Reklama

Siły zbrojne

Rosyjskie BMP nie strzelą celnie

Fot. mil.ru

W Internecie pojawiły się informacje dotyczące problemów z amunicją 30x165 mm do armat automatycznych 2A42 kaliber 30 mm. Konkretnie chodzi tutaj o nowocześniejszą amunicję 3UBR8 typu APDS-T oraz prawdopodobnie 3UBR11 typu APFSDS-T.

Reklama

Zgodnie ze znalezionym patentem RU 2 781 472 C1, armata 2A42 nie może celnie prowadzić ognia amunicją 3UBR8, w trakcie testów okazało się że na dystansie 100 m, rozrzut amunicji wynosi do około 1 m lub więcej (sic!) od punktu celowania, co nie pozwala na prowadzenie precyzyjnego ognia do celów opancerzonych. Najprawdopodobniej przyczyną problemów było uderzanie plastikowego elementu sabotu pocisku, o hamulec wylotowy.

Reklama
Fragment dokumentu patentowego RU 2 781 472 C1 dotyczącego problemów związanych z interakcją hamulca wylotowego armaty 2A42 z amunicję 3UBR8.
Autor. Damian Ratka
Reklama

Problem został rozwiązany dopiero po rozwierceniu o około 1-2 mm hamulca wylotowego, co nie powoduje degradacji jeżeli chodzi o celność w wypadku pełnokalibrowej amunicji przeciwpancernej 3UBR6 APBC-T, oraz powoduje że celność prowadzenia ognia z wykorzystaniem amunicji 3UBR8 pozostaje na akceptowalnym poziomie.

Czytaj też

Problemy te mogą tłumaczyć, dlaczego nie zaobserwowano użycia na dużą skalę amunicji 3UBR8 w wozach BMP-2 i BMD-2, amunicja ta może być natomiast bez problemów używana w armatach 2A72 które nie posiadają hamulców wylotowych, i stanowią uzbrojenie wozów BMP-3, BMD-4M i BTR-80A/BTR-82.

Do armat rodziny 2A42 i 2A72 stosowane są następujące typy amunicji przeciwpancernej, podstawowym typem jest pełnokalibrowa amunicja 3UBR6 APBC-T, o prędkości wylotowej wynoszącej około 970 m/s, zdolna do przebicia około 20 mm jednorodnego, walcowanego pancerza stalowego nachylonego pod kątem 60° na dystansie 700 m. Podkalibrowa amunicja 3UBR8 APDS-T (stabilozowana obrotowo) osiąga prędkość wylotową wynoszącą 1120 m/s i przebija około 25 mm jednorodnego, walcowanego pancerza stalowego, również nachylonego pod kątem 60° na dystansie 1500 m. Powstała także amunicja APFSDS-T oznaczona jako 3UBR11, jej parametry obecnie nie są jednak znane, jednak prawdopodobnie są wyższe niż w wypadku starszych typów.

Czytaj też

Pytaniem które należy postawić jest to czy Rosjanie wprowadzili wspomnianą modyfikację hamulców wylotowych na szerszą skalę? Jeżeli nie, oznacza to że znaczna flota wozów BMP-2 oraz BMD-2 musi wykorzystywać starsze typy amunicji, a to z kolei może oznaczać że choćby rodzimy BWP Borsuk, z przodu, będzie charakteryzował się bardzo wysokim poziomem odporności na tego typu zagrożenia, nie wspominając o cięższych NATOwskich BWP jak M2A3/M2A4 Bradley, czy SPz Puma.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (4)

  1. wert

    pytanie zasadnicze brzmi: po co mieliby przechodzić na nowocześniejszą amo jak to co jest wystarcza? Podstawową 3UBR6 robią w byle warsztacie z materiału na osie. Zwykła stal 35HGS

    1. salvator

      35HGS to nie jest zwykła stal.

    2. wert

      salvator@ zwykła w sensie dostępności i obróbki. Cywilny zakład robiący wały napędowe, osie, drążki, etc przestawiasz na produkcję wojenną i na drugi dzień masz gotową amunicję która każdego BWP-a przeszyje. M113 też. Czego chcieć więcej? Liczy się ilość

  2. OptySceptyk

    Ludzie, dajcie spokój.... Wymiana i "modernizacja" hamulca wylotowego to nie jest coś, co może powodować wielki problem techniczny... Zaś, co do Borsuka, dopóki nie wiemy, jaki ma pancerz, nie należy się podniecać. Poza tym, ruSScy od lat pracują nad armatą 57mm dla wozów bojowych, więc można oczekiwać, że kiedy do linii wejdą zachodnie pojazdy odporne na 2A42 i 2A72, to ruSScy poprawią swoje uzbrojenie. Najpierw, poprzez nową amunicję, a jeśli to nie wystarczy, poprzez nową armatę.

    1. Pirat

      Ta armata 57mm to nie jest przez przypadek ta sama stara z działka s-60.? I jeszcze nie mogą jej wdrożyć? Więc co w tum nowego. Poza tym, NATO już używa działka 35mm i 40mm które przewyższają w parametrach rosyjskie 30mm.

    2. Niezorientowany

      Zgadzam się, to nie powinien być tak duży problem, skoro został zidentyfikowany. Podobne problemy zdarzają się u innych i są rozwiązywane w ten lub inny sposób. Jest jedno ale.... To jest Rosja. Fakt, że coś można łatwo naprawić, przy odrobinie wysiłku (i kosztów) nie znaczy, iż zostanie to naprawione, bo przecież wymaga to ... odrobiny wysiłku (i kosztów). A po co się wysilać, skoro przecież za wóz zapłacono, w dodatku strzela, prawda? No więc jest super, prawda?

    3. Autor Komentarza

      Najwyraźniej rozwiercenie stalowego sześcianu o 2mm dla niektórych jest zbyt trudne - Rosjanie nie poradzili sobie z tym od 20 lat - 3UBR8 Kerner został przecież opracowany przed 2002 rokiem,

  3. Ja

    Blog "Żądło". Bardzo ciekawy tekst o pancerzu Borsuka. Russcy mogą się zdziwić.

    1. zegrz69

      z nieoficjalnych danych "oficjalnych" niestety Borsuk jest odporny tylko na 14,5 mm, także z przodu...

  4. OptySceptyk

    Ludzie, dajcie spokój.... Wymiana i "modernizacja" hamulca wylotowego to nie jest coś, co może powodować wielki problem techniczny... Zaś, co do Borsuka, dopóki nie wiemy, jaki ma pancerz, nie należy się podniecać. Poza tym, ruSScy od lat pracują nad armatą 57mm dla wozów bojowych, więc można oczekiwać, że kiedy do linii wejdą zachodnie pojazdy odporne na 2A42 i 2A72, to ruSScy poprawią swoje uzbrojenie. Najpierw, poprzez nową amunicję, a jeśli to nie wystarczy, poprzez nową armatę.

Reklama