Siły zbrojne
Niszczyciel przyszłości wyrusza na pierwszą misję
Amerykański niszczyciel USS “Zumwalt” udał się w swoja pierwszą misję operacyjną. Oznacza to, że wszystkie systemy okrętowe są sprawne, a na okręcie znajdują się już rakiety i cała amunicja.
Pierwszy rejs „operacyjny” niszczyciela USS Zumwalt jest bardziej symboliczny niż rzeczywiście bojowy. Okręt nie popłynął bowiem 8 marca 2019 r. do tych regionów świata, gdzie jest zagrożenie wybuchem konfliktu (np. Zatoka Perska, wschodnie Morze Śródziemne czy morza otaczające wschodnią i południowo-wschodnią Azję), ale do zachodnich wybrzeży Kanady (a konkretnie do kanadyjskiej bazy morskiej Canadian Forces Base Esquimalt na wyspie Vancouver). Nie jest to więc spektakularnie długi rejs biorąc pod uwagę fakt, że niszczyciel na co dzień stacjonuje w bazie morskiej San Diego w Kalifornii.
Wiadomość jest jednak bardzo istotna, ponieważ wskazuje ona na zbliżające się zakończenie procesu integracji i aktywacji poszczególnych, pokładowych systemów bojowych oraz całego, okrętowego systemu walki. Proces ten prowadzony głównie przez koncern Raytheon trwał nieprzerwanie od 2016 roku, gdy USS „Zumwalt” przybył do San Diego po trwającej pięć lat budowie (od 17 listopada 2011 roku). Wszystkie prace mają się zakończyć ostatecznie jeszcze w tym roku, ale gotowość systemów była już prawdopodobnie tak duża, że można było wysłać niszczyciel w pierwszy rejs operacyjny.
Dowódca okrętu, komandor Andrew Carlson wydał z tej okazji specjalne oświadczenie, w którym wyjaśnił, że jego załoga: „z niecierpliwością czekała na dalsze testy i działanie na morzu, wykorzystując nowo zainstalowane możliwości tej platformy. Skupiamy się przede wszystkim na bezpiecznym przejściu morzem, podczas którego będziemy budować zarówno kompetencję jak i pewność działania Zumwalta w całym spektrum misji realizowanych w czasie działań wojennych.
Cała podróż i jej harmonogram czasowy jest okryty tajemnicą, jednak charakterystyczny kształt i wielkość okrętu na pewno wzbudzą zainteresowanie obserwatorów i dziennikarzy, gdy tylko zbliży się on do jakiegoś, zamieszkałego wybrzeża. W oficjalnym oświadczeniu rzecznika prasowego 3. Floty US Navy zaznaczono jedynie, czym charakteryzuje się nowy okrętu. Wskazano więc że został on zbudowany z wykorzystaniem technologii stealth, że jest o 30 m dłuższy i 4 m. szerszy od powszechnie wykorzystywanych w amerykańskiej marynarce wojennej niszczycieli typu Arleigh Burke.
Informacja ta nie zawierała więc istoty problemu, jakim jest wprowadzenie wielu rozwiązań, nie spotykanych na innych okrętach US Navy. Teraz te „nowinki” trzeba sprawdzać i jak widać po długim czasie integracji systemu walki, jest to proces bardzo trudny. Zmiany dotyczą praktycznie wszystkiego.
USS „Zumwalt” to jest pierwszy w Stanach Zjednoczonych, konwencjonalny okręt elektryczny i informatyczny. Systemy informatyczne zostały rozmieszczone w aż szesnastu kontenerach (o wymiarach 10,7 m x 2,4 m x 4,9 m) i nadzorowanie ich działania wymaga zupełnie innego podejścia oraz organizacji zabezpieczenia logistycznego. Z kolei zintegrowane zasilanie energetyczne IPS (Integrated Power System), wymaga rzadko spotykanych rozwiązań związanych np. z przesyłaniem wzdłuż całego okrętu prądu elektrycznego o napięciu 1000 V.
Czytaj też: USS „Zumwalt” - niszczyciel przyszłości
Okręt ma niespotykany kształt (wynikający z technologii „stealth”), który zmusza do innego sposobu manewrowania oraz zabezpieczenia portowego. Nadal więc nie wiadomo, w jaki sposób niszczyciel będzie się zachowywał na morzu – szczególnie w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych (np. w czasie huraganów), jak będzie stabilny na dużej fali i jaki wpływ na jego pływanie, w tym systemy napędowe, będą miały silne wiatry (ze względu np. na stosunkowo dużą powierzchnię boczną).
Odmienny od innych okrętów US Navy jest systemu uzbrojenia Zumwalta. Nowe są np. dwa kompleksy artyleryjskie AGS (Advanced Gun Systems) – każdy z pojedynczą armatą kalibru 155 mm, z lufami chowanymi po strzelaniu do specjalnych komór. Zastosowano także zupełnie odmienną konstrukcję wyrzutni pionowego startu typu Mk 57 PVLS (Peripheral Vertical Launch System). Nie zostały one rozmieszczone w osi okrętu (jak np. na niszczycielach typu Arleigh Burke), ale wzdłuż burt niszczyciela, co dało więcej miejsca na pokładzie – ograniczonego zresztą przez kształt kadłuba.
Wszystkie te nowości powodują, że zakończenie integracji będzie dla Amerykanów rzeczywiście ogromnym sukcesem.
Roman
Czy dobrze pamiętam, że do systemu artyleryjskiego brak pocisków?
młody Grzyb
A zabrali chłopaki ze sobą holownik ?
Autor2
to nie Admirał Kużniecow, raczej inne okrety mogą potrzebować holownika po starciu z Zumwaltem
Autor3
Kuźniecow jest stareńki i ma prawo wymagać holownika ale to cudo już kanał panamski zablokowało ...
Davien
Autor, znacznie starsze lotniskowce sobie pływaja i holowników nie wymagaja, a Zumwalt nic nie zablokował, miał nieduza awarię,któą prawie na miejscu naprawiono, nie zgubił sruby jak rosyjska fregata we własnym porcie:)
PiotrEl
Holownik wkrótce dołączy, parę dni na otwartym morzu wystarczy...
Davien
A niby po co, to nie rosyjski okret że bez holownika i remontowego boja sie z portu ruszyć:))
zyg
Autorom poniższych fabrycznych komentarzy wyrażających troskę iż amerykański podatnik wydał 4.25mld na ten niszczyciel polecam lekturę dzisiejszego serwisu Reutersa. W m.w. tym samym czasie Rosja utopiła w Wenezueli 9mld w ramach kredytów na zakup broni a zwłaszcza chybionych inwestycji Rosneftu. Pieniędzy tych Rosja nigdy nie odzyska, nawet gdyby komunistyczny reżim utrzymał się przy władzy?
Willgraf
Niszczyciel wtopa a nie przyszłości ...skasowany program uznany przez PENTAGON za zdecydowanie nieudany
Marek
Tak samo jak "nieudane" były F-22. Skasowali program na fali niegdysiejszej powszechnej wiary w wieczny pokój i tyle.
Willgraf
f-22 skasowali po odkryciu nieodwracalnych wad konstrukcyjnych i korupcji Lockheeda przy konkurencji z YF-23 Northrop-a
Texas
Trzeba dobrze doczytać artykuł To okręt modułowy Modernizacja będzie polegała na wymianie modułów Np system informatyczny w 16 kontynentach Za 10 lat wyjmujemy kontener i wsadzamy nowszy Co to da Tylko tyle że te zabawki beda jeszcze za 60 lat nowe Polecam budowa modularna maszyn
Ciapuła
Amerykanie sami przyznają że mają "kłopot" z tym "cudem" miała być długa seria przełomowych okrętów jest wtopa zakończona trzem bardzo drogimi "jednostkami do badania platform bojowych" dziwaczny kształt zdeterminował umieszczenie wszystkich systemów inaczej niż na okrętach budowanych według wieloletnich doświadczeń to sprawiło ze testowanie i zgrywanie trwa tak długo i nie ma pewności czy zakończy się sukcesem, uzbrojono to "cudo" także w dwie armaty o kalibrze 155 mm - zamierzenie było takie żeby Zumwolty mogły wspierać własne oddziały na lądzie tak jak do niedawna pancerniki typu Iowa nie wiadomo czy śmiać się czy płakać dwie armaty- nawet będące najbardziej precyzyjnym wsparciem nie zrobi takiego spustoszenia fizycznego i psychicznego jak ogień pancernika z działami kalibru 406 mm i 120 mm nie wspominając o licznych rakietach na ich pokładzie, Amerykanie wybudowali bardzo kosztowną "zabawkę" i teraz mają problem do czego jej użyć.
Texas
Stać nas
Ciemny Lud
Hmm, ciekawe jaka będzie dzielność morska. Galeon Vasa, wówczas bardzo nowoczesny i bardzo silnie uzbrojony, w trakcie pierwszego rejsu się wywrócił i zatonął.
zapewniam Cię, ze to da się zasymulować w basenach z makietą
robo
zgadza się , symulowano prawie rok z makietą w skali 1:4
Boczek
Zapewniam Cię, że to się dziś symuluje w komputerze.
say69mat
Zastanawiają i budzą oczywistą ciekawość te systemy uzbrojenia, na temat których - z równie oczywistych względów - kompletnie nic nie wiemy ;))) Booo ... co też ci - yankee - poupychali na konstrukcji, której koszt jednostkowy wyniósł ... 4,24 miliarda USD??? Tak, dla porównania, remont i moderka 'Czernckiego', to circa 20 mln euro. A przecież kudy Czernickiemu do ... Zumwalta ;)))
kamyk
Pierwsza Misja - Nie zatonąć.
Wania
Fregacie Admirał Gorszkow na kanale La Manche towarzyszą holownik Nikołaj Czykier, okręt zaopatrzeniowy Elbrus oraz zbiornikowiec Kama a USA wysłało okręt nowej generacji sam? I to na północ. Czy oni za bardzo nie ryzykują? No i wozów straży pożarnej nie ma gdzie na okręt USA wcisnąć. Powinni brać przykład z Rosji.
do Grzyb
Myślisz że to ruski lotniskowiec ?
Niuniu
Kapitan tego "cudu" powiedział "Skupiamy się przede wszystkim na bezpiecznym przejściu morzem". Czyli rejs wzdłuż brzegów USA do bazy w Kanadzie jest niebezpieczny dla tego okrętu po prawie 3-ch latach od zwodowania? I to okrętu który kosztował tak gigantyczne pieniądze?
Insider
Powiedz to Norwegom.
robo
dla was koszt Zumwalta to "gigantyczne pieniądze" ..fakt ..rozumiem to w przeliczeniu to setki tysięcy ton rubli w grubych denominałach. Lecz w retrospektywie koszt niszczyciela to mniej niż 20% rocznych obrotów n.p. takiego McDonald's czy Burger King. Rejs z San Diego do Vancouver i z powrotem to ponad 3000 mm czyli ekwiwalent rejsu z Gdańska do St John's w Kanadzie. I w odróżnieniu od najnowszych "cudów" rosyjskiej floty nie będą towarzyszyć mu nieodłączny dla floty rosyjskiej zespół "holownik + bunkrowiec" (https://www.defence24.pl/hms-defender-monitoruje-admirala-gorszkowa-) O pojazdach zarekwirowanych portowej straży pożarnej na pokładzie nie wspominając?
Davien
Niuniu, jakbys nie zauważył mimoże jest juz jednostka operacyjna to ciagle jest testowany i jakos nie musi płynąc w towarzystwie holownika jak jednostki pewnego państwa ze wschodu( ostatnio Gorszkow zabrał nie tylko holownik ale i zdaje sie okręt zaopatrzeniowy)
Piotr
Nie ma na co narzekać. Przynajmniej wypróbują nowe systemy i może przeniosą coś co się sprawdzi na inne okręty. My za to mamy czym się pochwalić.
Teodor
A co z railgunem?
Buba z Polski
Przecież to nie pływa . Tak twierdzili ci ze wschodu.