Południowoafrykańska firma zbrojeniowa Denel poinformowała o planowanym zakończeniu prac nad kołowym bojowym wozem piechoty Badger oraz 4 innych wersji w ramach projektu Hoefyster do końca 2025 roku.
Siły zbrojne Republiki Południowej Afryki podpisały kontrakt na dostawę ponad 200 kołowych bojowych wozów piechoty Badger już w roku 2013, jednak od tego czasu doczekano się 4 wozów przedprodukcyjnych, które są testowane przez wojsko. Według pierwotnego harmonogramu przekazanie do Sił Zbrojnych RPA zamówionych 200 Borsuków miałoby zakończyć się w roku… 2023. Rosnąca inflacja, pogarszająca się sytuacja gospodarcza kraju oraz brak zapisania w początkowym kontrakcie dostaw części zamiennych i obsługi technicznej poskutkował już po kilkunastu miesiącach zwiększeniem ceny umowy prawie dwukrotnie (z 780 mln na 1,4 mld USD). W roku 2019 zapowiadano rozpoczęcie dostaw po wielu opóźnieniach, jednak i to nie zostało zrealizowane. Przełożyło się to na kolejne problemy Denel, które przełożyły się na chęć kasacji programu 2022 roku (do czego końcowo nie doszło).
Niedawno firma Denel zwróciła się do południowoafrykańskiej agencja zamówień wojskowych ARMSCOR o zmiany w harmonogramie programu Hoefyster, zakładające m.in. przyspieszenie płatności za fazę 1, terminu jej realizacji oraz zmniejszeniu wymagań co do pojazdu. W przypadku ich akceptacji do kwietnia 2024 roku ma zostać dostarczony seryjny bojowy wóz piechoty, w lipcu wóz wsparcia ogniowego, grudniu pojazd dowodzenia. Do marca 2025 przekazany ma być Borsuk w wersji rakietowego niszczyciela czołgów, zaś do grudnia w wersji samobieżnego moździerza. Obecnie Denel ma pracować nad kosztorysem fazy drugiej zakładającej zamówienie przez armię RPA łącznie 88 Borsuków w różnych wariantach, aby sformować pierwszy batalion oparty o niego.
Czytaj też
Pierwotnie kontrakt opiewał na 264 Badgerów, który zredukowany następnie do 238, po czym ostatecznie stanęło na 244 egzemplarzach, a w tym: 97 kołowych bojowych wozach piechoty, 70 wozach dowodzenia, 41 moździerzach samobieżnych, 14 wozów wsparcia ogniowego, 14 niszczycielach czołgów i 8 wozach ewakuacji medycznej. Obecnie nie jest wiadome, czy proporcje te nie zostaną zmienione. Denel w tym roku otrzymał ponad 52 mln USD od rządu RPA ramach pakietu ratunkowego od Skarbu Państwa, co umożliwiło mu wznowienie częściowej produkcji w swoich zakładach. Obecnie koszt programu Hoefyster ocenia się na ponad 1,5 mld USD, jednak niewykluczony jest jeszcze wzrost kosztów.
Czytaj też
Badger to kołowy bojowy wóz piechoty opracowany przez południowoafrykańską firmę Denel na bazie fińskiego KTO Patria AMV, którą przystosowano do wymogów Sił Zbrojnych RPA. Uzbrojenie główne stanowi zasilana dwustronnie armata napędowa GI-30 z zapasem amunicji wynoszącym 400 naboi. Może ona skutecznie razić cele na dystansie do 4000 metrów. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Całość umieszczono w modułowej wieży MCT zaprojektowanej specjalnie przez Denel na potrzeby pojazdu. Załogę Badgera stanowią 3 osoby, zaś desant wynosu do 8 żołnierzy. Za napęd tego ważącego 28 ton pojazdu odpowiada silnik Scania DI 12 o mocy 540 KM, mogący rozpędzić wóz do 104 km/h.
PGR
W porównaniu do ZSWW to wieża Danela wygląda niezwykle futurystycznie, ciekawe czy takie kowalstwo artystyczne rodem z przydomowej kuźni ma wpływ na wagę samej wieży i ktoś nawet zza granicy profesjonalnie nie zrobiłby tego lepiej nawet spełniając wszystkie wymogi MONu.
Odyseus
ładne nie ładne oni przynajmniej zrobili własne , nie to co MY .... po 20 latach mamy tylko to na co Nam Finowie pozwolą ...
Ma_XX
zamiennik Ratela?
Ein
Owszem, głównie, ale także reszty kołowego, pierwotnie planowano z 105/120 i zastępstwo dla legendarnych niszczycieli czołgów, ale obecnie nie jest to pewne.