Reklama

Włochy z wielozadaniową fregatą nowej generacji

Spartaco Schergat sfotografowany podczas prac wyposażeniowych w stoczni Muggiano.
Spartaco Schergat sfotografowany podczas prac wyposażeniowych w stoczni Muggiano.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

15 kwietnia w stoczni koncernu Fincantieri w Muggiano (Liguria) odbyła się uroczystość przekazania włoskiej flocie (Marina Militare) przez spółkę Orizzonte Sistemi Navali dziewiątej fregaty rakietowej typu FREMM, która nosi nazwę Spartaco Schergat (F 598).

Jest to już druga jednostka tego typu, która nosi tą nazwę. Poprzedni okręt, który ją nosił został sprzedany 23 grudnia 2020 r. do Egiptu i obecnie służy pod banderą tego państwa jako Al-Galala (FFG-1002). Podobny los spotkała inną włoską fregatę typu FREMM - Emilio Bianchi, obecnie jest to egipski Bernees (FFG-1003).

Reklama

W miejsce sprzedanych jednostek Marina Militare zamówiła w OSN, spółce joint venture utworzonej przez włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri i Leonardo, dwie fregaty mające zastąpić te sprzedane do Egiptu. Budowa nowego Spartaco Schergat została rozpoczęta 25 lutego 2021 r., a zwodowano go 24 listopada 2023 r. Jego portem macierzystym będzie baza morska La Spezia, leżąca po drugiej stronie zatoki niż stocznia w Muggiano.

    Aktualnie Marine Militare dysponuje ośmioma fregatami typu FREMM, po cztery w wersji wielozadaniowej GP (General Purpose) i zwalczania okrętów podwodnych ASW (Anti Submarine Warfare). Nowe jednostki Spartaco Schergat (F 598) i Emilio Bianchi (F 589) powstały w wersji GP-e (extended), łączącej w sobie cech wyżej wymienionych odmian FREMM-ów.

    Przy zachowaniu kadłuba i wszystkich podstawowych cech wersji wielozadaniowej (system dowodzenia Leonardo SADOC 3, dziobowa armata OTO Melara 127/64 LW itp.) zwiększono jej możliwości w zakresie walki podwodnej. Osiągnięto to poprzez zainstalowanie w miejsce rufowego slipu dla 11-metrowej łodzi sztywnoburtowej sonaru holowanego Thales UMS 4249 CAPTAS-4. Jak również zamontowanie na śródokręciu dwóch 12-lufowych wyrzutni systemu przeciwtorpedowego SLAT (Systeme de Lutte Anti-Torpille).

    Fregata rakietowa Spartaco Schergat (F 598) przy nabrzeżu stocznia Fincantieri w Muggiano.
    Fregata rakietowa Spartaco Schergat (F 598) przy nabrzeżu stocznia Fincantieri w Muggiano.
    Autor. Fincantieri

    FREMM-y w wersji GP-e otrzymały także nowocześniejsze systemy elektroniczne i łączności zastosowane na wielozadaniowych patrolowcach morskich (w rzeczywistości fregatach) typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) oraz uniwersalnym okręcie desantowym-doku Trieste (L 9890), co z kolei wymusiło przeprojektowanie konstrukcji masztu rufowego.

    Oprócz dwóch jednostek w odmianie GP-e Marina Militare do końca bieżącej dekady otrzyma dwie fregaty w bardziej zaawansowanej wersji FREMM EVO. Budowa pierwszej z nich, właśnie się rozpoczęła. Tak więc docelowo włoska flota mogłaby dysponować dwunastoma okrętami tego typu. Prawdopodobnie jednak tego stanu nie uda się osiągnąć.

    Stanie się tak jeżeli Grecja skorzysta z propozycji kupna po 2028 r. dwóch najstarszych włoskich fregat typu FREMM - Carlo Bergamini (F 590) i Virginio Fasan (F 591). Oferta włoskiego rządu przekazana stronie greckiej na początku br. jest obecnie analizowane przez tamtejsze Ministerstwo Obrony. Należy ją bezpośrednio wiązać z budową dla Marina Militare nowych jednostek FREMM EVO.

      Reklama
      WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
      Reklama

      Komentarze

        Reklama