Reklama
  • WIADOMOŚCI

Niemcy kupują setki fińskich transporterów

Niemcy podpisały dwie umowy na pozyskanie łącznie blisko 900 fińskich transporterów opancerzonych Patria 6x6 oraz ich wersji specjalistycznych.

Patria 6x6.
Patria 6x6.
Autor. Patria Group/X

Temat pozyskania przez Niemcy fińskich kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 jako następcy wysłużonych pojazdów rodziny Fuchs trwa od kilku lat (a przynajmniej był sondowany). Kilka dni temu, dzięki zatwierdzeniu umowy przez komisję budżetową Bundestagu, proces ten został dokończony. Przełożyło to się na zawarcie dwóch umów – wykonawczej oraz ramowej. Ta druga dotyczy zakupu do 876 pojazdów opancerzonych Patria 6x6 w czterech różnych wariantach (w tym moździerza samobieżnego z wieżą Nemo).

Fińskie transportery będą produkowane w Niemczech

W przypadku zawartego kontraktu wykonawczego mowa o dostawie 228 pojazdów w odmianie: transportera opancerzonego (10), rozpoznawczej (48) oraz inżynieryjnej (170).

Koszt kontraktu to 747 mln euro (koszt wykorzystania pełnego prawa opcji to 212 mln euro). Dostawy pierwszych 10 transporterów mają mieć miejsce już w styczniu 2026 roku, zaś dostawy pojazdów inżynieryjnych rozpoczną się w 2027 roku. Wozy inżynieryjne będą przekazywane od roku 2028, a całość dostaw wszystkich pojazdów ma zakończyć się w połowie 2029 roku.

Reklama

Dostawy pierwszych pojazdów już w styczniu

Co kluczowe, w przyszłym roku po dostawie pierwszych 10 pojazdów (w standardzie zamawianym przez Szwecję nastąpi transfer technologii do niemieckich partnerów Patrii w postaci firm FFG, JWT i KNDS, z którymi zawarto wcześniej stosowne porozumienia.

Z przyjemnością informuję, że te kontrakty CAVS z Niemcami na pojazdy Patria 6x6 i Patria Nemo stanowią największą pojedynczą umowę w historii Patrii, dzięki czemu nasz pojazd opancerzony 6x6 stał się europejskim standardem. Zaufanie Niemiec do Patrii i programu CAVS podkreśla nowoczesne podejście do międzynarodowej współpracy obronnej, wspierając interoperacyjne floty i zapewniając bezprecedensowe bezpieczeństwo dostaw poprzez współpracę przemysłową. Niemiecki program CAVS przyczyni się do realizacji ambicji niemieckiej armii, aby osiągnąć pełną gotowość bojową do 2029 roku, a Patria jest dumna, że może być częścią tego rozwoju.
Prezes i Dyrektor Generalny Patria Esa Rautalinko.

Niemcy potrzebują prawie 1000 pojazdów

Będą to pojazdy w odmianie inżynieryjnej oraz rozpoznawczej. Pełne moce produkcyjne zostaną jednak wykorzystane dopiero przy kolejnych zamówieniach na potrzeby Bundeswehry. Te będą znacznie większe ponieważ Niemcy w ramach pozyskania następcy transporterów rodziny Fuchs chcieli nabyć ponad 900 różnego typu wozów. Zakupiona teraz liczba Patrii 6x6 jest zbliżona z wartością podaną w styczniu przez serwis Hartpunkt.

Patria posiada wieloletnie doświadczenie w transferze technologii do kilku krajów na trzech kontynentach. Wraz z naszym lokalnym niemieckim zespołem przemysłowym jesteśmy gotowi i zdolni do dostarczenia Bundeswehrze wszystkich potrzebnych pojazdów opancerzonych i zbudowania lokalnego bezpieczeństwa dostaw.
Jussi Järvinen, wiceprezes wykonawczy obszaru biznesowego Protected Mobility w Patrii.

Niejako wstępem do pozyskania Patrii 6x6 przez Niemcy jest program Future Indirect Fire Short-Range, w ramach którego Berlin pozyskiwać będzie moździerze Nemo. Ich bazą zaś będzie właśnie fiński transporter, którego większa liczba została zapisana w ramach wspomnianej umowy ramowej.

Realizacja programu rozpoczęła się pod koniec stycznia, gdy Bundestag zatwierdził umowę o wartości 50 mln euro dotyczącą pozyskania trzech pojazdów: dwóch moździerzy samobieżnych i wozu dowodzenia. Zostaną one dostosowane do wymagań Heer oraz poddane licznym testom.

Samobieżny moździerz Nemo osadzony na KTO Patria 6x6/XA-200.
Samobieżny moździerz Nemo osadzony na KTO Patria 6x6/XA-200.
Autor. Patria/X

Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8, co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy, Danii, Ukrainy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i być może Wielkiej Brytanii.

Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Łotewskiej produkcji kołowy transporter opancerzony Patria 6x6 dla Ukrainy.
Autor. Nauris Dorobļajs, Mehanizētā kājnieku brigāde
Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama