Wojna na Ukrainie
Więcej CV90 dla Ukrainy. Dania i Szwecja podpisują umowę
Ministrowie obrony Szwecji oraz Danii podpisali wspólną deklarację co do woli przekazanie Ukrainie kolejnych bojowych wozów piechoty CV90. Dotychczas Ukraina otrzymała przynajmniej 50 takich pojazdów.
Deklaracja ta zakłada zakup dla Ukrainy nowych bojowych wozów piechoty Stridsfordon 90/CV90, co może oznaczać znaczące wydłużenie dostawy bardzo potrzebnych Ukraińcom pojazdów, względem opcji np. przekazania pojazdów z rezerwy i zamówienia w ich miejsce nowych. Kopenhaga przekaże w tym celu około 263 mln USD, zaś Sztokholm wesprze zakup w ramach umowy zawartej pomiędzy Agencją Materiałów Obronnych (FMV) a Ukrainą w lipcu tego roku. Ułatwi to tym samym procedurę zakupu oraz możliwe, że zmniejszy w jakimś stopniu cenę względem przypadku gdy kupowano by pojazdy na mocy nowej umowy. Według różnych wyliczeń włożona kwota pozwoli na pozyskanie dla Ukrainy około 25 CV90, nieokreślonego wariantu.
To ważny krok w kierunku wsparcia sił obronnych Ukrainy wspólnie z Danią. Wykorzystamy potencjał przemysłowy, aby zapewnić dostawy nowo wyprodukowanych CV 90 na Ukrainę. CV90 był i jest znaczącym dodatkiem do obronności Ukrainy, odkąd Szwecja przekazała na początku tego roku 50 wozów.
Minister Obrony Szwecji Pål Jonson
⚡️🇩🇰Denmark and 🇸🇪Sweden agreed on the purchase and transfer to 🇺🇦Ukraine of an additional batch of CV90 BMPs, - the Swedish government
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) December 18, 2023
The allocated amount is $263 million. Taking into account the unit cost of $10 million, we are talking about approximately 25 combat vehicles pic.twitter.com/6OVYWiqqXS
CV90 to rodzina gąsienicowych pojazdów opracowana przez Hägglunds (obecnie BAE Systems Hägglunds) na przełomie lat 80. i 90. XX w. na potrzeby Sił Zbrojnych Szwecji. Powstało wiele wariantów CV90, z których najczęściej spotykanym jest bojowy wóz piechoty. Pojazd może być wyposażony w różne systemy uzbrojenia, od uniwersalnych lub wielkokalibrowych karabinów maszynowych, przez armaty automatyczne kal. 30, 35 lub 40 mm, aż po gwintowaną armatę kal. 105 mm lub gładkolufową kal. 120 mm. Jednostkę napędową wszystkich wersji stanowi silnik wysokoprężny Scania o mocy od 550 do 1000 KM. W zależności od wersji pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 70 km/h.
szczebelek
25 bewupów to kropla w morzu potrzeb, która dotrze w 2025 roku?