Reklama

Siły zbrojne

Wielkie zamówienie na niemieckie Rysie. Rzym na zakupach

KF41 Lynx (zdjęcie poglądowe).
KF41 Lynx (zdjęcie poglądowe).
Autor. Rheinmetall/X

Włochy chcą pozyskać ponad tysiąc pojazdów na bazie niemieckiej gąsienicowej platformy KF41 Lynx, by zastąpić bojowe wozy piechoty Dardo (i nie tylko). Wśród planowanych wariantów jest czołg lekki z systemem wieżowym pochodzącym z Centauro II.

Podczas konferencji International Armoured Vehicles 2025 w Farnborough przedstawiono nowe informacje o programie Armoured Infantry Combat System (AICS). Celem jest pozyskanie nowej gąsienicowej platformy bojowej w liczbie ponad 1000 egzemplarzy, w tym bojowych wozów piechoty, które zastąpią dotąd używane Dardo, a także wariantów specjalistycznych, które odeślą na emeryturę flotę pojazdów bazujących na transporterze M113. Planowane jest pozyskanie nawet 16 wariantów, wśród których można wymienić (między innymi):

  • bojowy wóz piechoty;
  • przeciwlotniczy zestaw rakietowo-artyleryjski;
  • moździerz samobieżny kalibru 120 mm (prawdopodobnie Nemo);
  • niszczyciel czołgów;
  • wóz dowodzenia;
  • bojowy wóz rozpoznawczy (kawalerii);
  • wóz amunicyjny;
  • pojazd ewakuacji medycznej;
  • czołg lekki;
  • wóz wsparcia ogniowego;
  • wóz inżynieryjny;
  • artyleryjski wóz rozpoznawczy;
  • wóz zabezpieczenia technicznego.
Reklama

Wartość kontraktu ma wynieść około 16 mld euro. To będzie jedna z najważniejszych od wielu lat umów na potrzeby Wojsk Lądowych Włoch (Esercito Italiano). W ciągu 5 lat od zawarcia umowy do zamawiającego ma zostać dostarczony ekwiwalent brygady wyposażonej w KF41. Pierwsze 16 egzemplarzy zostanie wyprodukowanych w Niemczech jako partia pilotażowa. Realizacja całego programu ma zająć 15 lat. Umowa jest też przełomowa dla włoskiego przemysłu obronnego, którego finansowy udział w programie ma wynieść ponad 50% (chociaż część środków trafi do Rheinmetall np. przez włoską spółkę-córkę Rheinmetall Italia). Włoski zakup Lynxa to także kluczowy krok do realizacji współpracy z Niemcami poprzez spółkę celową Leonardo Rheinmetall Military Vehicles.

Włosi obecnie testują bojowy wóz piechoty KF41 Lynx, który został wypożyczony z Węgier. Badania odbywają się na terenie Wielofunkcyjnego Ośrodka Badań Wojsk Lądowych (Centro Polifunzionale di Sperimentazione dell’Esercito) w miejscowości Montelibretti nieopodal Rzymu. Weryfikacji poddane zostaną: mobilność, siła ognia, ergonomia oraz poziom ochrony załogi. Pierwszy egzemplarz dla Włoch w docelowej konfiguracji obecnie znajduje się na linii produkcyjnej.

    Pewną ciekawostką są niedawne doniesienia o produkcji Lynxa na eksport (zapewne w ramach współpracy zakładów w Niemczech, Włoszech i na Węgrzech) w liczbie 700 sztuk. Wartość ta jest zbieżna z zapotrzebowaniem, które wyraziła Polska w ramach programu CBWP… gdzie jedną z propozycji jest właśnie KF41. Oczywiście to może być jedynie zbieg okoliczności, lecz jak mawiał klasyk, „w życiu nie ma przypadków, są tylko znaki”.

    KF41 Lynx to gąsienicowy bojowy wóz piechoty skonstruowany przez Rheinmetall Defence. Lynx ma modułową konstrukcję umożliwiającą dostosowanie pojazdu do potrzeb zamawiającego. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna kalibru 30 lub 35 mm, która może strzelać amunicją programowalną. Zakres ruchu armaty w elewacji wynosi od +45 do -10 stopni. Uzupełnienie stanowią przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR lub LR2 w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu. Załogę stanowią 3 osoby, zaś w przedziale desantu zmieści się do 8 żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami, a żołnierze desantu korzystają z opuszczanej hydraulicznie rampy.

    Pierwszy wyprodukowany lokalnie węgierski bojowy wóz piechoty KF41 Lynx.
    Pierwszy wyprodukowany lokalnie węgierski bojowy wóz piechoty KF41 Lynx.
    Autor. honvedelem.hu

    Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Ponadto, wieża może zostać wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. Istnieją też warianty wyposażone w wieżę z armatą kal. 105 lub 120 mm. Tak uzbrojony pojazd jest czołgiem lekkim lub wozem wsparcia ogniowego. Wyposażony w silnik o mocy 1140 KM Lynx w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągnąć 70 km/h. Pancerz zapewnia załodze ochronę przez różnego rodzaju zagrożeniami, m.in. pociskami armat automatycznych, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (fugasów). Ponadto, wóz może zostać wyposażony w aktywny system obrony pojazdu klasy hard kill.

    Reklama

    WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]

    Reklama

    Komentarze (2)

    1. szczebelek

      Niemcy są sprytni przy okazji tworzenia zakładów dla produkcji Lynxa we Włoszech i na Węgrzech czy też KF51 jak również dodatkowych zakładów dla bokserów i Leoparda tworzą niemiecki monopol produkcyjny w UE dla sprzętu wojskowego gdy stworzą możliwości produkcyjne na kilkaset sztuk rocznie to KE będzie kupowała sprzęt, a nie tam jakieś kierownictwo polskiego czy czeskiego MON-u ...

    2. user_1050711

      Jak już wskazywałem prawie 2 lata temu (po DEFEA) gigantyczną wadą Lynxa jest brak możliwości sensownie wysokiego uniesienia armaty. Co niebezpieczne jest zarówno w terenie górskim, jak i nie nadaje się - przszłosciowo - do zsieciowanego zwalczania rojów dronów. Zauważmy Bosruk może podnieść lufę o 60 stopni. Obie te przyczyny zauważone zostały przez górzystą i "przyturecką" Grecję, mimo bardzo zachęcających warunków dostaw, oferty koprodukcji i przy tym także dużego "δώρο" - prezentu dodanego przez rząd RFN do niemieckiej oferty, w postaci setki sprezentowanych, wyremontowanych od A do Z i zmodernizowanych Marderów. Do wcześniej przekazanych 40 sztuk. Łącznie, byłyby to przeprosiny" za sprawę op, ostatecznie przegraną w sądach, a potem Grecy bardzo długo nic od Niemiec nie kupowali, I dalej jakoś nie kupują.....

    Reklama