Siły zbrojne
Talibowie odnawiają postradziecki sprzęt pancerny (i nie tylko)
Talibowie poinformowali o wyremontowaniu kolejnej sporej partii sprzętu pancernego pochodzenia sowieckiego i zachodniego, który teraz trafi na uzbrojenie ich formacji zbrojnych. Część z pojazdów miała pochodzić ze słynnego „cmentarza czołgów” w Heracie.
Talibowie po przejęciu władzy w Afganistanie nie mogą liczyć na zakup uzbrojenia od większości producentów, pozostając zależnym od swoich własnych zdolności remontowych (o produkcyjnych raczej nie ma mowy). Po zniszczeniu części przejętego po rozwiązanej armii afgańskiej sprzętu przez wycofujących się Amerykanów konieczne było podjęcie działań mających na celu nie tylko sformowanie nowych jednostek, ale także zapewnienie im wystarczającej liczby pojazdów. Tym samym talibowie zdecydowali się na masowe remonty pozostawionych im pojazdów wojskowych przez rozwiązaną armię oraz tych należących do jej sojuszników, którzy zdecydowali o ich pozostawieniu (i zapomnieli je wysadzić). Przykładem tego są znajdujące się poniżej transportery opancerzone M113 oraz bazujące na nich wozy dowodzenia/ewakuacji medycznej M577.
The Taliban are rebuilding their armored forces.
— Clash Report (@clashreport) September 20, 2023
The next batch of armored vehicles of Soviet and Western production, which has undergone major repairs, has been adopted by the Taliban forces.
Allegedly, Soviet-made armored vehicles are taken from the “tank graveyard” in Herat.… pic.twitter.com/czafw3mVTo
Dominującym typem pojazdów znajdujących się na powyższym filmie są te o rodowodzie postsowieckim jak, chociażby czołgi T-62/62M czy bojowe wozy piechoty BMP-1/2. W wielu przypadkach są to pojazdy pochodzące ze składnic sprzętu pozostawionego jeszcze przez wycofującą się z tego kraju Armię Czerwoną kilku dekad temu. Co więcej, według różnych źródeł część widocznych powyżej pojazdów miała zostać ściągnięta z cmentarzyska czołgów w Heracie. Miejsce to jest olbrzymim składowiskiem zniszczonego i porzuconego przez sowietów sprzętu pancernego, zatem po tylu latach podjęcie prób remontu części pojazdów, przy fatalnej sytuacji talibów co do pozyskania części zamiennych, jest zaskakujące. Rodzi się tym samym pytanie, czy rzeczywiście pojazdy te przeszły pełny remont, czy jest to jedynie propagandowa wydmuszka na potrzeby samych talibów. Poniżej jedno z wielu zdjęć opisywanego miejsca.
Tank Graveyard, Herat, Afghanistan [06.10.2008]#tankgraveyard #scrapmetal #Herat #Afghanistan #sadness #CentralAsia #travelAsia #offTheBeatenPath #RoadsLessTravelled #wittlig #NeverStopToExplore pic.twitter.com/Aeklvy8TIU
— Johannes Wittlinger (@wittlitweets) August 27, 2021
T-62M to modernizacja T-62 z roku 1983 polegająca na znaczącej poprawie parametrów bojowych pojazdu m.in. siły ognia czy poziomu ochrony załogi. Dodano w niej pancerz specjalny na przód wieży i kadłuba, poprawiono odporność dna kadłuba, co zwiększyło poziom ochrony wozu do standardu zbliżonego w czołach T-64A czy T-72 Ural. Czołg jest wyposażony w gąsienice RhKM z czołgu T-72 oraz dwa dodatkowe amortyzatory na pierwszej parze kół jezdnych. System kierowania ogniem „Wołna” został ulepszony przez zamontowanie dalmierza laserowego KTD-2 (lub KTD-1) w pancernej skrzyni nad głównym uzbrojeniem. Poprawiono również mobilność pojazdu, poprzez implementację nowego silnika W-55U o mocy 620 koni mechanicznych.
Czytaj też
T-62 to radziecki czołg podstawowy/średni opracowany pod koniec lat 50. XX wieku jako przyszły następca produkowanych masowo T-54/55. Jego produkcja rozpoczęła się na początku lat 60. XX wieku, a pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce w roku 1965. Uzbrojenie główne to armata gładkolufowa 2A20 (U-5T) kal. 115 mm mogąca za pomocą pocisku kumulacyjnego przebić 300 mm RHA na dystansie 1000 m. Z armatą sprzężono karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm. Na wieży umieszczony został wielkokalibrowy karabin maszynowy DShK kal. 12,7 mm służący do zwalczania m.in. celów nisko lecących. Opancerzenie przodu wieży miało grubość ponad 200 mm, zaś przednia pochylona pod kątem 60 stopni górna płyta kadłuba odznaczała się grubością 102 mm stali pancernej. Jednostkę napędową czołgu stanowił silnik W-55 o mocy 580 KM.
Czytaj też
T-55 to radziecki czołg podstawowy/średni opracowany w Biurze Konstrukcyjnym Zakładu Nr 183 w Niżnym Tagile, jako wariant rozwojowy czołgu T-54. Uzbrojenie główne stanowi armata gwintowana D-10T kal. 100 mm, której niektóre pociski mogły przebijać ponad 300 mm stali. Sprzężony z armatą został karabin maszynowy SGMT kal. 7,62 mm, zaś na wieży umieszczono wielkokalibrowy karabin maszynowy DShK kal. 12,7 mm. Opancerzenie czołgu na przodzie wieży wynosi 205 mm, 130 mm na bokach oraz 60 mm na jej tyle. Grubość przedniej płyty kadłuba pochylonej pod kątem 60 stopni wynosi 100 mm, zaś burty mają grubość już tylko 80 mm stali pancernej. Jednostkę napędową czołgu stanowi silnik wysokoprężny W-55 (różnych wariantów) o mocy 500-800 KM, pozwalający na rozpędzenie go do 51 km/h przy masie własnej wynoszącej 36 ton. Łącznie czołgów rodziny T-54/55 miano wyprodukować ponad 95 000.
Czytaj też
BMP-2 to radziecki pływający bojowy wóz piechoty wdrożony do służby w 1980 roku, w celu zastąpienia szybko starzejących się BMP-1. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna 2A42 kal. 30 mm, sprzężony z nią jest karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm. Na stropie wieży pojazdu można zamontować wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M111 Fagot/9M113 Konkurs. Jednostką napędową jest wysokoprężny silnik UTD-20/3 o mocy 300 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do 65 km/h po drodze, w terenie do około 45 km/h zaś podczas pokonywania przeszkód wodnych zapewnia on pojazdowi prędkość na poziomie 7 km/h. Znajduje się on dalej na uzbrojeniu wielu armii świata w tym m.in. Rosji, Ukrainy, Białorusi, Czech, Indii, Kazachstanu czy Finlandii.
Czytaj też
BMP-1 to radziecki bojowy wóz piechoty skonstruowany w drugiej połowie lat 60. XX wieku jako pierwszy bojowy wóz piechoty ZSRR. Uzbrojenie główne stanowi armata 2A28 Grom kal. 76 mm, a jej uzupełnieniem jest karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm. Do eliminowania celów ciężko opancerzonych służy mu archaiczny już przeciwpancerny pocisk kierowany I generacji 9M14 Malutka o możliwości penetracji pancerza o grubości 400 mm. Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny silnik UTD-20 o mocy 300 KM.
Tani2
Tu bym dopisał jedną rzecz T-90 to był taki Su-30 w broni pancernej. Ogromny sukces eksportowy w sumie sfinansował rozwòj rosyjskiej broni pancernej. Powstanie Prorywa to tylko dzięki zarobkowi producenta na eksporcie. Bo przypomnę przez 10 lat pomiędzy 2007 a 17 ruska armia nie otrzymała ani jednego czołgu nowej budowy. Bo jak piszà màdrzy ludzie ,,krowa pyskiem się doi czyli sianem,, Na koniec w rewolucyjność Prorywa ja nie wierzę być może ma tylko wieżę spawaną i nic więcej. Po prostu nie wierzę...
Tani2
Ja przypomne bo kiedyś już o tym pisałem dotyczy to także samolotòw.Typ tworzył SKO a nie czołg czy samolot bo zmiany na nim określały dwie ostatnie litery np U poprawiony D dorabatowanyj czyli zmodernizowany. Wielu na zachodzie i u nas tłumaczy D jako silnik dizla a to nie tak. Zresztą zmiana silnika w T-80 na turbinę była wymuszona .silniki dizla 6TD to ukraińskie czyli robione na ukr. FR nie opłaca się odtwarzać produkcji tego starego silnika woli modernizować ich turbinę.
Tani2
Dopisze T-90 lub T-88 bo to jego pierwsze oznaczenie to zwykły teciak 72B do ktòrego zamontowano system kierowania ogniem. Tak piszą dokumenty wojskowe z którymi trudno polemizować. Zresztą koncepcyjnie spieprzony z nie ergonomicznie zabudowanym SKO plus horrorem jeśli chodzi o wymianę silnika. 24h potrzebowało czterech mechanikòw fabrycznych na wymontowanie silnika. Bo potrzebowali wymontować wszystko żeby silnik wyciągnąć.
młodygrzyb
T-88?
młodygrzyb
T-88 powiadasz.
młodygrzyb
Popatrz Davienek T-62 miały i maja SKO. Ty twierdziłeś ze nawet T-72 nie ma SKO, że dopiero najnowsze wersje posiadają system kierowania ogniem. Davienek wyjaśnij autorowi artykułu że opowiada bajki.
Tani2
Davien ma rację pierwszym czołgiem ktòry takowy miał to T-90. Miałbyć 1А40-1 ale wdrożono Sztorę1.czyli uboższy wariant tego pierwszego.
młodygrzyb
Piłeś nie jedź....hmm tzn nie pisz. Twierdzisz że Sztora to SKO(system kierowania ogniem)? Człowieku udawaj że napisałeś ten post po pijaku bo pobiłeś Daviena na głowę, a to sztuka.
młodygrzyb
Sztore powiadasz.
Jerzy
Ciekawe malowanie, chyba zostało im sporo farby z magazynów armii czerwonej.
Tani2
Jak już pisałem sezon ogòrkowy więc może o stratach pojazdòw pancernych ZSRR w Afganistanie. Mam dane za 1980r ktòre mòwią że bojowe uszkodzenia odniosło 229 czołgòw,211 bwp,234 btr,26bmd i 43 brdm. Z tych wszystkich uszkodzen 30% wyrządziły miny i ukryte ładunki wybuchowe. W co celowali powstańcy z rpg jest to statystyka średnia za cały okres walk. Do czołgu 16% we wieżę,burty 68%,tył16% . Do bwp z rpg/amunicja ppanc strzelecka też%.. wieża3/0,przòd 19/0,burty 62/33,tył 16/50 gòra pojazdu czyli dach 0/17 btr czyli transportery opanerzone wieża 6/7,przòd 5/4,burty 60/57,tył 25/25 dach czyli gòra 4/7 Wszystkie dane procentowe Cd
pomz
Dziwne że na medycznym m113 pozostawili znak Czerwonego Krzyża!? Myślałem że zastąpili go Półksiężycem...
PszemcioPL
Ciekawe kto by chętnie je kupił? Kto jest sojusznikiem talibów? :)
pomz
Rosja może nim być. Im już nie da się wizerunku pogorszyć. Zawsze coś tam mogą między sobą wymienić.
Tani2
Czas ogòrkowy więc może o T-62m i jego wersjach ale tzw indeksy urzędowe. Kiedy zaglądam na ruskie fora militarne gł pytanie to na jakiej wersji czołgu walczyłeś. Weterani Afganistanu czy Czeczeni piszą prawdę. Oni nie wiedzą. Piszą zeich czołg miał siatkę po bokach,dodatkowe opancerzenie z przodu wieży i w sumie tyle. Podobny problem miałem ja czy ten batalion teciakòw to 54 czy55 i znowu trzeba zaglądnąć do książki pojazdu. Czy oznaczenia zmian były? Były ale tylko na poziomie producenta i użytkownika czyli Ministerswa Wojny. Dla miłośnikòw detali przepisuje z neta dla T-62m. Typ/indeks/gł ròżnice między modelami No to start. T-62M /izd 166M/modularny pancerz wieży i kadłuba laserowy dalmierzKTD-2 (1),balistyczny kalkulator BW-62,KURW ,,Szeksna,, T-62M-1/izd 166M-1/T-62M z silnikiem W-46-5M T-62M1/izd166M1/T-62M bezKURW T-62M1-1/izd 166M1-1/ T-62 M-1 bez KURW T-62MW/izd166MW/ T-62 zkostkami reaktywnymi T-62MK/izd166MK/Dowòdczy T-62 radiostacja R-123 i antena TNA-3
Jur
Pro
Tani2
Taka ciekawostka ,to dodatkowe opancerzenie T-62m było nazywane przez załogi brwi Ilicza. Ale nie Lenina tylko Breżniewa.