Reklama

Siły zbrojne

Saudyjski F-15 rozbił się podczas misji szkoleniowej

Saudyjski samolot McDonnell Douglas F-15A Eagle
Saudyjski samolot McDonnell Douglas F-15A Eagle
Autor. Steve Lynes/flickr/CC BY 2.0

Myśliwiec F-15 Królewskich Saudyjskich Sił Powietrznych rozbił się podczas misji szkoleniowej w pobliżu bazy lotniczej Chamis Muszajt w prowincji Asir na południu Arabii Saudyjskiej. Załoga samolotu zginęła - poinformowało w środę saudyjskie ministerstwo obrony.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Resort obrony nie podał oficjalnie, ile osób liczyła załoga, ale Associated Press wyjaśnia, że myśliwiec typu F-15SA to samolot dwumiejscowy. Ministerstwo przekazało, że wszczęto śledztwo w sprawie przyczyn katastrofy. Arabia Saudyjska ma trzecią największą na świecie flotę myśliwców F-15 po siłach powietrznych USA i Japonii - podała agencja AP.

Czytaj też

Siły Powietrzne Arabii Saudyjskiej

O sile Arabii Saudyjskiej stanowią przede wszystkim jej liczne i dobrze wyposażone Siły Powietrzne. Ich komponent bojowy stanowią:

Reklama
  • 4 eskadry wyposażone w myśliwce F-15C i D z łącznie 80 maszynami;
  • 3 eskadry bojowe i 1 szkolno-bojowa z myśliwcami bombardującymi F-15S i SA z łącznie 144 maszynami (obecnie ujednolicanymi do najnowszego wariantu SA);
  • 3 eskadry samolotów wielozadaniowych Typhoon z łącznie 71 maszynami;
  • 3 eskadry uderzeniowe z 66 Tornado IDS, na które Arabia Saudyjska była jedynym w historii klientem eksportowym, plus 12 wykorzystywanych do rozpoznania Tornado GR1A.
YouTube cover video

Historia F-15

F-15 zadebiutował na początku lat 70. ubiegłego wieku. Od tamtej pory jest stale modernizowany. W przeciągu wielu dekad powstało kilka wariantów, w tym przygotowane na eksport pod wymagania konkretnego użytkownika: m.in. Izraela, Japonii (F-15J) i Arabii Saudyjskiej (F-15C/D/SA). W późniejszych latach dogłębnie modernizowano konstrukcję, doprowadzając do opracowania F-15E Strike Eagle, a w ostatnich latach - F-15EX Eagle II. Nieustanny rozwój tego samolotu potwierdza duże przywiązanie wielu użytkowników (w tym U.S. Air Force) do F-15 i wysoką elastyczność konstrukcji.

Czytaj też

Choć konstrukcja ta liczy sobie przeszło pół wieku, wciąż jest oferowana podmiotom z Bliskiego Wschodu, tak jak ma to miejsce w wypadku Kataru i Izraela, które są zainteresowane najnowszymi wariantami. Emirskie Siły Powietrzne Kataru w 2017 roku zakupiły 36 egzemplarzy F-15QA z opcją na 36 kolejnych za maksymalną kwotę 21,2 mld dolarów, zaś Siły Obronne Izraela mówią o chęci pozyskania od 20 do 25 myśliwców F-15EX, by uzupełnić flotę starszych F-15I, mających w przyszłości zostać podniesionych do standardu F-15IA. Należy oczekiwać, że maszyny izraelskie będą specjalnie dostosowane do tamtejszych wymogów, z udziałem izraelskiego przemysłu. Ich zdolności mogą więc znacznie przewyższać katarskie myśliwce, choć również one należą do rodziny Advanced Eagle.

Czytaj też

Źródło:PAP / Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Nabosaka

    Co to za podpis pod zdęciem?"Saudyjski samolot McDonell Douglas F-15A Eagle". Na zdjęciu ewidentnie jest F-15SA. Widać to chociażby po dyszach silnika. Zakładam, że niepoprawny opis pod zdjęciem to zwykła literówka.