- Wiadomości
Borsuk ruszy do przodu?
Program nowego bojowego wozu piechoty Borsuk, opracowywanego przez Hutę Stalowa Wola może za kilka miesięcy wejść w kolejną fazę – badania kwalifikacyjne, poprzedzające rozpoczęcie produkcji seryjnej.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował, że „Zgodnie z obowiązującym harmonogramem projektu rozwojowego realizowanego w ramach NCBR rozpoczęcie badań kwalifikacyjnych prototypu nowego bojowego pływającego wozu piechoty (NBWSP) pod kryptonimem BORSUK nastąpi po zakończeniu i rozliczeniu bieżącego etapu, w ramach którego wykonawca prowadzi badania wstępne (zakładowe), co powinno nastąpić w ostatnich dniach czerwca br".
Z informacji przekazanych przez rzecznika Agencji Uzbrojenia wynika więc, że badania zakładowe Borsuka, które przechodzi od dłuższego czasu, powinny zakończyć się, a następnie zostać rozliczone do końca czerwca tego roku. Kolejnym etapem będą badania państwowe (kwalifikacyjne). Ich finalizacja (i opracowanie dokumentacji do produkcji seryjnej) pozwolą na zakończenie etapu pracy rozwojowej, a następnie wynegocjowanie i podpisanie umowy na dostawy seryjnych BWP Borsuk.
Nowy, pływający BWP Borsuk jest opracowywany w ramach projektu rozwojowego NCBR, realizowanego przez konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola. Prace trwają od 2014 roku. W ubiegłym roku prototyp Borsuka został zaprezentowany podczas ćwiczeń Dragon-21. Poinformowano też, że trwają negocjacje w sprawie budowy dodatkowych czterech BWP Borsuk jeszcze przed zakończeniem pracy rozwojowej, aby przyspieszyć realizację procesu badań kwalifikacyjnych i tym samym wprowadzenie nowego BWP do służby.
Zobacz też
Borsuk to BWP łączący nowe, polskie podwozie gąsienicowe z bezzałogową wieżą ZSSW-30, uzbrojoną w armatę 30 mm Mk 44/S Bushmaster II, wyrzutnię ppk Spike-LR i karabin maszynowy 7,62 mm, z zaawansowanym systemem kierowania ogniem. Wieże ZSSW, opracowane przez konsorcjum HSW i WB Electronics, trafią najpierw na KTO Rosomak, obecnie trwają negocjacje w sprawie dostawy pierwszej partii dla tych kołowych transporterów.
Masa Borsuka w standardowym wariancie wynosi 25 ton, co pozwala na zachowanie zdolności do pływania zgodnie z wymogami Sił Zbrojnych RP. Konstrukcja Borsuka daje jednak możliwość istotnego wzmocnienia opancerzenia, oczywiście „kosztem" wzrostu masy i utraty pływalności. Napęd wozu stanowi opracowany przez poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne power-pack wyposażony w silnik MTU 8V199 TE20 o mocy maksymalnej 530 kW/720 KM, z którym zintegrowano automatyczną skrzynię przekładniową Allison / Caterpillar X300 o czterech biegach do jazdy do przodu i dwóch wstecznych, z hydraulicznym mechanizmem skrętu.
Zobacz też
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym podczas ubiegłorocznej konferencji Defence24 DAY, do 2035 roku przewiduje się pozyskanie 588 BWP Borsuk w wersji bojowego wozu piechoty, co pozwoli na przezbrojenie 10 batalionów zmechanizowanych (przy zachowaniu obecnych struktur). Borsuki oferowane są też Słowacji, w przetargu na nowy bojowy wóz piechoty.
W stosunku do obecnie używanych wozów BWP-1, które mają zostać zastąpione przez nową konstrukcję, wprowadzenie Borsuka będzie skokiem o kilka generacji, nie tylko pod względem siły ognia, czy stosowanych sensorów, ale też np. ergonomii i możliwości dalszej integracji kolejnych elementów.
Zobacz też
Jednocześnie jednak planowana jest modernizacja części z posiadanych BWP-1, by zapewnić pododdziałom zmechanizowanym zdolności na odpowiednim poziomie jeszcze przed wprowadzeniem Borsuka. Używane dziś w liczbie około tysiąca egzemplarzy „bewupy" nie różnią się bowiem zasadniczo (poza systemami optoelektronicznymi czy ew. łącznością w części wozów) od pojazdów, które wprowadzano do służby w Wojsku Polskim w 1973 roku. W tym samym roku BWP-1 (BMP-1) przeszły chrzest bojowy w wojnie Yom Kippur.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS