- Wiadomości
Włochy z wielozadaniową fregatą nowej generacji
15 kwietnia w stoczni koncernu Fincantieri w Muggiano (Liguria) odbyła się uroczystość przekazania włoskiej flocie (Marina Militare) przez spółkę Orizzonte Sistemi Navali dziewiątej fregaty rakietowej typu FREMM, która nosi nazwę Spartaco Schergat (F 598).

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Jest to już druga jednostka tego typu, która nosi tą nazwę. Poprzedni okręt, który ją nosił został sprzedany 23 grudnia 2020 r. do Egiptu i obecnie służy pod banderą tego państwa jako Al-Galala (FFG-1002). Podobny los spotkała inną włoską fregatę typu FREMM - Emilio Bianchi, obecnie jest to egipski Bernees (FFG-1003).
W miejsce sprzedanych jednostek Marina Militare zamówiła w OSN, spółce joint venture utworzonej przez włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri i Leonardo, dwie fregaty mające zastąpić te sprzedane do Egiptu. Budowa nowego Spartaco Schergat została rozpoczęta 25 lutego 2021 r., a zwodowano go 24 listopada 2023 r. Jego portem macierzystym będzie baza morska La Spezia, leżąca po drugiej stronie zatoki niż stocznia w Muggiano.
Zobacz też
Aktualnie Marine Militare dysponuje ośmioma fregatami typu FREMM, po cztery w wersji wielozadaniowej GP (General Purpose) i zwalczania okrętów podwodnych ASW (Anti Submarine Warfare). Nowe jednostki Spartaco Schergat (F 598) i Emilio Bianchi (F 589) powstały w wersji GP-e (extended), łączącej w sobie cech wyżej wymienionych odmian FREMM-ów.
Przy zachowaniu kadłuba i wszystkich podstawowych cech wersji wielozadaniowej (system dowodzenia Leonardo SADOC 3, dziobowa armata OTO Melara 127/64 LW itp.) zwiększono jej możliwości w zakresie walki podwodnej. Osiągnięto to poprzez zainstalowanie w miejsce rufowego slipu dla 11-metrowej łodzi sztywnoburtowej sonaru holowanego Thales UMS 4249 CAPTAS-4. Jak również zamontowanie na śródokręciu dwóch 12-lufowych wyrzutni systemu przeciwtorpedowego SLAT (Systeme de Lutte Anti-Torpille).

Autor. Fincantieri
FREMM-y w wersji GP-e otrzymały także nowocześniejsze systemy elektroniczne i łączności zastosowane na wielozadaniowych patrolowcach morskich (w rzeczywistości fregatach) typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) oraz uniwersalnym okręcie desantowym-doku Trieste (L 9890), co z kolei wymusiło przeprojektowanie konstrukcji masztu rufowego.
Oprócz dwóch jednostek w odmianie GP-e Marina Militare do końca bieżącej dekady otrzyma dwie fregaty w bardziej zaawansowanej wersji FREMM EVO. Budowa pierwszej z nich, właśnie się rozpoczęła. Tak więc docelowo włoska flota mogłaby dysponować dwunastoma okrętami tego typu. Prawdopodobnie jednak tego stanu nie uda się osiągnąć.
Stanie się tak jeżeli Grecja skorzysta z propozycji kupna po 2028 r. dwóch najstarszych włoskich fregat typu FREMM - Carlo Bergamini (F 590) i Virginio Fasan (F 591). Oferta włoskiego rządu przekazana stronie greckiej na początku br. jest obecnie analizowane przez tamtejsze Ministerstwo Obrony. Należy ją bezpośrednio wiązać z budową dla Marina Militare nowych jednostek FREMM EVO.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]