Reklama
  • Wiadomości

Słowackie czołgi otrzymały „daszki” rodem z Ukrainy

Słowacka armia od pewnego czasu zaczęła stosować na czołgach oraz bojowych wozach piechoty osłony dodatkowe znane z wojny na Ukrainie. Mowa tutaj m.in. o popularnych „daszkach”.

Słowackie czołgi Leopard 2A4 oraz bojowe wozy piechoty BVP-2 z osłoną dodatkową w formie "daszku".
Słowackie czołgi Leopard 2A4 oraz bojowe wozy piechoty BVP-2 z osłoną dodatkową w formie "daszku".
Autor. Ozbrojené sily Slovenskej republiky / Facebook

Stosowanie siatkowych osłon dodatkowych, w tym daszków, przez Słowaków, to zjawisko, które ma już przynajmniej kilka (jak nie więcej) miesięcy. Widoczne to było m.in. w czerwcu tego roku podczas wydarzenia Tankové dni Laugarício 2025. Tego typu osłony (mające chronić — w przypadku daszków — głównie przed zrzucanymi z bezzałogowców środkami bojowymi w postaci np. granatów ręcznych) widoczne były m.in. na czołgach T-72M1 i Leopard 2A4 oraz bojowych wozach piechoty BVP-2. W przypadku drugiej konstrukcji jeden z pojazdów otrzymał osłonę siatkową także na kadłubie.

Tego typu forma zwiększania przeżywalności pojazdów rozprzestrzeniła się na wiele armii świata, zarówno jako rozwiązanie testowe, jak i docelowe. Przykładem są tutaj takie kraje jak Białoruś, Indie, Izrael czy właśnie Słowacja. Warto wspomnieć, że także w Wojsku Polskim swego czasu żołnierze sprawdzali tego typu osłony. Mowa tutaj o artylerzystach z 1. Mazurskiej Brygady Artylerii, którzy zamocowali je na wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych WR-40 Langusta oraz armatohaubicach K9A1.

Reklama

Wspomniane „daszkowe” pojazdy pojawiły się także na profilu słowackiego ministerstwa obrony w serwisie X w kontekście zaproszenia na Dzień Sił Zbrojnych Słowacji w Brezovej pod Bradlem. Rodzi się pytanie, czy Słowacy zdecydują się na montaż tego typu dodatkowych osłon na kolejnych pojazdach. Docelowym rozwiązaniem powinny być tutaj systemy ochrony aktywnej oraz pasywnej, co jednak kosztuje znacznie więcej niż montaż wykonanych w warsztacie siatkowych osłon. Te pojawią się prawdopodobnie tylko na nowych bojowych wozach piechoty CV90 MkIV.

Leopard 2A4 to niemiecki czołg podstawowy produkowany od 1985 r. To ostatnia wersja Leoparda 2 wdrożona w czasie zimnej wojny. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh-120 L/44 kalibru 120 mm. Zapas amunicji wynosi 42 naboje. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Identyczny ukm umieszczono na stropie wieży. Jednostkę napędową stanowi 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Czołg może rozpędzić się do 68 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h przemieszczając się wstecz. Do tej wersji modernizowano wszystkie wcześniejsze warianty Leoparda 2 (A0-A3). Czołgi w tym standardzie zostały zakupione przez (między innymi) Polskę, Ukrainę, Hiszpanię, Finlandię, Chile, Czechy, Słowację, Czechy czy Grecję.

Słowacki Leopard 2A4.
Słowacki Leopard 2A4.
Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji

BMP-2 to radziecki pływający bojowy wóz piechoty wdrożony do służby w 1980 roku w celu zastąpienia szybko starzejących się BMP-1. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna 2A42 kal. 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm. Na stropie wieży można zamontować wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M111 Fagot lub 9M113 Konkurs. Jednostką napędową jest wysokoprężny silnik UTD-20/3 o mocy 300 KM, który umożliwia rozpędzenie pojazdu do 65 km/h po drodze, a w terenie do około 45 km/h zaś. Podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania BMP-2 osiąga do 7 km/h. Pojazd znajduje się na uzbrojeniu wielu armii świata, w tym m.in. Rosji, Ukrainy, Białorusi, Czech, Indii, Kazachstanu czy Finlandii.

Rosyjski bojowy wóz piechoty BMP-2.
Rosyjski bojowy wóz piechoty BMP-2.
Autor. Vitaly V. Kuzmin / Wikipedia
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama