- Wiadomości
Szwecja wymienia samoloty wczesnego ostrzegania
Szwedzka Administracja Materiałów Obronnych, odpowiednik polskiej Agencji Uzbrojenia, zamówiła dwa samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab S106. Jest to rozwinięcie eksportowanego do tej pory do Zjednoczonych Emiratów Arabskich samolotu GlobalEye i następstwo dla eksploatowanych obecnie dwóch S 100B Argus.

Dotychczas użytkowane samoloty opierały się na turbośmigłowych samolotach Saab 340, a nowe, podobnie jak GlobalEye na popularnych odrzutowych Bombardierach 6000, co przełożyło się na korzystną cenę. Zgodnie z umową szwedzki podatnik zapłaci 7,3 miliarda koron szwedzkich za dwie maszyny, prawdopodobnie z pakietami towarzyszącymi. To równowartość 3,2 mld zł, albo 710 mln USD, czyli zaledwie kilku nowoczesnych myśliwców.
„S 106 oznacza znacznie wzmocnione zdolności rozpoznania i dowodzenia nad powietrzem, morzem i lądem, a także większą wytrzymałość i zasięg (w stosunku do poprzednika – przyp. red. - powiedziała Ingela Mathiasson, szefowa sprzętu lotniczego w FMV. Umowa zawiera opcję na kolejne dwie maszyny.
Zobacz też
Posiadanie dwóch maszyn wczesnego ostrzegania o kontroli umożliwia Szwedom posiadaniu w czasie konfliktu zbrojnego jednej z nich praktycznie cały czas w powietrzu. Operując na tyłach własnych formacji lotniczych, w oddaleniu od przeciwnika samoloty wczesnego ostrzegania zwiększają możliwości operujących z przodu samolotów bojowych podając im informację na temat lokalizacji samolotów przeciwnika i pojawiających się zagrożeń, np. w postaci zbliżających się pocisków rakietowych. De facto oznacza to zwiększenie świadomości sytuacyjnej ich pilotów i możliwości rażenia. Szwedzi oferują obecnie swoje samoloty wielozadaniowe JAS 39 Gripen często w tandemie z samolotami dowodzenia i wczesnego ostrzegania.
Samolot GlobalEye, który prawdopodobnie będzie bardzo podobny do S106, został opracowany na złożone w listopadzie 2015 r. zamówienie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Maszyna wykorzystuje płatowiec i część systemów biznesowego samolotu odrzutowego Bombardier Global 6000. GlobalEye może przebywać do 11 godzin w powietrzu, jest wyposażony w radar AESA Erieye ER pracujący w paśmie X, zdolny do śledzenia naziemnych celów ruchomych, statków powietrznych, rakietowych pocisków manewrujących. Radar zdolny jest do działania w warunkach aktywnego przeciwdziałania radioelektronicznego i wykrywania celów o obniżonej sygnaturze radarowej. Według Saab może wykrywać cele nawet na dystansie ponad 550 km.
Zobacz też
Dodatkowo samoloty GlobalEye posiadają na wyposażeniu głowicy optoelektroniczną FLIR Systems Star Safire 380HD oraz stację GMTI. Jest ona przeznaczoną do zadań ESM/ELINT, czyli wykrywania, identyfikacji i śledzenia celów naziemnych, głowice optoelektroniczne, systemy IFF, samoobrony, automatycznej identyfikacji AIS, wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.
System jest skalowalny i może być dostosowany do potrzeb użytkownika. W najbardziej rozbudowanym wariancie składa się z radaru Erieye ER, pracującego w paśmie X, radaru obserwacji powierzchni Selex ES Seaspray 7500E dysponującego trybem SAR, głowicy elektrooptycznej FLIR Systems Star Safire 380HD oraz systemu śledzenia i wykrywania źródeł promieniowania radiowego ESM/ELINT jak również systemu samoobrony wykrywającego również promień lasera.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]