Reklama

Siły zbrojne

Szwedzki CV90 z sukcesem eksportowym

Bojowy wóz piechoty CV9035 MkIIIC.
Bojowy wóz piechoty CV9035 MkIIIC.
Autor. BAE Systems

Koncern BAE Systems ogłosił podpisanie umowy trójstronnej o wartości ponad 2,3 mld euro na zakup 205 bojowych wozów piechoty CV9035 MkIIIC. Trafią one na wyposażenie armii Szwecji, Danii oraz Ukrainy.

Stronami umowy jest duńskie Ministerstwo ds. Zakupów Obronnych i Logistyki, szwedzka Agencja Materiałów Obronnych oraz koncern BAE Systems. Na jej mocy wyprodukowanych zostanie 205 bojowych wozów piechoty CV9035 MkIIIC, które trafią na wyposażenie wojsk lądowych Danii (115 sztuk), Szwecji (50 sztuk) oraz Ukrainy (40 sztuk). Jest to efekt podpisanej pod koniec zeszłego roku umowy ramowej dotyczącej wspólnych zakupów dla Ukrainy wspomnianego typu pojazdów przez Danię oraz Szwecję (wspartej finansowo przez Holandię). Wyprodukowany wariant CV90 jest zbliżony do tego jaki obecnie jest wdrażany do armii holenderskiej w ramach programu MLU.

Cechuje się on m.in. poprawioną siłą ognia, poziomem ochrony załogi oraz lepszym dostosowaniem projektu wozu pod kątem przyszłych modernizacji. Dzięki wymianie wieży możliwe będzie umieszczenie w niej nowego wyposażenia w tym zdwojonej wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych jak np. izraelski Spike-LR2 lub francuski Akeron MP. W celu poprawy przeżywalności pojazdu otrzyma on także sensory systemu Defense Aid Suite. Oprócz tego wozy otrzymają nowe gąsienice kompozytowe od kanadyjskiej firmy Soucy, które pozwolą na zmniejszenie ich masy, poziomu hałasu wewnątrz pojazdu oraz drgań. Tym samym dla każdego z wymienionych krajów pojazd ten stanowić będzie znaczące zwiększenie zdolności jednostek zmechanizowanych.

Reklama

W przypadku Danii podpisana umowa oznacza potwierdzenie pojawiających się wcześniej planów dotyczących kupna dodatkowych 115 CV9035 w nowej odmianie, obok modernizacji MLU dotychczas posiadanych 44 CV9035DK. Tym samym dzięki tym dwóm kontraktom Wojska Lądowe Danii do roku 2030 będą posiadać 159 nowoczesnych bojowych wozów piechoty, podczas gdy siedem lat wcześniej były to zaledwie 44 wozy wymagające modernizacji.

Bojowy wóz piechoty CV9035 MkIIIC.
Bojowy wóz piechoty CV9035 MkIIIC.
Autor. BAE Systems

W przypadku Szwecji zakup 50 nowych CV90 oznacza uzupełnienie luki powstałej po donacji dla Ukrainy 50 sztuk Strf 9040C i najpewniej rozpoczęcie stopniowego przezbrajania się z dotychczas używanej armaty Boforsa 40 mm na tę stosowaną w najnowszych odmianach CV90 w postaci Bushmaster III kal. 35 mm zasilanej amunicją 35×228. Dla Ukrainy zaś donacja wspomnianych pojazdów oznacza otrzymanie świetnego bojowego wozu piechoty, ale także kolejnego kalibru uzbrojenia głównego w tamtejszych wojskach zmechanizowanych (dodatkowe zadania dla logistyki). Produkcja zakupionych pojazdów będzie odbywać się na terenie Szwecji oraz Holandii i dostawy wozów będą mieć miejsce najpewniej dopiero w 2026 roku.

Zmodernizowany CV90 z widocznymi elementami Iron Fist (po prawej), bazowa maszyna (po lewej).
Zmodernizowany CV90 z widocznymi elementami Iron Fist (po prawej), bazowa maszyna (po lewej).
Autor. BAE Systems

CV9035 MkIIIC to zmodernizowany wariant szwedzkiego bojowego wozu piechoty CV9035 opracowany przez BAE Systems Hägglunds pierwotnie jako program modernizacji dla wozów holenderskich. Uzbrojenie główne pojazdu dalej stanowi armata łańcuchowa Bushmaster III kal. 35 mm zasilana amunicją 35×228 o szybkostrzelności 200 wystrzałów na minutę. Jest ona zasilana z dwóch magazynów, w których składowana jest odpowiednio amunicja przeciwpancerna i programowalna. W każdym znajduje się po 35 naboi (lub 50 x 228 mm po zmianie kalibru) w taśmach. Z armaty można strzelać amunicją programowalną ABM/KETF pozwalającą na rażenie celów nawodnych, lądowych, ale także powietrznych. Oprócz tego ogień prowadzony jest za pomocą amunicji przeciwpancernej APFSDS.

Czytaj też

Z uzbrojeniem głównym sprzężony został uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm z zapasem amunicji wynoszącym 1500 naboi, z czego do natychmiastowego użycia jest 250.Do zwalczania celów mocno opancerzonych służą przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR2 lub Akeron MP umieszczone w zdwojonej wyrzutni wewnątrz wieży. Odmiana ta w celu zwiększenia ochrony załogi posiada system ochrony aktywnej Iron Fist. Pancerz pojazdu zapewnić ma załodze ochronę przed amunicją 14,5 mm ze wszystkich stron, a także kal. 30 mm starszego typu (najpewniej pochodzenia radzieckiego używanego w armatach 2A42/72) w przypadku przedniej części wozu.

Reklama

Za poruszanie pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny Scania DI16 o mocy 750 KM sprzężony z przekładnią Perkins X300 Series x4, pozwalając na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 70 km/h przy masie około 32 ton. Odmiana ta posiada nowe gąsienice kompozytowe od kanadyjskiej firmy Soucy, które pozwolą na zmniejszenie ich masy, poziomu hałasu wewnątrz pojazdu oraz drgań. Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi do sześciu żołnierzy. Wozy w tej wersji oraz używane są jedynie przez Holandię, ale w przyszłości dołączy Dania, Szwecja, Ukraina (ale najpewniej w lekko odmienionej konfiguracji).

Zmodernizowany holenderski CV9035 MLU (CV9035 MkIIIC).
Zmodernizowany holenderski CV9035 MLU (CV9035 MkIIIC).
Autor. Ministerstwo Obrony Holandii
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze

    Reklama