czy Bułgaria, a także Maroko i Tajwan. O ich pozyskanie wnioskuje również Turcja. Są one dostarczane w wersji F-16 Block 70/72 (oznaczanej też F-16V), wyróżniającej się m.in. nowymi elementami awioniki i systemami komputerowymi, wyposażonej też w radar AN/APG-83 z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Do podobnego standardu przynajmniej część ze swoich flot modernizują Maroko i Tajwan (równolegle z zakupami nowych maszyn), a także między innymi Grecja. Zbliżone zdolności ma otrzymać również ponad 130 KF-16 Republiki Korei.

Komentarze