Reklama

Siły zbrojne

Szwedzki samolot wczesnego ostrzegania leci do Polski. Znamy datę

Polski Saab 340 AEW
Polski Saab 340 AEW
Autor. MON

Szwedzki minister obrony Pål Jonson uda się 4 marca do Polski, aby spotkać się z polskim wicepremierem i ministrem obrony narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem. Podczas tej uroczystości przekazany zostanie pierwszy z dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW.

Spotkanie obu ministrów ma mieć miejsce na terenie wojskowej bazy lotniczej w Gdyni. Tematem rozmów oby ministrów będzie współpraca obronna Szwecji i Polski, kwestie związane z Unią Europejską oraz dalsze wsparcia dla Ukrainy, oraz NATO. Niemniej ważny będzie odbiór pierwszego z dwóch zamówionych w lipcu 2023 roku samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C. O tym, że samoloty Saab 340 trafią do Polski w ramach pilnej potrzeby operacyjnej po raz pierwszy poinformowano podczas tegorocznej konferencji Defence24 DAY , choć sam zamiar pozyskania od Szwedów maszyn tej klasy szef MON Mariusz Błaszczak sygnalizował już wcześniej.

Polskę i Szwecję łączą bliskie relacje, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa i obronności, których podstawą jest wspólny pogląd na zagrożenia, przed którymi wspólnie stoimy w naszym regionie.
Minister Obrony Szwecji Pål Jonson
Reklama

Wartość podpisanego ze Szwedami kontraktu wyniosła łącznie około 230 mln zł, czyli mniej więcej 115 mln zł za samolot wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W lipcu starszy redaktor Maciej Szopa pisał „wprowadzenie maszyn Saab 340 AEW&C będzie wzmocnieniem dla Sił Powietrznych, przynajmniej w krótkim terminie. Nawet nieco starsze samoloty, jakimi są Saab 340 AEW&C, dają możliwość wykrywania celów lecących na niskim pułapie (takich jak np. rakiety manewrujące) z odległości kilkuset kilometrów, podczas gdy dla radaru naziemnego ten zasięg wynosi mniej niż 50 km (dla obiektu lecącego na wysokości 100 m), i to w dobrych warunkach. Biorąc pod uwagę, że Polska w ogóle nie posiada maszyn tej klasy, stanowi to duży skok pod względem kontroli i bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej nad naszym krajem”.

Reklama

Samoloty Saab 340 AEW&C są dzisiaj użytkowane także przez Tajlandię, a wcześniej używały ich Grecja oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Oprócz tego podobne systemy, tyle że na bazie samolotu Saab 2000, a nie modelu 340, wykorzystują również Pakistan (7 sztuk) i Arabia Saudyjska (2).

Czytaj też

Saab 340 AEW&C
Saab 340 AEW&C
Autor. Bene Riobó/Wikipedia/CC BY-SA 4.0
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (17)

  1. Hmmm.

    Nadal brak zdolności tankowania w powietrzu, co przy dwóch maszynach jest kluczowe, bo jak niby mają pracować w dyżurach? Doraźnie? Potrzebne cysterny, jak pragnę zdrowia.

    1. GGG BBB

      @Hmmm. Saab 340 AEW nie ma instalacji do tankowania w locie (w sensie nie może przyjmować paliwa w locie od tankowca powietrznego (MRTT)). Czas lotu 5-6h, pułap praktyczny 6-7km (max 7.6km). W sytuacji kryzysu te dwa Saaby będą musiały dyżurować "na zakładkę". Czyli potrzeba dobrzy wyszkolonej obsługi naziemnej, która będzie w stanie w 4h przygotować samolot do ponownego startu. Tak: przydałby się trzeci, a nawet czwarty, co podobno nie jest wykluczone. BTW to jest niezbyt szybki samolot - prędkość przelotowa około 500km/h czyli dolot/powrót w/z obszar(u) patrolowania też trochę zajmnie.

    2. Davien3

      GGG BBB Pomijajac juz fakt że tego typu uzywanie nie zostawia zadnego marginesu błedu na awarie czy zuzycie maszyn to nie zapominaj o wytrzymałosci załogi Maszyn klasy Saab-340 mamy jakieś 2-3x za mało.

    3. Hmmm.

      @GGG BBB dzięki za info, nie wiedziałem o tym. To faktycznie słaba strona zagadnienia.

  2. GGG BBB

    @Wszyscy Dn. 4 marca 2024r. Miał dzisiaj przylecieć pierwszy Saab 340 AEW już do kraju. Ktoś widział jakąś relację z tego wydarzenia??? Czy tylko ja nie potrafię znaleźć?

  3. Tani2

    Przyleciał?

  4. Prezes Polski

    Czy może mi ktoś sensownie wyjaśnić, dlaczego na samolocie polskiego lotnictwa jest napis po angielsku?

    1. GGG BBB

      @Prezes Większość/(wszystkie?) nasze samoloty wojskowe mają oznaczenia w języku angielskim. BTW j. angielski jest oficjalnym językiem w komunikacji lotniczej.

    2. Flaczki

      Because Poland is part of NATO and English is official aviation language as well as business!

  5. Rusmongol

    Jednocześnie pamięć Nawalnego postanowili uczcić stacjonujący w Petersburgu konsulowie generalni Polski, Niemiec i Norwegii. Wspólnie złożyli kwiaty pod Kamieniem Sołowieckim - pomnikiem upamiętniającym ofiary represji z czasów ZSRR. Jak podaje rosyjski niezależny portal "SOTA", zachowanie dyplomatów nie spodobało się policjantom, którzy mieli zagrozić im zabraniem na komisariat, jeśli nie opuszczą placu Troickiego, gdzie stoi pomnik.....codzienność w faszyzji mosskiewskiej.

    1. Essex

      No i vo ma do tego ten samolot????

    2. Zam Bruder

      Rusomongole, Rosja nie ma i nie miała nigdy normalnej opozycji - praktycznie wszyscy byli i obecni rosyjscy tzw. "dysydenci", to po prostu ludzie którzy jedną kremlowską klikę chca zastąpić inną, wcale nie prozachodnią w naszym rozumieniu tego słowa. To co wyprawia Europa w swoim żalu po Nawalnym - to efekt kompletnego niezrozumienia procesów jakie tam zachodzą. Chcesz się przekonać co na temat Polski myslał jeden z największych rosyjsko/sowieckich "dysydentów" pan Sacharow odszukaj sobie w necie - niczym nie różnił się w swech opiniach o nas od generalissimusa Suworowa albo innego polakożercy - Bismarcka.

    3. Rusmongol

      @zam bruder. Nie wiem po co mi piszesz o jakimś żalu zachodu o nawalnym i probujesz mi mówić że nawalny to był też zły. Ja mam w doopie nawalnego. Ale on jest przykładem tego jaka jest Rosja. Jak tam się prześladuje każdego kto nie myśli jak wjadza lub który jest postrzegany jako zagrożenie. Ty jako usprawiedliwiający Rosję promujesz myśl że nawalny był też zły, a ja jako człowiek chcący pokazać że Rosja jest zła pisze o nawalnym nie jako o człowieku dobrym czy złym a jako i ofierze systemu totalitarnego w mosskowi. Daje to jako przykład tego co tam się stanie z każdym kto stanie na drodze agentury faszystowskiej z Kremla. A może się kiedyś pojawić tam jakiś demokrata i też skończy jak nawalny, i wielu innych. Rosja to zbrodniczy kraj.

  6. Juzz

    To że samolot jest starszy, to nie znaczy że aparatura w nim będzie też starsza. Pan mgr inż Szopa zapomniał dodać że chodzi o platformę SAAB- BERIEW, bo przecież każdy samolot zwiadu elektronicznego nieważne że to jest IL76, musi być Beriew i bez dyskusji. Brawo ŁON

    1. Essex

      Tak. To wlasnie oznacza ze aparatura tez jest starsza, wielokrotnie o tym pisano zatem nie diej dezinformacji.

    2. Buczacza

      Ale, że nie diej? O tym nie wiedziałem...

    3. Pucin:)

      @Essex - a to do poczytania na Kremlu i w NKWD - D24 - pt. Samoloty AWACS na współczesnym polu walki [ANALIZA] - 24.11.2028r. - Marek Dąbrowski. Komediant!!!! :)

  7. rED

    Teraz można negocjować tą starsza parę. Po co? 1 By móc przyoszczędzić te 2 nowsze ew. 2. Trzymać je gdzieś na południu. Rzeszów itp.

  8. KrzysiekS

    Akurat ze Szwecją to powinniśmy bardzo zacieśnić współpracę. MW wydaje się czym oczywistym ale Szwecja szuka nowego PPK dlaczego nie razem (może większa kasa i razem opracowanie i produkcja PPK MOSKIT?). Może OP ze Szwecji i w zamian pomostowe na już taniej? Pewnie kupimy CG. itp.

    1. Davien3

      Szwedzi juz wybrali nowy ppk czyli Akeron MP który jest zwyczajnie lepszy od Moskita

    2. Zygazyg

      Szwecja ma 5000 wysp , tylko naokoło Sztokholm archipelag ma ponad 3000. A mają tylko ciężkie BWP.. Nasz Borsuk byłby idealny na ich warunki. A nam z kolei potrzeba rzetelnych ciężkich BWP w dużych ilościach , nawet jak HSW da radę zCBWP to nie mają sił produkcyjnych. A Hägglunds wali do 500 pojazdów rocznie z czego prawie 300 CV90. Oczywiście jest kolejka zamówień ale przy ich wydolnościach jestem pewien że pierwsze CV90 przyszły by prędzej niż pierwszy rodzimy CBWP . Ale bez wieży bo nasz ZSSW30 wydaje się lepszym dla nas rozwiązanie a wtedy bater CV90 za Borsuki wydawałby mi się sprawiedliwy. I oni by zyskali i my.

    3. Pucin:)

      @Zygazyg - bwp Borsuk nie jest przystosowany do pływania na morzu od tego są amfibie jak ma Turcja >>>. amfibijny transporter opancerzony MAV ZAHA - desant 21 ludzia - ale kiepscy koledzy nie z tej drużyny!!!! :)

  9. StrateG

    Będą stacjonować w Gdyni-Kosakowie?

    1. GGG BBB

      @StrateG NIE. Planowane jest stacjonowanie na lotnisku w Siemirowicach czyli jedno z lotnisk 44 Bazy Lotnictwa Morskiego Marynarki Wojennej. Z tego, co słychać, to to lotnisko jest jeszcze w trakcie przebudowy/remontu.

  10. Chyżwar

    Z tego typu samolotami zwlekano zbyt długo licząc, że dzięki sojusznikom jakoś to będzie. Dobrze więc, że nareszcie są choć takie. Ale już dziś powinniśmy myśleć o nowych maszynach. Moim zdaniem rozsądnie byłoby postawić na nowego Saaba. Poza tym powiększy nam się lotnictwo o F-35 i FA50PL po których co niektórzy miłośnicy różnych "gwiazd śmierci" idiotycznie jadą. Dlatego powinniśmy pomyśleć o latających cysternach. Obecnie rządzą bezkrytyczni fani UE, więc nie powinni chyba mieć moralnego i ideowego kłopotu z zakupem Airbusów A330 MRTT? Najchętniej je właśnie bym w tej roli widział, bo w dniu dzisiejszym chyba nie ma lepszej i bardziej dojrzałej konstrukcji.

    1. Davien3

      Chyzwar zamiast GlobalEye zdecydowanie wolałbym E-2D, tańszy i lepszy. Natomiast co do tankowca to pełna zgoda tyle ze chyba A330 MRTT nie ma bomu do tankowania więc nie da rady tankowac naszych F-35 i F-16.

    2. Ein

      Mhm. E-2D ma jedną, kolosalną przewagę.- pełną integrację z IBCS oraz F-35. To wg. mnie powinno przesądzać o wyborze docelowej maszyny AWACS. Poza tym jako jedyna póki co maszyna tego typu może naprowadzać własne rakiety. To naprawdę unikalne zdolności. GlobalEye jest bardzo dobrą platformą, na pewno topową w swoim segmencie (lekkich), ale jw.

    3. [email protected]

      Davien3 A330 MRTT ma Boom do tankowania A310 nie miał

  11. Anty 50 C-cali

    Sami zadowoleni? A nie, jest jeden, od Audytów ; ..." „Sprzęt kupiono w trybie pilnej potrzeby operacyjnej. Tymczasem do sprzętu trzeba stworzyć system szkolenia, system logistyczny, wsparcia eksploatacji, remontów, ewakuacji; "...To , że pierwszy zamówiony w lipcu przyleci w marcu kolejnego roku, to też nie dobre zasłanianie się "bliskimi terminami dostaw."...? Cena około 1 Caracala, za 2 samoloty + ten pakiet szkoleniowy i logistyczny, to OK, dla ex-Dowódcy Generalnego?! Obecnego Audytowca dyszącego, bo co on z tą - ewakuacją (cytat!)

  12. Davien3

    No i super teraz jeszcze drugi a potem kupic kilka E-2D które sa sporo lepsze od Saab 340

    1. AdSumus

      A wiesz o czym mówisz? Bo mam wrażenie że jesteś tiktokowym ekspertem..

    2. Dudley

      A na serwis to będziesz latał do USA? Z tym zakupem trzeba poczekać do decyzji NATO i kupić identyczny sprzęt, najlepiej podłączając się pod transakcje. Samolot będzie tańszy, przez efekt skali, związku z tym że będzie to kilkanaście maszyn, to serwis będzie w Europie, a i dostępność części większe, co przekłada się na stopień gotowości bojowej. Do tego dochodzi szkolenie załóg, które będzie i łatwiejsze i tańsze. Jedyny plus E2 to możliwość korzystania z krótszych pasów.

    3. Prezes Polski

      Nie będzie E-2D, będą balony.

  13. Buczacza

    Tylko się cieszyć. To też dzięki wowie... To geniusz bez 2 zdań....

  14. Franek Dolas

    Super. Mamy kolejny sprzęt znacznie zwiększający nasz potencjał i to za psie pieniądze. Jakbyśmy wszystko tak okazyjnie kupowali to nie martwiłbym się czy nam na wszystko wystarczy nie zaczynając finansów publicznych. Brawa dla ludzi którzy wynegocjonowali ten kontrakt.

  15. szczebelek

    To trzy dni będzie latał nad Bałtykiem skoro już leci? 🤭

  16. Imuran

    No i super.

  17. Ma_XX

    i to jest dobre info

Reklama