- Wiadomości
"Testowe" Borsuki w wojsku w tym roku?
„Prawdopodobnie już w tym roku będziemy mogli pierwsze cztery sztuki przestawić siłom zbrojnym do testów” - powiedział prezes PGZ Sebastian Chwałek o programie nowego pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk.

Prezes Chwałek mówił o Borsuku w wywiadzie dla Programu 1 Polskiego Radia. Stwierdził: "Prawdopodobnie już w tym roku będziemy mogli pierwsze cztery sztuki przestawić siłom zbrojnym do testów (...). Od przyszłego roku jesteśmy już gotowi do kontraktowania i produkcji seryjnej tego nowoczesnego na skalę europejską i światową wozu" - powiedział Chwałek".
Zobacz też
Borsuk jest obecnie na etapie pracy rozwojowej, realizowanej w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przez konsorcjum kierowane przez Hutę Stalowa Wola. Obecnie trwają wstępne badania BWP Borsuk, które powinny zakończyć się do czerwca br. Po ich pomyślnym zakończeniu program przejdzie do fazy badań kwalifikacyjnych, których zakończenie otworzy drogę do produkcji seryjnej nowych BWP.
Pierwsze cztery wozy będą jednak mogły zostać dostarczone wojsku jeszcze w trakcie trwania pracy rozwojowej. Rozmowy w sprawie aneksowania umowy na pracę rozwojową i przekazania wojsku czterech wozów do testów toczą się od ubiegłego roku. Powinno to przyspieszyć proces badań kwalifikacyjnych. Z deklaracji prezesa PGZ wynika, że pierwsze cztery nowe BWP mogą trafić do służby jeszcze w tym roku.
Zobacz też
Borsuk to BWP łączący nowe, polskie podwozie gąsienicowe z bezzałogową wieżą ZSSW-30, uzbrojoną w armatę 30 mm Mk 44/S Bushmaster II, wyrzutnię ppk Spike-LR i karabin maszynowy 7,62 mm, z zaawansowanym systemem kierowania ogniem. Wieże ZSSW, opracowane przez konsorcjum HSW i WB Electronics, trafią najpierw na KTO Rosomak, obecnie trwają negocjacje w sprawie dostawy pierwszej partii dla tych kołowych transporterów.
Masa Borsuka w standardowym wariancie wynosi 25 ton, co pozwala na zachowanie zdolności do pływania zgodnie z wymogami Sił Zbrojnych RP. Konstrukcja Borsuka daje jednak możliwość istotnego wzmocnienia opancerzenia, oczywiście „kosztem" wzrostu masy i utraty pływalności. Napęd wozu stanowi opracowany przez poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne power-pack wyposażony w silnik MTU 8V199 TE20 o mocy maksymalnej 530 kW/720 KM, z którym zintegrowano automatyczną skrzynię przekładniową Allison / Caterpillar X300 o czterech biegach do jazdy do przodu i dwóch wstecznych, z hydraulicznym mechanizmem skrętu.
Zobacz też
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym podczas ubiegłorocznej konferencji Defence24 DAY, do 2035 roku przewiduje się pozyskanie 588 BWP Borsuk w wersji bojowego wozu piechoty, co pozwoli na przezbrojenie 10 batalionów zmechanizowanych (przy zachowaniu obecnych struktur). Borsuki oferowane są też Słowacji, w przetargu na nowy bojowy wóz piechoty.
W stosunku do obecnie używanych wozów BWP-1, które mają zostać zastąpione przez nową konstrukcję, wprowadzenie Borsuka będzie skokiem o kilka generacji, nie tylko pod względem siły ognia, czy stosowanych sensorów, ale też np. ergonomii i możliwości dalszej integracji kolejnych elementów.
Jednocześnie jednak planowana jest modernizacja części z posiadanych BWP-1, by zapewnić pododdziałom zmechanizowanym zdolności na odpowiednim poziomie jeszcze przed wprowadzeniem Borsuka. Używane dziś w liczbie około tysiąca egzemplarzy „bewupy" nie różnią się bowiem zasadniczo (poza systemami optoelektronicznymi czy ew. łącznością w części wozów) od pojazdów, które wprowadzano do służby w Wojsku Polskim w 1973 roku. W tym samym roku BWP-1 (BMP-1) przeszły chrzest bojowy w wojnie Yom Kippur.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS