Reklama
  • Wiadomości

Wojsko szuka radarów dla wszystkich baz lotnictwa

Agencja Uzbrojenia ogłosiła rozpoczęcie procedury zakupu 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL). Do składania ofert zostanie wybranych maksymalnie 5 oferentów spełniających wszystkie kryteria. Wybrana zostanie oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów technicznych i formalnych.

Radar lotniskowy ASR-NG
Radar lotniskowy ASR-NG
Autor. Hensoldt
Reklama

Jak czytamy w ogłoszeniu Agencji Uzbrojenia: „Przedmiotem zamówienia jest dostawa 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL), w tym 8 w zamówieniu podstawowym i 7 w ramach prawa opcji, wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury (w tym robót budowlanych) związanych z montażem i funkcjonowaniem RKRL oraz przeprowadzenie szkoleń, dostawa niezbędnej dokumentacji i pakietu logistycznego." Termin realizacji dla pierwszych 8 upływa 30.09.2028 roku natomiast na 7 radarów zawartych w opcji jest kolejnych 7 lat. Termin składania wniosków o dopuszczenie do procedury wraz z wymaganymi dokumentami upływa 29.04.2022 roku.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Szczegółowe informacje dotyczące wymagań zostaną udostępnione oferentom, jednak w tym zakresie można posłużyć się wymaganiami określonymi w realizowanej od 2018 roku analizie rynkowej. Wynikało z niej, że poszukiwany jest sprzęt „zdolny do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami" oraz zapewniający informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowej organów kontroli lotniska (TWR) oraz kontroli zbliżania (APP).

Zobacz też

Nowe stacje powinny spełniać standardy NATO i być trójwspółrzędne, pracować w paśmie S. Radar powinien dysponować systemem swój-obcy Mk XIIA z modem S, wojskowym odbiornikiem GPS z modułem SAASM oraz systemem zasilania niezależnego z zasilaczem bezprzerwowym, na wypadek awarii sieci elektrycznej. Ma też być zdolny do wymiany informacji z systemami zewnętrznymi w standardach ASTERIX oraz AWCIES, zdolny do pracy w środowisku sieciocentrycznym, i akredytowalny do klauzuli „Tajne" oraz „NATO Secret". Oferent będzie zobowiązany nie tylko do instalacji systemu i przeszkolenia personelu, ale też stworzenia niezbędnej infrastruktury, w tym również budowlanej, pozwalającej na funkcjonowanie RKRL i jego obsługę.

Reklama

Modernizacja tego typu ma podnieść bezpieczeństwo polskich baz lotniczych i zapewnić możliwość działania w ramach systemu sojuszniczego, m. in. poprzez pełną wymianę danych i obsługę samolotów sojuszniczych. Sprzęt ten powinien zaspokoić potrzeby sił powietrznych w zakresie kontroli lotniska i kontroli zbliżania na co najmniej 25 lat i będzie mógł być z pewnością modernizowany oraz rozwijany.

Warto odnotować, że do prowadzonej przez Inspektorat Uzbrojenia fazie analityczno-koncepcyjnej w tym programie zakwalifikowano 3 podmioty:

Reklama
  • Hensoldt Sensors GmbH (dawniej Airbus DS EBS GmbH),
  • Indra Sistemas S.A.,
  • Saab Technologies Poland Sp. z o.o. Wszystkie one nie tylko oferują systemy radarowej kontroli rejonu lotniska, ale mają już za sobą dostawy tego typu rozwiązań dla sił zbrojnych państw członkowskich NATO.
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama