Siły zbrojne
Wojsko kupuje mosty szturmowe dla Leopardów
Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu postępowania w celu wykonania pracy rozwojowej, której efektem ma być m.in. wyprodukowanie partii próbnej mostów samobieżnych Daglezja na podwoziu gąsienicowym. Pojazdy rodziny Daglezja to jedyne w Wojsku Polskim systemy tej klasy, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A5 oraz przyszłe w wersji 2A4PL.
Zgodnie z komunikatem Inspektoratu Uzbrojenia przedmiotem zamówienia jest wykonanie pracy rozwojowej, obejmującej m.in. dostarczenie partii próbnej mostów Daglezja na podwoziu gąsienicowym. Zaznaczono, że projekt ma być zrealizowany na podstawie dokumentacji pozostającej własnością Skarbu Państwa.
W ramach pracy rozwojowej przewiduje się również przeprowadzenie badań oraz przygotowanie dokumentacji do produkcji seryjnej. Procedura ma charakter ograniczony. Jednym z kryteriów dotyczących kwalifikacji technicznych jest wykonanie w ciągu 5 lat do chwili upłynięcia terminu składania wniosków (lub w czasie prowadzenia działalności, jeżeli okres jest krótszy) co najmniej jednej pracy rozwojowej lub wdrożeniowej z obszaru towarzyszących mostów wojskowych.
Wnioski o dopuszczenie do składania ofert będą przyjmowane do 3 sierpnia 2015 roku. Propozycje będą oceniane pod kątem najniższej ceny (waga 90) i czasu wykonania zamówienia (waga 10).
Poprzednie postępowanie w części dotyczącej dostawy mostów szturmowych MG-20 Daglezja-G zostało anulowane w lutym 2015 roku. Przewidywano realizację prac wdrożeniowych, w tym budowę dwóch egzemplarzy mostów. Zdecydowano jednocześnie o pozyskaniu partii 10 mostów na podwoziu kołowym, z których 7 miało być dostarczonych w 2015 roku, a trzy w 2016 roku.
Mosty towarzyszące Daglezja-G są osadzone na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72, wydłużonym o jedno koło. Mogą być wykorzystywane przez pojazdy gąsienicowe wywierające obciążenie klasy MLC70 (masa do 63,5 tony) oraz kołowe do klasy MLC 110. Pojazdy mają umożliwić pokonywanie przeszkód terenowych o szerokości do 20 m. Partia próbna ma się składać z dwóch egzemplarzy mostów, przy czym do budowy jednego z nich ma zostać wykorzystany prototyp.
Obecnie mosty towarzyszące rodziny Daglezja są jedynymi systemami tej klasy w Wojsku Polskim, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A5 bądź przyszłe Leopard 2A4PL. W zakresie pojazdów na podwoziu gąsienicowym powstał do chwili obecnej jedynie prototyp MG-20 Daglezja-G.
mat87
A co z naszym nowym czołgiem PL-01 . ??
ZSMW
Nic to była tylko makieta i tak pewnie zostanie
gość
PL 01 to był koncept, demonstrator technologi na podwoziu CV 90. Nigdy nie powstanie w takiej wersji i tyle. Skończcie więc z tym ciągłym powtarzaniem a co z PL 01 ? Odpowiedz jest krótka g......no... czyli nic.
krzyhoo1
Zamawiający są na bakier z logiką - most dla Leosiów powinien być na podwoziu Leosiów i tyle, inaczej będzie logistyczny i szkoleniowy bajzel w jednostkach pancernych. Ciekawe ile ten cały biznes będzie kosztował i czy nie taniej byłoby zakupić te kilkanaście BIberów. Losy podwozia Kraba budzą obawę, że na końcu okaże się, że ruski nośnik mostu będzie za lichy i most zrobią nam przyjaciele z Seulu
sdsd
Zanim zakupią to leopardy już pójdą na złomowanie ;)
Wojmił
to pierwsza sztuka będzie za trzy lata o ile nie zmieni się władza i nie anulują aby "zrobić to lepiej" albo nie powstanie kolejny "kryzysik" skutkujący cięciami.. tylko kościoły w Polsce budują bez przeszkód...
a-i
No i dobrze. Tylko niech IU pomyśli także o pojazdach torujących bo z tego co wiem pododdziały naszych Leo nie posiadają pojazdów przeznaczonych do pokonywania pól minowych.
Twardy
Leosia niech lepiej zmodernizują dziady
jasiu
powodzenia. Kolejne 20 lat projektowania i wykonania bubla
asfa
podobno mają się opierać na podwoziu k9 do kraba
Mietek
Tutaj akurat przesada. Mosty na gąsienicach to potrafili robić. Chyba że i tych specjalistów patrycjusze z Łabęd wyrzucili wcześniej
bubu
daglezja w akcji + L2a4 >>> https://www.youtube.com/watch?v=xg6rXp6jaSo i muzyczka jak w łesternie :P