Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Prototypowa wieża czeskiego CV90 ukończona

CV90 Mk.IV.
CV90 Mk.IV.
Autor. Armáda ČR/X

Koncern BAE Systems ukończył prototyp wieży dla czeskiego bojowego wozu piechoty CV90 Mk IV. Kompletny pojazd testowy ma zostać przekazany w przyszłym roku.

Prototyp całego wozu ma zostać dostarczony czeskiej armii w przyszłym roku, zaś strzelania próbne mają mieć miejsce jeszcze tego lata. Produkcja kadłuba ma się rozpocząć w okolicach września. Kompletacja obu elementów i wysłanie wozu do Czech na testy planowane jest na przyszły rok . Dostawy wozów seryjnych mają rozpocząć się w roku 2026 i zakończyć w 2030. Czeski przemysł ma odpowiadać za produkcję ponad 200 CV90 z 246 zamówionych. Za wytwarzanie kadłubów oraz wież odpowiadać za ma Excalibur Army, oraz VOP CZ (a później za ich serwis). Dostawy optyki leżą w gestii firmy Meopta, za okablowanie będzie odpowiedzialne przedsiębiorstwo Ray Service, zaś za stworzenie symulatorów VR Group.

Modyfikujemy standardową wieżę opracowaną dla dostaw do Holandii i Słowacji zgodnie z czeskimi specyfikacjami. Dokładne dostosowania objęte są jednak tajemnicą. Najważniejsze jest przystosowanie do armaty 30 mm.
Henrik Gyllencreutz, kierownik projektu w BAE Systems Hägglunds na Czechy

Kwota, za jaką kupiono 246 wozów w różnej wersji wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym wyniosła blisko 60 mld czeskich koron (około 2,7 mld USD). W tym roku ma zostać wpłacona pierwsza rata w wysokości 11 mld czeskich koron (około 468 mln USD). Szwedzi w ramach umowy podpisanej z czeskim ministerstwem obrony zobowiązali się do ulokowanie minimum 40% wartości umowy w zamówieniach dla czeskiego przemysłu obronnego. Będzie on zaangażowany m.in. w opracowanie wariantu wozu ewakuacji medycznej i rozpoznania artyleryjskiego. Łącznie w realizację czeskiego zamówienia CV90 zaangażowanych ma być ponad 40 rodzimych przedsiębiorstw. Aby cały projekt przebiegał sprawnie szwedzka firma kupuje od miesięcy surowce oraz podzespoły niezbędne do produkcji zamówionego bwp.

Reklama

246 zamówionych wozów obejmuje:

  • 141 bojowych wozów piechoty
  • 31 wozów dowodzenia
  • 18 bojowych wozów rozpoznawczych
  • 13 wozów inżynieryjnych
  • 12 wozów rozpoznania artyleryjskiego
  • 16 wozów ewakuacji medycznej
  • 15 wozów zabezpieczenia technicznego

Czytaj też

CV90 Mk IV to najnowszy wariant szwedzkiej rodziny bojowych wozów piechoty. Otrzymał nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, pojazd posiada architekturę elektroniczną zgodną ze standardami NATO Generic Vehicle Architecture czwartej generacji (norma STANAG 4754), zwiększającą zdolność do integracji nowych systemów z pojazdem. Według zapewnień producenta to rozwiązanie umożliwia stosowanie w pojeździe algorytmów nauczania maszynowego i elementów sztucznej inteligencji, a także systemów rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwala na dokonywanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Wraz z odświeżonym podwoziem klientom proponowana jest nowa rodzina wież serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne kalibrów 30/40 mm (Bushmaster II) lub 35/50 mm (Bushmaster III). Do zwalczania celów opancerzonych służą dwa przeciwpancerne pociski kierowane umieszczone w zdwojonej wyrzutni schowanej we wieży wozu.

Autor. Czeskie ministerstwo obrony.
Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Chyżwar

    Po przykrych doświadczeniach z "najlepsiejszą" wieżą z Izraela mają awersję do bezzałogówek. Teraz wzięli z Europy to może nie będą kląć.

    1. Bren2

      Jasne, i dlatego planowana modernizacja (MLU) Pandurów ponownie obejmuje izraelską wieżę bezzałogową. Naprawdę zdecydowanie zalecam, aby w przyszłości nie komentować żadnego tematu związanego z Republiką Czeską.

    2. Chyżwar

      @Bren2 A niby dlaczego, skoro w Polce tajemnicą poliszynela jest, że te wieże zimową porą lubią nie robić? My bardzo dokładnie przetestowaliśmy tą właśnie wieżę i skutkiem tych testów był wniosek, że nie bardzo nadaje się ona do naszych warunków klimatycznych. A jak żeście już kupili to trudno, żeby lekką rączką z nich rezygnować. Nas także nie stać na wywalanie włoskich wież z Rosomaków mimo, że ta konstrukcja pozostawia wiele do życzenia.

  2. Prezes Polski

    Piękna bestia. Możemy tylko pozazdrościć Czechom.

    1. Chyżwar

      A czemu mamy im zazdrościć skoro opracowaliśmy własny? I to na dodatek z lepszą wieżą.

    2. Prezes Polski

      Chyżwar wyliczam: ze względu na poroniony wymóg pływalności borsuk już na starcie jest gorszy od cv90. Przednie płyty kadłuba cv90 są ustawione pod optymalnym kątem do rykoszetowania. Wieża cv90 ma skrajnie pochylona przednią płytę, na pewno jest lepiej chroniona. Wyrzutnia ppk chowa się w niej całkowicie, w borsuku jest to zwykła skrzynka zamontowana z boku. Na tej wieży da się zamontować obrotowe stanowisko km. Borsuk ma tylko km sprzężony z armatą. Pojemność. Przyznam, że nie widziałem borsuka od środka, ale widziałem cv90. Mieści 8 ludzi desantu, borsuk 6. Cv90 ma mocniejszy silnik. Reasumujac-jest lepiej opancerzony, ma lepszą wieżę, zabiera więcej desantu, ma lepszą manewrowość. Jak borsuk dostanie dodatkowe 5 ton pancerza, będzie naprawdę powolny.

    3. RGB

      @Prezes Polski, ale poszarżowałeś. Jak się przyjrzysz to zobaczysz że przędnie płyty kadłuba Borsuka są ustawione pod dużym kontem w stosunku do przedniego ostrzału. CV90 ma pochylenie płyt pancerza pod kontem 30-35 stopni, Borsuk ma wznoszenie płyt przednich pancerza pod kontem 45 stopni. Odchodzi się od chowania PPK w wieży, bo eksplozja pocisku PPK niszczy całą wieżę, więc najnowsze konstrukcje takie jak faworyci konkursu na nowy BWP dla USA Army (OMFV) od BAE Systems i Rheinmetalla mają wyrzutnie z boku wieży. Borsuk ma wieżę bezzałogową, wiec opancerzenie wieży jest mniejsze niż w przypadku wież załogowych, to norma. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby zainstalować na stropie wieży moduł uzbrojenia 7,62. Większy nie ma sensu, to nie czołg. Po co ci 8 osób desantu, jak my mamy problem żeby obsadzić drużyny 6-cio osobowe. Borsuk jest przygotowany na większy silnik.

  3. Krzysztof33

    kurka siwa, dlaczego my nie kupiliśmy tych wozów??? Można było na nich nawet tę naszą wieżę montować....

    1. Był czas_3 dekady

      Lepiej posiadać swoje wyroby nawet gdy jest to tak zwany składak.

    2. Bezem

      Bo zbudujemy sobie coś na podwoziu K9, które jest u nas już używane, co obniży koszty

    3. RGB

      @Krzysztof33 a po chciałbyś kupować szwedzkie CV90 skoro mamy nasze Borsuki? Borsuk już w tej chwili, od frontu ma ochronę przed rosyjską starszą amunicją 30 mm. a po dopancerzeniu będzie odporny również na nową 30 mm. Borsuk ma nośność do 35 ton, wiec nie tylko pod względem opancerzenia, ale i DMC te pojazdy są podobne. Wygląda na to że Czesi wynegocjowali dobre warunki umowy, ale pamiętamy z naszego podwórka, że nawet tak dobrze wynegocjowana umowa jak ta na podwozie Kraba, generuje spore opłaty licencyjne. Nie można porównać zysków dla państwa z produkowania własnych pojazdów, z tymi na licencji. A przecież dochodzą tu jeszcze inne ważne sprawy, jak dysponowanie prawami do konstrukcji pojazdu, czy kontrola ciągów logistycznych w warunkach konfliktu.

  4. Golf

    Czy my też od kilku miesięcy kupujemy gdzie się da surowce i podzespoły do budowy...znacznie większej ilości BWP Borsuk ? Czy za pół roku stwierdzimy...ze możemy wyprodukować rocznie...góra 30...40 szt bo...nie ma z czego !??

    1. Był czas_3 dekady

      Słuszne pytanie. Łańcuch dostaw może być niespodziewanie przerwany (patrz COVID)

  5. WSK74PL

    Czesi mimo niewielkiej skali 250 szt, potrafili wywalczyć ciekawe warunki.My mimo, że operujemy innymi wolumenami, czołgów, bwp i kto, kupujemy produkt "z półki" i to drogo.... Szkoda, bo drugiej okazji dla odbudowy przemysłu pancernego nie będzie. Mamy wiele produktów, średnionowoczesnych, drogich i nie mamy eksportu. Kupujemy gotowe pojazdy w klasie, w której sami moglibyśmy wykreować przyzwoity produkt - KIa "Legwan", tworzymy Bobry z firmą która nie ma potencjału produkcyjnego w tym zakresie, tworzymy liczne potrzeby i mnożymy platformy .......