- Wiadomości
Rumunia odbiera kolejne transportery opancerzone
Rumunia otrzymała już 40 egzemplarzy tureckiej produkcji lekkich pojazdów taktycznych Cobra II, a kolejne 50 sztuk znajduje się w drodze do zamawiającego. Niedługo ma rozpocząć się ich produkcja w rumuńskim przemyśle zbrojeniowym.

Autor. Otokar
Rumunia pozyska łącznie 1059 taktycznych lekkich pojazdów opancerzonych Cobra II, z czego pierwsze 278 wozów powstanie w Turcji. Wartość zawartej w tym celu umowy wykonawczej określono na 857 mln EUR. Dostawy pojazdów do zamawiającego miały zacząć się w ostatnim kwartale 2025 i trwać kolejne 5 lat, jednak miało to miejsce już w czerwcu. Przekazano wtedy 14 Cobr II, które następnie poddano procesowi doposażenia w m.in. lokalne systemy łączności w zakładach Automecanica w mieście Mediaș.
— Modern Warfare with Dacian Draco🇪🇺🇷🇴 (@DacianDracoMW3) July 23, 2025
Dotychczas takie prace miało przejść już 20 samochodów, o czy pisze serwis Defense Romania. Kolejne 50 egzemplarzy ma znajdować się w drodze do Rumunii, zaś łączna liczba pojazdów wyprodukowanych w Turcji na rzecz tego kraju to 170 egzemplarzy. W Rumunii na ten moment odbywa się doposażenie pojazdów w rodzime elementy, ale także te produkowane w Turcji.
Za produkcję w Rumunii pojazdów Cobra II odpowiadać ma spółka joint venture SAROM powstała za sprawą rumuńskiego przedsiębiorstwa Automecanica SA i tureckiej spółki Otokar Land Systems odpowiedzialnej za m.in. koordynację produkcji wspomnianych pojazdów, a później wsparcie serwisowe, remontowe i eksploatacyjne. Udział wspomnianych przedsiębiorstw ma w niej wynosić po 50%. Poza produkcją pojazdów ma ona odpowiadać także za usługi inżynieryjne (budowlane?), wsparcie posprzedażowe i marketingowe na rynku lokalnym.
Przedstawiciele tureckiego przedsiębiorstwa Otokar mieli stwierdzić, że linia produkcyjna w Rumunii jest praktycznie gotowa do rozpoczęcia pracy. Zakłada się, że po zakończeniu procedur testowych oraz odbiorczych w tym roku powstanie na niej 6-8 pojazdów prototypowych (co ma rozpocząć się już latem). Docelowo lokalny przemysł ma odpowiadać nie tylko za produkcję samych pojazdów, ale dostarczanie własnych podzespołów do nich.
Zobacz też
Mowa tutaj m.in. o zdalnie sterowanym module uzbrojenia Anubis, systemie dowodzenia i kontroli czy optoelektronice (m.in. systemy celownicze i noktowizja). Oprócz tego niewykluczone, że rumuński przemysł zostanie zaangażowany także w produkcję opancerzenia Cobry II (Stimpex). Przeprowadzone miały zostać także rozmowy z firmą Eurotehnic Pitești, która dostarcza siedzenia i elementy wyposażenia wnętrz do pojazdów wojskowych jak m.in. transportery opancerzone Piranha V.
Zamawiane pojazdy mają być w dziewięciu różnych wersjach, pozwalając na kompleksowe wypełnienie potrzeb rumuńskiej armii oraz możliwość wycofania m.in. lokalnej produkcji transporterów TABC-79.

Autor. Otokar
Cobra II to zmodernizowana wersja tureckiego pojazdu taktycznego w układzie 4x4 Cobra I (bazującego na podwoziu HMMWV) produkowanego przez przedsiębiorstwo Otokar. Masa własna wozu to 12-14 500 kg, ale może być zwiększona za sprawą montażu opancerzenia dodatkowego. Pojazd może przewozić do 11 osób (wraz z kierowcą i dowódcą). Z racji na swoją budowę może on być łatwo przerobiony na różne warianty specjalistyczne jak wóz rozpoznawczy, transporter opancerzony, wóz minoodporny, pojazd ewakuacji medycznej czy nośnik przeciwpancernych/przeciwlotniczych środków bojowych.
Opracowana została również wersja pływająca Cobry II. Opancerzenie bazowe ma zapewniać ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich oraz amunicją 7,62 mm. Dno samonośnego kadłuba (monocoque) zostało uformowane w kształt litery V zapewniając zwiększony poziom ochrony załogi przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.

Autor. Otokar
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu