Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2021: Prototyp zmodernizowanego BWP-1
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. prezentują w Kielcach propozycję modernizacji bojowego wozu piechoty BWP-1 przeznaczoną zarówno dla SZ RP jak i potencjalnych odbiorców eksportowych. Jest to funkcjonalny prototyp, na którym przetestowano wcześniejsze założenia modernizacji, uzbrojony w nowy system wieżowy z armatą 30 mm.
Obecnie trwa dialog techniczny prowadzony przez Inspektorat Uzbrojenia MON w sprawie modernizacji modułu batalionu zmechanizowanego uzbrojonego w BWP-1. Jednym z jego uczestników są Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i jedynym dopuszczonym podmiotem, który jest zdolny przeprowadzić kompleksową modernizację i integrację wymaganych, nowych systemów i podzespołów. Spółka ta od lat specjalizuje się w pracach związanych ze wsparciem eksploatacji pojazdów rodziny BWP-1. W przeszłości opracowano także kilka wariantów tych modernizacji wozów, w tym m.in. BWP-1M Puma. Ostatecznie nie weszły one jednak do służby pomimo gotowości Spółki do jej realizacji na szeroką skalę.
Od pewnego czasu obserwuje się powrót MON i Sił Zbrojnych RP do zainteresowania modernizacją BWP. Dwa lata temu, podczas MSPO w odpowiedzi na to zapotrzebowanie prezentowano demonstratory niszczyciela czołgów oraz zmodernizowanego BWP-1. Równolegle z prowadzonym dialogiem technicznym, w Poznaniu, jak i we współpracujących podmiotach trwały prace nad budową, funkcjonalnego prototypu zmodernizowanego BWP, których efekty możemy oglądać w Kielcach. Prezentowane dwa lata wcześniej na demonstratorze technologii założenia zostały zweryfikowane i realnie wdrożone.
Trzeba dodać, że jednocześnie WZM realizują remonty połączone z głęboką modyfikacją wozów BWR-1S/1D, polegającą na całkowitej wymianie wyposażenia misyjnego. Pierwszych pięć zostało dostarczonych w latach 2017-2019 roku, umowę na kolejnych 18 wozów, z terminem realizacji do 2023 roku, podpisano w maju br. Modernizacja BWP ma jednak znacznie szerszy zakres, bo obejmuje zarówno zmiany konstrukcji wozu, jak i wprowadzenie całkowicie nowego uzbrojenia.
Prezentowany w Kielcach wóz ma znacznie przebudowany kadłub. Dzięki podniesieniu stropu pojazdu (poprzez podwyższenie jego burt) oraz przesunięciu zbiornika paliwa w stronę przedziału napędowego oraz innych elementów wnętrza (wraz z usunięciem kosza obrotowego i mechanizmu ładowania starej wieży) zwiększono znacząco ergonomię wnętrza pojazdu (a dzięki temu też komfort pracy i bezpieczeństwo załogi). Zaoszczędzone miejsce może zostać wykorzystane do zwiększenia przestrzeni przedziału bojowego i desantowego lub zabudowy dodatkowych systemów. Jednocześnie bazowa odporność balistyczna zmodernizowanego pojazdu odpowiada poziomowi 3 według STANAG 4569A (może być zwiększona do poziomu 4), a przeciwminowa spełnia wymogi poziomu 1 według STANAG 4569B.
Załoga zmodernizowanego wozu liczy dwie lub trzy osoby oraz sześciu żołnierzy desantu. Kierowca dysponuje nową tablicą przyrządów, a świadomość sytuacyjną zwiększają nowoczesne sensory optoelektroniczne zamontowane na stropie wieży oraz system obserwacji dookólnej. Wóz został wyposażony także w nowe środki łączności wewnętrznej i zewnętrznej, system ogrzewania i klimatyzacji zintegrowanego z układem filtrowentylacji oraz system wykrywania skażeń. Zainstalowano także system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera SSP-1 Obra-3, nowoczesny system przeciwpożarowy oraz nowe siedzenia dla wszystkich członków załogi i desantu. W Kielcach prezentowany jest wóz zmodernizowany w wersji rozszerzonej, a więc obejmującej także – uznawaną za opcjonalną – możliwość instalacji nowego, szybkowymiennego zespołu napędowego power-pack z silnikiem wysokoprężnym MTU 6R 106 TD21 o mocy 326 KM (takim samym jak w Jelczu 442.32) oraz wzmocnienie układu jezdnego. Jako opcjonalne uznaje się też część wyposażenia dodatkowego, na przykład układy ogrzewania i klimatyzacji, jednak zdecydowano się na ich integrację w prototypie, aby pokazać w jaki sposób ich zastosowanie może wpłynąć na eksploatację zmodernizowanego BWP.
Najbardziej widoczna zmianą w porównaniu do prezentowanego dwa lata wozu dotyczy zmiany zastosowanego bezzałogowego systemu wieżowego. Mowa o najnowszej bezzałogowej wieży z oferty belgijskiej spółki John Cockerill, a konkretnie bezzałogowej wersji załogowej wieży – Cockerill 1030, która podczas tegorocznych targów stanowi przykładowe rozwiązanie możliwe do implementacji na zmodernizowanym podwoziu. Dzięki czerpaniu doświadczeń z już istniejącej i sprawdzonej konstrukcji przyśpieszono czas niezbędny na opracowanie nowego bezzałogowego systemu tego typu. Głównym celem, jaki przyświecał jej konstruktorom było stworzenie relatywnie lekkiej wieży, która mogłaby być instalowana na różnych typach kołowych i gąsienicowych wozach bojowych, w tym o dosyć niskiej nośności wykluczającej zastosowanie cięższych rozwiązań. Jednocześnie zachowano jednak silne uzbrojenie w postaci armaty automatycznej kalibru 30 lub 40 mm. WZM S.A., w zależności od oczekiwań, końcowych i zatwierdzonych wymogów Zamawiającego i ostatecznej analizy gotowe są do implementacji takiego typu wieży, które spełni każdy z oczekiwanych parametrów.
Bazowa odporność balistyczna tej wieży odpowiada poziomowi 2 według STANAG 4569, który może być opcjonalnie zwiększony odpowiednio do poziomu 4 dzięki instalacji dodatkowych modułów opancerzenia. W podstawowym wariancie masa całej wieży wraz z uzbrojeniem jest mniejsza niż 1500 kg, co w połączeniu z niewielkimi wymiarami pozwala na zachowanie zdolności do pływania wozu po integracji wieży. Uzbrojenie wieży prezentowanej w Kielcach stanowi z kolei armata automatyczna Bushmaster Mk44S kal. 30 mm (podobna, jak w wieży ZSSW-30, a więc z możliwością użycia amunicji programowalnej i zmiany kalibru na 40 mm), sprzężona z karabinem maszynowy kal. 7,62 mm oraz opcjonalnie zintegrowana z wybraną wyrzutnią ppk. Wyposażenie uzupełnia osiem wyrzutni granatów dymnych w tylnej części wieży, głowica optoelektroniczna dowódcy na stropie wieży i celownik działonowego zainstalowany w wieży. Moduł wieżowy dysponuje nowoczesnym systemem kierowania ogniem.
Prezentowany w Kielcach prototyp został poddany licznym próbom mającym na celu kompleksowe przetestowanie zastosowanych rozwiązań oraz integracji z pojazdem. Co warte podkreślenia, w tej postaci pojazd zachowuje zdolność do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, co jest jednym z głównych warunków wojska. Jego konfiguracja może oczywiście zostać dalej zmodyfikowana, w zależności od wymogów Zamawiającego.
W przypadku wyboru propozycji WZM S.A. jako wykonawcy modernizacji BWP-1 dla SZ RP, poznańska spółka zapowiada nawiązanie bliskiej współpracy z innymi spółkami polskiej zbrojeniówki. Już obecnie w program ten mają brać udział spółki PGZ S.A. takie jak: PIT-RADWAR S.A., WCBKT S.A., HSW S.A., ZM Tarnów S.A., PCO S.A. oraz Dezamet S.A. W przypadku partnerów zagranicznych, którzy mają dostarczyć kluczowe komponenty dla tej modernizacji, planowany jest transfer technologii do Polski po wyborze docelowych podzespołów. Konstruktorzy z Poznania podjęli także współpracę w zakresie prac badawczo-rozwojowych przy opracowaniu tej modernizacji z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) oraz Wojskową Akademią Techniczną (WAT).
Obecnie cały czas rozwijany jest program docelowego następcy BWP-1 w SZ RP, czyli Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty (NPBWP) Borsuk opracowanego i rozwijanego przez Hutę Stalową Wolę S.A. w kooperacji z innymi spółkami PGZ S.A., w tym poznańskimi WZM, które opracowały do tego pojazdu prezentowany również w Kielcach szybkowymienny zespół napędowy power-pack. Jednakże, wprowadzanie Borsuka z natury będzie procesem czasochłonnym i długofalowym, zwłaszcza jeśli uwzględnimy konieczność wyposażenia w te pojazdy kilkunastu batalionów zmechanizowanych, nie tylko istniejących, ale też nowo formowanej 18. Dywizji Zmechanizowanej. Dlatego modernizację BWP-1 należy postrzegać jako potrzebne rozwiązanie pomostowe, realizowane nie zamiast, ale obok Borsuka.
Biorąc pod uwagę, że włącznie z wersjami specjalistycznymi potrzebnych będzie nawet ponad tysiąc BWP Borsuk, ich pełne wdrożenie do służby zakończy się raczej na pewno po 2030 roku. Dlatego też potrzebne jest przystosowanie części posiadanych BWP, aby spełniały większość współczesnych wymogów pola walki, w szczególności w zakresie siły ognia, mobilności czy świadomości sytuacyjnej. Prezentowana przez poznańskie zakłady modernizacja całkowicie wpisuje się w te założenia, a jej realizacja może znacząco przyspieszyć proces zwiększania potencjału bojowego Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych, znacząco poprawiając bezpieczeństwo i ergonomię pracy załóg tych pojazdów. Jednocześnie zapewnia ona wysoki stopień zaangażowania krajowego przemysłu. Poznańskie zakłady są również nadal gotowe, by proponować na bazie zmodernizowanego podwozia BWP-1 odmiany specjalistyczne, w tym niszczyciel czołgów dla programu Ottokar-Brzoza.
Artykuł przygotowany we współpracy z WZM S.A
bc
Wygląda na to że to jest najlepsza moderka BWP1 na rynku, dużo lepsza od tego co pokazują Rosjanie. Przy produkcji nawet 100 Borsuków rocznie wymiana zajmie z 10 lat.
Laky
Bo test najlepsza👍💪👏👏👏👏👏
Wuc Naczelny
Te wieże są za ciężkie na BWP-1 i to jest początek spirali kosztów. Jedyny sens jaki widzę, to opracować miniwieżę ZSMU na CKM, WKM plus 2 SPIKE LR2 z własnym pojedyńczym kanałem wizyjnym, i w tej wersji montować na BWP-1 z przeznaczeniem to pozniejszego wymontowania i dania na poafgańskie Rosomaki. Taki moduł nada się też do modernizacji zarówno PT-91 (rozwiąże to problem małej precyzji armaty na dużm zasięgu Spikeami), do modernizacji Leopardów (pozbędziemy się durnego niechronionego faszystowskiego MG-42 na stropie wieży), jak i jako uzbrojenie Rosomaków-S (spajkowozów) bo nie zużywa to dużo miejsca w kadłubie. Tylko jedna optyka, żadnego hunter-killer, na wysokiej wieżyczce, żadnych magicznych ciężkich działek. Idealnie do wieżyczki dołożyć granatnik 40mm do supresji piechoty, ale nie ma na to miejsca, doświadczenia i za dużo cyrku na jednej wieży.
Prof. Gazmajster
Decydentom podpowiem, że pływa.
Wuc Naczelny
No toś popłynął.
Gulden
A ja czegoś naprawdę nie rozumiem.Swego czasu,był artykuł na D24,odnośnie sprzętu wojskowego,który jest na stanie Bundeswery.I wynikało z niego,że niemcy,w sumie na bazie Mardera,czy innego KTO,mającego na stanie, budują w sumie"nowe"jednostki.Przypomnę,że ta konstrukcja ma już co najmniej 20 lat jak nie więcej.I ci niemcy właśnie,na tej konstrukcji, montują to co akurat jest im potrzebne-nie wiem, system detekcji celów,nowe uzbrojenie,środki łączności czy cokolwiek co uznają za konieczne tam zamontować.Niepotrzebne,a tam już zamontowane,po prostu demontują,a sam wóz wyposażają w zregenerowany,bądż też nowy układ napędowy,silnik.I w sumie to ten sam Marder,który był 20 ponad lat temu,ale o o wiele większych możliwościach bojowych,prawda?Nikt tam za bardzo nie myśli o zezłomowaniu tego,bo pewnie koszt zaprojektowania,wyprodukowania nowego pojazdu jest za drogi,prawda?W Polsce,też mamy sporo sprzętu,część BWP,pewnie jeszcze jest zakonserwowana w ZN,a od razu wszystko chcemy zapakować na lawetę,i posłać do huty.Nie twierdzę,że to tak wspaniały sprzęt,że nic,tylko go używać.Ale naprawdę nie ma możliwości przerobienia tego na coś co by jeszcze posłużyło?Nie wiem-wozy łączności,mobilne centra naprawcze,coś do logistyki, i tak dalej.Toż takim BWP,wszędzie wjedziesz,ba,jakby co, to i rzeka niestraszna!
Wuc Naczelny
Czytasz a nie rozumiesz. Marder... 20 lat temu... a BWP-1 to ma konstrukcyjnie ile lat?
Wuc Naczelny
Czy ci ćwierćinteligenci przemysłowo-armijni w końcu zrozumią, że najlepszą, jedyną działającą i bardzo konieczną modernizacją siły ognia BWP-1 nie połączonej się z biadoleniem że nie pływa, jest olanie BWP-1. wymontowanie wież z kilkudziesięciu T-72 i wstawienie w nich wieży bezzałogowej z bushmasterem 30mm i spikiem?
kk
Lepszy zmodernizowany BWP w garści niż Borsuk na dachu :) A tak na serio to HSW powinno dostarczyć przynajmniej 2-3 razy tyle Krabów ile mamy i przynajmniej tyle samo kryli co krabów co już jest pracą dla tego zakładu na najbliższe ponad 10 lat, dodając projekty poboczne to wymiana BWP na Borsuka potrwa i dlatego konieczna jest modernizacja BWP.
dimitris
"A ile prawdy jest w tej prawdzie" ? Gdyż wieża Cockerill 1030 zaprezentowana została, po raz pierwszy, zdaje się na targach IDEX, w lutym 2021. Czyli kiedy zakłady zdążyłyby przeanalizować tę konstrukcję, dokonać zakupu, odebrać dostawę, zaprojektować i wykonać przebudowę bwp i jeszcze także wykonać testy ? Czyli wygląda mi to raczej na model wystawienniczy raczej, niż prototyp.
Polo
„Obecnie trwa dialog techniczny prowadzony przez Inspektorat Uzbrojenia..” xDDDDD
kk
Jak dla mnie to lepiej dać krajowy ZSMU z Tarnowa i do tego wzmocnić np. erawą.
As
Co to ma być, mon uznaje wzmocnienie pancerza tylko za pomocą farby a tu nowa wieża, zbędne gadżety.
Jojo88
To jest chyba Borsuk na miarę naszych możliwości lepszy taki od razu niż miraże na wieczne nigdy.
Dokładnie.
Zimorodek z Kaszebe
Rzadko się to zdarza, ale trzeba przyznać, że BWP-mod wyszedł tym razem ładny ;) A były z tym problemy do tej pory.
Rain Harper
Za dużo, zbyt późno, za drogo. LZSSW-30, elektronika i nowe siedzenia desantu. Wystarczy.
dim
Nie wyobrażam sobie tego, bez klimatyzacji. Męczące. A człowiek zmęczony, działa mniej precyzyjnie i także znacznie gorzej będzie walczyć.
chorążyPL
Pan Cegielski "przekręca" się w grobie. W czasie zaboru pruskiego, walczył o Swój narodowy zakład tj. Polski, a co mamy: pomysły od IV Rzeszy -" zezwalamy na produkcję, tylko dla zespołów sprowadzonych spoza III RP". Ba- mamy wspaniałą wieżę, to tak "manipulować", by bezzałogowa wieża z oferty belgijskiej spółki John Cockeril. Całe szczęście, że nie ma Jej w Hucie Stalowa Wolę S.A., bo i naszą "perełkę" by "rozwaliła".
Piotr
W PRL mielismy narodowe zaklady zbrojeniowe i narodowa produkcje. Jak widzimy sa ludzie wyjatkowo odporni na wiedze i juz nigdy niczego ie nie naucza. :)
Blob
A to jeszcze nie dotarło że na BWP ta ZSSW 30 za ciężka?
ja-nek
Oświeć nas prostaczków o jakiej wieży mówisz, bo chyba nie o ZSSW-30, która jest za ciężka, albo o jej odchudzonej wersji, która jest dopiero w planach?
LMed
Ciekawe ile (razy) ta wieża jest tańsza i o ile bardziej dopracowana (produkcja seryjna a nie prototyp) od ZSSW.
Infernoav
Jeśli odliczysz podatki, miejsca pracy ect... To będzie tańsza niż belgijska
Koba
Mając na uwadze zakres zatwierdzonej modyfikacji T-72, to dla MON-u ta modernizacja BWP-1 jest za bogata i przepadnie. Panowie z MON zatwierdzą inną, prostszą / tańszą propozycję modyfikacji (nie modernizacji). Obym się mylił.
z prawej flanki
do koba;ten "nowy"bwp-1 to BAJKA!!!!brakuje tylko erawy po bokach i trochę z przodu!!!TAK tylko że 10-15 lat za póżno!!!! A więc tansza modyfikacja to Bradleye sepv3!!!!!!!NIEEMOŻLIWE????!!!!to się okaże!!!!
wert
moderka TYLKO na nasz rynek. Powerpack blokuje całkowicie eksport tam gdzie chcieliby toto kupić. Się zlikwidowało własny potencjał silnikowy to się ma. niemca laskę
F
Dziękuj Tuskowi.
xXx
Komu chcesz eksportować BWP-1? Tego już nawet Afryka nie kupi nawet jak będzie fabrycznie nowe.
wert
Afryka weźmie z pocałowaniem w rączkę. Na nowe ich nie stać
Przytomny
Zdjąć wieżę i ustawić kaem. Niekoniecznie musi być droga armata.
Piotr
KM tez jest drogi. Znacznie taniej bedzie zamontowac proce. :D
Autor Widmo
Niech w końcu w IU i MON zrozumieją, że każdy nowo wyremontowany lub nowo kupiony sprzęt powinien zostać obligatoryjnie wyposażony w BERBERYS. No ale po co ?
natfari
Nie musza sie wszystkim chwalić....
apjat od nova
I wyrzutnie granatów moździerzowych z wkładem aerozolowym skierowane w górę.
Olo75
Co to za wieża?
Bania
Ile ten wóz będzie kosztował ?? Silnik-nowy,kadłub-niewiele zostaje,góra nowa,wieża-nowa,wyposażenie wnętrza-nowe.Ludki to nie będzie tanie..BEZSENS..lub skok na kasę.
Tomek
Wygląda źle i pewnie tak jeździ. Tak zaawansowane zmiany to przerost formy nad treścią.
Paweł
Na już, bez dalszej zabawy, natychmiast wprowadzać Borsuka i ZSSW do produkcji, kto w IU, MON, Sztabie będzie blokował, tego pod mur za zdradę. Wielkimi krokami idzie wojna, wszelkie, koniec cackania się ze zdrajca i i V kolumną. Zapomnieć o Orce i f regatach, nie ma czasu. Jednocześnie ok. 200 BWP1przerobić na ppance, a resztę zdatnych przerobić w WZM. I zmienić bezsensowną wieżę w BWRach.
A
Jakby zbliżała się wojna by wróciła zetka.
Anders
Oparcie plecy siedzenia za prostokontne. Brak ochrony glowy na bokach. Siedzenia pod strop zewieszone redukuja wybuch min