Reklama

Pięć BTR-4 dostarczonych w ramach podpisanej na początku 2014 roku umowy ramowej pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Indonezji a SpetsTechnoExport, który jest częścią koncernu zbrojeniowego Ukroboronprom, to seria próbna. Ich przyjęcie na wyposażenie przez indonezyjską piechotę morską otwiera możliwość zakupu uzgodnionej wcześniej partii co najmniej 50 pojazdów. Ukroboronprom negocjował z rządem w Dżakarcie uruchomienie licencyjnej produkcji BTR-4 w Indonezji, gdyby wielkość ostatecznego zamówienia okazała się dużo większa.

Indonezyjski korpus piechoty morskiej liczy prawie 15 000 żołnierzy z dwoma dowództwami brygad piechoty morskiej Dżakarcie i Surubaju. Na ich wyposażaniu jest m.in. 54 BMP-3, 19 AMX-10P, 40 AMX-10 PAC, 14 BTR-80A. W ramach wzmacniania sił zbrojnych planowane jest jednak ujednolicenie i dalsza modernizacja.

BTR-4 Indonezja
BTR-4 piechoty morskiej Indonezji - fot. Ukroboronprom

KTO BTR-4M jest zmodernizowaną wersją modelu BTR-3 budowaną w Charkowskim Biurze Konstrukcyjnym im. Morozowa w kilku wersjach, różniących się głównie uzbrojeniem. Indonezyjska piechota morska zdecydowała się zarówno na wersję uzbrojoną jedynie w zdalnie sterowany moduł z karabinem maszynowym 7,62mm jak i w wersję BTR-4E z działkiem 30 mm, karabinem maszynowym 7,62mm i pociskami kierowanymi w bezzałogowej wieży.

Czytaj też: Ukraińskie transportery sprawdzone w Indonezji. Testy górskie i morskie

Oba warianty posiadają załogę składającą się z trzech ludzi oraz mogą przewozić ośmiu żołnierzy desantu (zajmują oni miejsce w wozie przez tylne drzwi desantowe). Jego długość wynosi 7650 mm, szerokość 2900 mm, a wysokość 2930 mm. Jest napędzany niemieckim 4-suwowym, 6-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem Deutz Engine III o mocy 600 KM.

Oprócz Indonezji pojazdy tego typu posiada również Kazachstan, Nigeria (policja otrzymała 5 egz.) oraz ukraińskie siły zbrojne i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Irak odebrał 88 sztuk z 420 zamówionych, po czym kontrakt został anulowany. 

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. ghjkkjhgf

    kupują je chyba wyłącznie wg zasady - 95 % oferty stanowi najniższa cena :D skoro biorą taki składak

  2. Zbulwersowany podatnik

    A co z naszymi Rosomakami które pojechały na testy do Australii? Na koniec miały zostać "wysadzone". Temat ucichł.

    1. hh

      Zarówno AMV od Patrii jak i Boxer z tego co wiem miały być testowane najpierw przez 12 miesięcy w Australii. Program nazywa się LAND 400 i planowo te testy skończą się w sierpniu. Po tej dacie należy się spodziewać informacji o tym, który pojazd zostanie wybrany.

  3. jan

    Czy Polska nie może kupować takich na Ukrainie ??

    1. Davien

      A po kiego jak mamy lepsze Rosomaki.