- Wiadomości
Wojsko szuka dostawcy koparek
8 lutego 3. Regionalna Baza Logistyczna opublikowała na portalu zamówień publicznych ogłoszenie o wszczęciu postępowania przetargowego na dostawę koparek na podwoziu samochodowym w latach 2024-2027. Mają one zastąpić obecnie eksploatowane w jednostkach inżynieryjnych Wojska Polskiego koparki K-207C osadzone na podwoziu Stara 266.

Autor. 2. Mazowiecki Pułk Saperów
Na obecnym etapie postępowania zamawiający nie podał szczegółów dotyczących zarówno planowanej do pozyskania liczby koparek, jak i specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zgodnie z zapisami ogłoszenia o zamówieniu „szczegółowe warunki realizacji zamówienia zawarte zostaną w projektowanych postanowieniach umowy, które zostaną udostępnione na drugim etapie postępowania” Również opis przedmiotu zamówienia ma być dostępny na drugim etapie postępowania.
Opisywane postępowanie ma być prowadzone w procedurze konkurencyjnej. Zamawiający nie ogranicza liczby wykonawców, którzy zostaną zaproszenia do składania ofert. Minimalna liczba kandydatów, którzy zostaną zaproszeni do udziału w drugim etapie procedury, to jeden podmiot. Zamawiający nie określił też szczególnych wymagań w zakresie kompetencji do prowadzenia działalności zawodowej, sytuacji ekonomicznej i finansowej oraz zdolności technicznej i zawodowej firm zgłaszających chęć do udziału w postępowaniu. Zgodnie z opublikowanym ogłoszeniem przedmiotowe zamówienie jest odpowiednie również dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału upływa 13 marca 2024 r.
Zobacz też
Podobnie, jak spycharko-ładowarki (np. SŁ-34C) oraz koparko-ładowarki (UMI 9.50) klasyczne koparki to podstawowe wyposażenie wojsk inżynieryjnych. Są one wykorzystywane do budowy i naprawy (w tym zniszczonych przez nieprzyjaciela) dróg, a także do szeroko rozumianych prac inżynieryjnych, np. budowy umocnień, polowych obozowisk, magazynów albo do niszczenia zapór inżynieryjnych. Używane są zarówno koparki samojezdne na podwoziu gąsienicowym, kołowym, jak i montowane na podwoziach samochodów ciężarowych, np. K-407C.
Zobacz też
Obecnie jednostki inżynieryjne Wojska Polskiego wykorzystują koparki K-407C na podwoziu Stara 266, które powstają poprzez modernizację modelu K-407B. Polega ona na wymianie podwozia Star 660M2 na Star 266 oraz m.in. silnika napędu części roboczej na jednostkę napędową nowszej konstrukcji, tj. SW-266. Prace te wykonywane są przez Hutę Stalowa Wola oddział w Dęblinie (dawniej Wojskowe Zakłady Inżynieryjne). Niemniej sprzęt ten czasy swojej świetności ma dawno za sobą, jest już przestarzały i wymaga wymiany.
Uniwersalna koparka samochodowa K-407 była produkowana przez Warszawskie Zakłady Maszyn Budowlanych im. Ludwika Waryńskiego. Została ona zaprezentowana w 1969 r., a powstała na bazie samojezdnej koparki hydraulicznej K-406 na podwoziu kołowym z napędem 4x4.
Zobacz też

Autor. 2. Mazowiecki Pułk Saperów
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS