- Wiadomości
Turecka oferta pojazdów dla polskiej armii
Turecki koncern Otokar proponuje polskim Siłom Zbrojnym gąsienicowe bojowe wozy piechoty Tulpar, w tym w wariancie pływającym – w ramach programów Gepard i Borsuk, oraz kołowe pojazdy opancerzone 4x4 rodziny Cobra w ramach programów wozów opancerzonych Pegaz i Kleszcz, przeznaczonych dla Wojsk Specjalnych czy do działań rozpoznawczych. Koncern Otokar wyraża gotowość do transferu technologii do polskiego przemysłu.
Otokar oferuje polskiej armii pojazdy bojowe, w tym w szczególności BWP Tulpar oraz pojazdy w układzie 4x4 Cobra II w celu wykorzystania w programach modernizacji Sił Zbrojnych. Arda Yurdatapan, dyrektor firmy Aycomm, odpowiedzialnej za prowadzenie działalności Otokar w Polsce zapewnia, że propozycja obejmuje „pełny” transfer technologii produkcji, modernizacji i serwisowania pojazdów, co ma spełnić wymóg ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.
Polskie Siły Zbrojne pilnie potrzebują nowoczesnych pojazdów bojowych. Koncern Otokar jest w pełnej gotowości do transferu technologii do polskiego przemysłu zbrojeniowego, tworząc w ten sposób narodowy, kompleksowy potencjał w zakresie produkcji, modernizacji i serwisowania pojazdów, zapewniając bezpieczeństwo ich dostaw, w tym szczególnie w warunkach kryzysowych.
Arda Yurdatapan, Dyrektor Aycomm podkreśla, że propozycja dla polskiej armii i zbrojeniówki bazuje w dużej mierze na doświadczeniach Turcji, która zbudowała własny potencjał przemysłowy realizując programy modernizacji sił zbrojnych w dużej mierze w oparciu o transfer technologii od partnerów zagranicznych. Oferowane przez turecki koncern pojazdy powstały na bazie własnych prac-badawczo-rozwojowych koncernu.
Otokar jest zdolny do dostarczenia pojazdów 4x4 typu Ural, Cobra, Cobra II (w tym w wariancie pływającym), oraz najcięższych Kaya i Kaya II (o masie do 14,5 ton). W ofercie koncernu są też kołowe transportery opancerzone Arma w układach 6x6 i 8x8, BWP Tulpar (w tym w wariancie pływającym) oraz czołgi podstawowe Altay.
Propozycja tureckiego koncernu dla Polski skupia się przede wszystkim na kołowych pojazdach opancerzonych Cobra II oraz gąsienicowych bojowych wozach piechoty Tulpar, z uwagi na aktualny przebieg procesu modernizacji polskich sił zbrojnych. Wcześniej Otokar dążył do wzięcia udziału w programie Mustang, propozycja obejmowała produkcję w ramach współpracy przemysłowej opancerzonej i nieopancerzonej wersji pojazdu wojskowego Ural z pełnym transferem technologii.
Obecnie Otokar proponuje polskiej armii rodzinę pojazdów 4x4 typu Cobra II, która mogłaby zostać wykorzystana w programach Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych Pegaz i lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz. W trakcie opracowywania wozu Cobra II zdecydowano bowiem o stworzeniu zarówno standardowego wariantu (o masie do 12 ton), jak i pojazdu zdolnego do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem (o masie bojowej do 14 ton).
Jesteśmy gotowi dostarczyć polskim Siłom Zbrojnym rodzinę pojazdów Cobra II, która spełni założenia zarówno programu Pegaz jak i Kleszcz, co pozwoli na unifikację. Zakładamy, że polski przemysł uzyskałby pełne prawa do produkcji, modernizacji i utrzymania tych pojazdów. Jednym z potencjalnych partnerów w ramach PGZ mogłaby być spółka Autosan, z którą wcześniej prowadzono rozmowy dotyczące programu Mustang. Pojazdy bazowe Cobra II mogłyby również zostać wykorzystane jako platforma dla różnych typów uzbrojenia – systemów przeciwlotniczych, rozpoznania artyleryjskiego, wyrzutni ppk, a także przez Żandermerię Wojskową, Obronę Terytorialną, Policję, Straż Graniczną oraz inne służby mundurowe.
Spółka Otokar widzi też potencjał współpracy z krajowym przemysłem, w szczególności skupionym wokół Polskiej Grupy Zbrojeniowej w zakresie gąsienicowych, bojowych wozów piechoty typu Tulpar. Pojazdy tego typu są proponowane jako następcy wozów BWP-1. Potencjalne zainteresowanie turecką ofertą wyrażali wcześniej przedstawiciele polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej.
Koncern Otokar wielokrotnie deklarował wolę współpracy ze spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej, gdzie mogłyby być produkowane pojazdy gąsienicowe w technologii TULPAR. Pojazd został zaprojektowany w wersji ciężkiej oraz lżejszej pływającej, które mogą być wykorzystane jako platforma bazowa dla wszystkich wersji pojazdów gąsienicowych, w tym głównie Gepard i Borsuk . Obie platformy w technologii Tulpar mogłyby z powodzeniem być produkowane w spółkach PGZ pod polską marką, z pełnymi prawami do modernizacji, modyfikacji, serwisów i remontów. Co ciekawe, Tulpar to odpowiednik konia skrzydlatego PEGAZ, która to nazwa oznacza w skrócie Polską Grupę Zbrojeniową. Może to być początek owocnej współpracy w tworzeniu polskiego potencjału produkcji nowoczesnych pojazdów bojowych
Arda Yurdatapan zaznacza, że współpraca polskiego przemysłu zbrojeniowego z koncernem Otokar stworzyłaby warunki do wprowadzenia na rynek turecki polskich systemów uzbrojenia. Jako przykład wymienia moździerz samobieżny Rak, który mógłby zostać zintegrowany z platformą gąsienicową Tulpar, natomiast w roli wozu rozpoznania mógłby zostać użyty na przykład pojazd Cobra II.
Dobrym przykładem zapewniającym udział polskich podmiotów w dostawach na rzecz armii tureckiej może być kompanijny moduł ogniowy 120mm moździerzy RAK. Gdyby udało się wprowadzić do tego modułu platformę gąsienicową TULPAR oraz kołowy pojazd opancerzony COBRA II jako wóz rozpoznania artyleryjskiego, to oferta byłaby na tyle nowoczesna, że mogłaby zainteresować również armię turecką oraz innych klientów koncernu Otokar. Osobiście zidentyfikowałem znacznie więcej obszarów tego rodzaju współpracy polsko-tureckiej, która nie tylko zwiększyłaby możliwości bojowe obu armii, ale równocześnie wzmocniła rodzimy potencjał przemysłowy.
Otokar prowadzi działalność w sektorze pojazdów wojskowych od ponad 50 lat, do chwili obecnej wyprodukowała więcej niż 30 tys. pojazdów, użytkowanych w ponad 50 krajach na świecie.
Największym akcjonariuszem koncernu Otokar jest grupa kapitałowa Koç Holding A.Ş. Jest to turecka grupa kapitałowa, prowadząca działalność od 1926 roku. W ubiegłym roku, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym osiągnęła ona przychody na kwotę 23 mld euro, a zysk – 1,9 mld euro oraz zatrudniała ponad 90.000 osób. Holding znajduje się w rękach prywatnych – w tym przede wszystkim rodziny Koç i należących do nich spółek. Jest notowany na giełdzie w Istambule od 1986 roku.
Koç Holding prowadzi działalność w branży motoryzacyjnej (do której należy Otokar), ale też energetycznej, trwałych dóbr konsumenckich, finansowej oraz innych. Grupa kapitałowa odgrywa istotną rolę w gospodarce narodowej Turcji i rozwoju jej potencjału przemysłowego, jest poza tym globalnym graczem znajdującym się wśród największych firm świata według listy Global Fortune 500.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS