Siły zbrojne
Dania zamówi setkę BWP. Kolejny sukces CV90
Duńskie Ministerstwo ds. Zakupów Obronnych i Logistyki poinformowało o planowanym przyznaniu firmie BAE Systems Hägglunds AB kontrakt o wartości ponad 1,3 mld euro na dostawę 115 bojowych wozów piechoty CV9035 Mk.IIIC.
Informację o zamiarze zakupienia przez Danię nowych 115 bojowych wozów piechoty CV9035 Mk.IIIC w kwietniu podała tamtejsza telewizja państwowa TV2. Informowano wtedy, że wartość potencjalnej umowy wyniesie około mld euro, co okazało się prawdą, bo ostateczna cena wyniosła 1,3 mld euro. Decyzja o podpisaniu umowy została wydana bazie analizy rynku i wymagań stawianych przez duńską armię. Jedynym producentem spełniającym wymagania było BAE Systems Hägglunds AB z bojowymi wozami piechoty rodziny CV90. Szacuje się, że czas realizacji zawartego kontraktu wyniesie pięć lat (wcześniej w mediach podawano to jako lata 2025-29), jednak będzie on mógł ulec wydłużeniu, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Zapewne ma to związek z tym że producent CV90 w postaci BAE Systems Hägglunds w ostatnim czasie otrzymał wiele zleceń, a rozbudowa zdolności produkcyjnych jest w realizacji.
Seems that Danish Forsvaret will acquire up to 115 CV90Mk.IIIC (CV9035 - similar to CV9035NL MLU standard). This will significantly boost the armored capability that 🇩🇰can offer.
— Daniel of Bohemia 🇨🇿 (@Danny_elMayor) August 24, 2024
Currently, Royal Danish Army operates 44 CV9035DK, that are planned to go through MLU. https://t.co/AuBqc02INQ pic.twitter.com/RGhzoatp5c
Zlecona dostawa kolejnych 115 CV90 jest elementem szerszych działań duńskiego ministerstwa obrony mających na celu rozwój zdolności obronnych kraju, zwłaszcza w kwestii rozbudowy jej jedynej ciężkiej brygady. Konfiguracja zamawianych pojazdów będzie bardzo zbliżona do tych, jakie obecnie są poddawane pracom modernizacyjnym. Mowa tutaj o łącznie 44 CV9035DK, które przechodzą obecnie modernizację w ramach MLU. Zakłada ona m.in. poprawę sił ognia, ochrony załogi oraz ułatwienie procesu dalszych ulepszeń na pojazdach. Dzięki wymianie wieży możliwe będzie umieszczenie w niej nowego wyposażenia w tym zdwojonej wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych nieokreślonego typu (z CV90 testowano francuskiego Akerona MP).
W celu poprawy przeżywalności pojazdu otrzyma on także sensory systemu Defense Aid Suite. Oprócz tego wozy otrzymają nowe gąsienice kompozytowe od kanadyjskiej firmy Soucy, które pozwolą na zmniejszenie ich masy, poziomu hałasu wewnątrz pojazdu oraz drgań. Prace modernizacyjne realizowane w latach 2026-29 mają być realizowane w ścisłej współpracy z duńskim przemysłem zbrojeniowym. Tym samym dzięki tym dwóm kontraktom Wojska Lądowe Danii do roku 2030 będą posiadać 159 nowoczesnych bojowych wozów piechoty, podczas gdy siedem lat wcześniej były to zaledwie 44 wozy wymagające modernizacji.
CV9035 (określany także jako CV90 Mk.III) to szwedzki bojowy wóz piechoty opracowany przez BAE Systems Hägglunds jako jeden z wielu wariantów opartych o uniwersalne gąsienicowe podwozie. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata łańcuchowa Bushmaster III kal. 35 mm zasilana amunicją 35×228 o szybkostrzelności 200 wystrzałów na minutę. Jest ona zasilana z dwóch magazynów, w których składowana jest odpowiednio amunicja przeciwpancerna i programowalna. W każdym znajduje się po 35 naboi (lub 50 x 228 mm po zmianie kalibru) w taśmach. Z armaty można strzelać amunicją programowalną ABM/KETF pozwalającą na rażenie celów nawodnych, lądowych, ale także powietrznych. Oprócz tego ogień prowadzony jest za pomocą amunicji przeciwpancernej APFSDS.
Czytaj też
Z uzbrojeniem głównym sprzężony został uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm z zapasem amunicji wynoszącym 1800 naboi, z czego do natychmiastowego użycia jest 250. Pancerz pojazdu zapewnić ma załodze ochronę przed amunicją 14,5 mm ze wszystkich stron, a także kal. 30 mm starszego typu (najpewniej pochodzenia radzieckiego używanego w armatach 2A42/72) w przypadku przedniej części wozu. Za poruszanie pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny Scania DI16 o mocy 750 KM sprzężony z przekładnią Perkins X300 Series x4, pozwalając na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 70 km/h przy masie blisko 32 ton. Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi do sześciu żołnierzy. Wozy w tej wersji oraz (jej odmianach) używane są przez takie kraje jak Dania, Holandia oraz Estonia.
WSK74PL
Od 1991 czyli od pierwszego zamówienia, Szwedzi wyprodukowali ok 1300 szt, i mają dalsze zamówienia na min 500 szt. Oprócz Niemiec, Litwy i Łotwy oraz Polski CV90 używają wszystkie nadbałtyckie kraje NATO. My mamy potężny wolumen BWP do wymiany, gdyby było zainteresowanie Borsukiem w Skandynawii, można by myśleć o unifikacji rozwiązań i kooperacji.......?