Reklama

Azjatycka Orka. Niemcy i Włochy razem oferują okręty podwodne

Włoski okręt podwodny Romeo Romei typu U212A podczas prac remontowych.
Włoski okręt podwodny Romeo Romei typu U212A podczas prac remontowych.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Włoski koncern stoczniowy Fincantieri i jego niemiecki odpowiednich thyssenkrupp Marine Systems podpisały umowę o współpracy przemysłowej w celu zaoferowania marynarce wojennej Filipin nowoczesnych okrętów podwodnych.

Porozumienie zostało podpisane 16 kwietnia. Republika Filipin w ramach realizowanej w latach 2023-2028 trzeciej fazy (Horizon 3) programu modernizacji sił zbrojnych (RAFPMP - Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program) zamierza zakupić okręty podwodne o napędzie konwencjonalnym. Oznacza to konieczność stworzenia od podstaw sił podwodnych, ponieważ dotychczas marynarka wojenna Filipin nie dysponowała takimi okrętami. Uznano jednak, że są one niezbędne dla zwiększenia możliwości obrony archipelagu i 200-milowej wyłącznej strefy ekonomicznej.

Reklama

Współpraca pomiędzy thyssenkrupp Marine Systems i Fincantieri dotyczyć ma okrętów podwodnych typu U212 NFS, które Fincantieri buduje obecnie dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) w swojej stoczni w Muggiano (La Spezia). Celem partnerstwa jest również wzmocnienie lokalnej infrastruktury i rozszerzenie możliwości operacyjnych floty filipińskiej marynarki wojennej w zakresie użytkowania okrętów podwodnych.

Podczas podpisania tego porozumienia prezes zarządu i dyrektor generalny Fincantieri Pierroberto Folgiero powiedział „dzięki wieloletniemu doświadczeniu w budowie okrętów podwodnych, Fincantieri zdobyło solidną wiedzę specjalistyczną w dostarczaniu wysokowydajnych rozwiązań morskich. Ta współpraca jest kluczowa w promowaniu naszej międzynarodowej strategii eksportowej, wykorzystującej najnowocześniejsze włoskie i niemieckie technologie oraz jakość”.

Grafika przestawiająca elementy wyróżniające Near Future Submarine od poprzedników.
Grafika przestawiająca elementy wyróżniające Near Future Submarine od poprzedników.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl (via Fincantieri)

Natomiast Oliver Burkhard, dyrektor generalny thyssenkrupp Marine Systems, dodał: „na podstawie naszej udanej współpracy w ramach włoskiego programu okrętów podwodnych, obecna umowa o kooperacji przemysłowej stanowi doskonały punkt wyjścia do dalszych wspólnych projektów w sektorze podwodnym”.

Bardzo ważnym elementem tej oferty jest wsparcie operacyjne gwarantowane przez włoską marynarkę wojenną, które zapewni filipińskiej flocie odpowiedni poziom wyszkolenia, doktryny i logistyki. Pakiet obejmuje również specjalistyczne szkolenia przemysłowe i operacyjne, dzięki którym marynarka wojenna tego państwa będzie mogła szybko dysponować wysoko wykwalifikowanymi załogami okrętów podwodnych.

Okręty podwodne typu U212 NFS (Near Future Submarine) powstały jako modyfikacja jednostek tej klasy typu U212A, budowanych dla włoskiej floty przez Fincantieri, ale w oparciu o projekt dostarczony przez thyssenkrupp Marine Systems. Okręty tego ostatniego typu, noszące nazwy Salvatore Todaro (S 526), Scirè (S 527), Pietro Venuti (S 528) i Romeo Romei (S 529) zostały dostarczone Marina Militare w dwóch seriach w latach 2006-2007 i 2016-2017.

    Nowe jednostki typu U212 NFS różnią się od okrętów U212A wydłużonym kadłubem, przeprojektowanym bojowym centrum informacji z dodatkowymi konsolami operatorskimi, posiadaniem masztów podnoszonych elektrycznie zamiast hydraulicznie, nowymi systemami sterownia pracą urządzeń ogólnookrętowych, zastosowaniem baterii litowo-jonowe oraz możliwością operowania w warunkach tropikalnych.

    Near Future Submarine będą miały kadłub o długości całkowitej wynoszącej 58,7 m, w położeniu podwodnym wypierać będą 1780 t, zaś ich załogi liczyć ma 29 ludzi. Uzbrojenie okrętów składać się ma z 12 pocisków manewrujących dalekiego zasięgu lub ciężkich torped Leonardo Black Shark Advanced, z których sześć znajdować ma się w wyrzutniach torpedowych i tyle samo w przedziale torpedowym. Dzięki zastosowaniu stali amagnetycznej Amanox oraz innymi rozwiązaniami technicznymi jednostki te mają się charakteryzować się niską sygnaturą akustyczną, magnetyczną i wizualną.

    Reklama
    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze

      Reklama