Reklama

Siły zbrojne

Dania kupi więcej CV90? Najpierw modernizacja obecnych

CV9035.
CV9035.
Autor. BAE Systems

Dania obecnie posiada jedynie 44 bojowe wozy piechoty CV9035DK, które zamierza poddać gruntownej modernizacji. Ciągle jednak nie ma informacji co do pozyskania kolejnych nawet 115 pojazdów.

W marcu duńska Agencja Zakupów Obronnych i Logistyki (FMI) zleciła modernizację posiadanych 44 CV9035DK w ramach MLU skupiającej się m.in. na wymianie wież na model D (znany z m.in. unowocześnionych CV90 Holandii). Prace te odbędą się na mocy podpisanej wcześniej umowy na wsparcie obsługi bojowych wozów piechoty CV9035DK w Wojskach Lądowych Daniio wartości 400 mln euro. Porozumienie będzie obowiązywać przez 15 lat, zakłada wsparcie eksploatacji powyżej wymienionej puli wozów wraz z dostawami części zamiennych. Wracając do ogłoszonej niedługo później modernizacji, zakłada ona m.in. poprawę sił ognia, ochrony załogi oraz ułatwienie procesu dalszych ulepszeń na pojazdach.

Reklama

Dzięki wymianie wieży możliwe będzie umieszczenie w niej nowego wyposażenia w tym zdwojonej wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych nieokreślonego typu (z CV90 testowano francuskiego Akerona MP). W celu poprawy przeżywalności pojazdu otrzyma on także sensory systemu Defense Aid Suite. Oprócz tego wozy otrzymają nowe gąsienice kompozytowe od kanadyjskiej firmy Soucy, które pozwolą na zmniejszenie ich masy, poziomu hałasu wewnątrz pojazdu oraz drgań. Prace modernizacyjne realizowane w latach 2026-29 mają być realizowane w ścisłej współpracy z duńskim przemysłem zbrojeniowym.

Jestem bardzo zadowolony z podpisania umowy na aktualizację Mid-Life Update duńskiej floty CV90. Jest to ważna modernizacja jednego z najważniejszych systemów uzbrojenia armii. Producent pojazdów firma BAE Systems Hägglunds ma ogromną wiedzę na temat tych możliwości, a nadchodząca modernizacja sprawi, że pojazdy ponownie staną się najnowocześniejszą platformą, mającą wyposażenie do przyszłych operacji.
Generał Kim Jesper Jørgensen, dyrektor FMI
Duński bojowy wóz piechoty CV9035DK.
Duński bojowy wóz piechoty CV9035DK.
Autor. BAE Systems

To jednak nie koniec informacji związanych z modernizacją duńskich wojsk zmechanizowanych. W kwietniu tamtejsza telewizja państwowa TV2 poinformowała o planowaniu przez armię pozyskania kolejnych CV90 w liczbie nawet 115 pojazdów. Odbyłoby się to na zasadzie porozumienia duńsko-szwedzkiego, w ramach którego kupione były nie tylko same wozy, ale także szeroki pakiet serwisowy (podobny do tego zawartego w marcu). Wartość potencjalnego kontraktu ma wynieść około 1 mld euro, jednak wiele będzie tutaj zależeć od skali „dodatków” w ramach umowy. Harmonogram jest trudny do ustalenia, ponieważ producent CV90 w postaci BAE Systems Hägglunds w ostatnim czasie otrzymał wiele zleceń, a rozbudowa zdolności produkcyjnych jest w realizacji.W mediach pojawia się jednak przewidywany czas dostaw jako lata 2025-29, zatem ich koniec przypadnie na okres, gdy ogólna skala produkcji będzie zwiększona w „fabryce-matce”, ale także będzie już realizowana w m.in. czeskim, słowackim oraz holenderskim przemyśle zbrojeniowym.

Czytaj też

Nie jest znana specyfikacja CV90, jakie chcieliby pozyskać Duńczycy, jednak wiele wskazuje tutaj na wersję Mk IV zamawianą przez m.in Czechy, Słowację oraz Szwecję. Uzbrojeniem głównym najpewniej będzie dalej armata łańcuchowa Bushmaster III kal. 35 mm zasilana amunicją 35×228, co ułatwi logistykę względem wyboru wariantu z konstrukcją kal. 30 mm. Co ciekawe, w materiale przygotowanym przez wspomnianą duńską telewizję dowiadujemy się, że żołnierze oraz obsługa naziemna już zapoznała się z najnowszą odmianą CV90 na jednym ze szwedzkich poligonów. Wrażenia mają być pozytywne, zatem można spodziewać się podpisania umowy na ich zakup, do czego jednak od opublikowania powyższych informacji w kwietniu jeszcze nie nastąpiło.

Najnowszy CV-90 Mk IV prezentowany na Eurosatory 2022
Najnowszy CV-90 Mk IV prezentowany na Eurosatory 2022
Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl

CV9035 (określany także jako CV90 Mk.III) to szwedzki bojowy wóz piechoty opracowany przez BAE Systems Hägglunds jako jeden z wielu wariantów opartych o uniwersalne gąsienicowe podwozie. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata łańcuchowa Bushmaster III kal. 35 mm zasilana amunicją 35×228 o szybkostrzelności 200 wystrzałów na minutę. Jest ona zasilana z dwóch magazynów, w których składowana jest odpowiednio amunicja przeciwpancerna i programowalna. W każdym znajduje się po 35 naboi (lub 50 x 228 mm po zmianie kalibru) w taśmach. Z armaty można strzelać amunicją programowalną ABM/KETF pozwalającą na rażenie celów nawodnych, lądowych, ale także powietrznych. Oprócz tego ogień prowadzony jest za pomocą amunicji przeciwpancernej APFSDS.

Reklama

Z uzbrojeniem głównym sprzężony został uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm z zapasem amunicji wynoszącym 1800 naboi, z czego do natychmiastowego użycia jest 250. Pancerz pojazdu zapewnić ma załodze ochronę przed amunicją 14,5 mm ze wszystkich stron, a także kal. 30 mm starszego typu (najpewniej pochodzenia radzieckiego używanego w armatach 2A42/72) w przypadku przedniej części wozu. Za poruszanie pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny Scania DI16 o mocy 750 KM sprzężony z przekładnią Perkins X300 Series x4, pozwalając na osiągnięcie osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 70 km/h przy masie blisko 32 ton. Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi do sześciu żołnierzy. Wozy w tej wersji oraz (jej odmianach) używane są przez takie kraje jak Dania, Holandia oraz Estonia.

Czytaj też

CV9035DK.
CV9035DK.
Autor. Visual Information Specialist Markus Rauchenberger/US Army
Reklama

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Do niedawna w całej Europie dominował pogląd "zrobimy sobie mniejszą armie ale za to gorszą" połączony z nieuchronną w takim stanie rzeczy erozją przemysłu zbrojeniowego. Żeby choć częściowo naprawić to, co psuto przez trzy dekady trzeba co najmniej dziesięciu lat.

Reklama