- Wiadomości
Szwedzki samolot wczesnego ostrzegania leci do Polski. Znamy datę
Szwedzki minister obrony Pål Jonson uda się 4 marca do Polski, aby spotkać się z polskim wicepremierem i ministrem obrony narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem. Podczas tej uroczystości przekazany zostanie pierwszy z dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW.

Autor. MON
Spotkanie obu ministrów ma mieć miejsce na terenie wojskowej bazy lotniczej w Gdyni. Tematem rozmów oby ministrów będzie współpraca obronna Szwecji i Polski, kwestie związane z Unią Europejską oraz dalsze wsparcia dla Ukrainy, oraz NATO. Niemniej ważny będzie odbiór pierwszego z dwóch zamówionych w lipcu 2023 roku samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C. O tym, że samoloty Saab 340 trafią do Polski w ramach pilnej potrzeby operacyjnej po raz pierwszy poinformowano podczas tegorocznej konferencji Defence24 DAY , choć sam zamiar pozyskania od Szwedów maszyn tej klasy szef MON Mariusz Błaszczak sygnalizował już wcześniej.
Polskę i Szwecję łączą bliskie relacje, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa i obronności, których podstawą jest wspólny pogląd na zagrożenia, przed którymi wspólnie stoimy w naszym regionie.
Minister Obrony Szwecji Pål Jonson
Wartość podpisanego ze Szwedami kontraktu wyniosła łącznie około 230 mln zł, czyli mniej więcej 115 mln zł za samolot wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. W lipcu starszy redaktor Maciej Szopa pisał „wprowadzenie maszyn Saab 340 AEW&C będzie wzmocnieniem dla Sił Powietrznych, przynajmniej w krótkim terminie. Nawet nieco starsze samoloty, jakimi są Saab 340 AEW&C, dają możliwość wykrywania celów lecących na niskim pułapie (takich jak np. rakiety manewrujące) z odległości kilkuset kilometrów, podczas gdy dla radaru naziemnego ten zasięg wynosi mniej niż 50 km (dla obiektu lecącego na wysokości 100 m), i to w dobrych warunkach. Biorąc pod uwagę, że Polska w ogóle nie posiada maszyn tej klasy, stanowi to duży skok pod względem kontroli i bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej nad naszym krajem”.
Samoloty Saab 340 AEW&C są dzisiaj użytkowane także przez Tajlandię, a wcześniej używały ich Grecja oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Oprócz tego podobne systemy, tyle że na bazie samolotu Saab 2000, a nie modelu 340, wykorzystują również Pakistan (7 sztuk) i Arabia Saudyjska (2).
Zobacz też

Autor. Bene Riobó/Wikipedia/CC BY-SA 4.0
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]