Siły zbrojne
Rumunia kupi ponad 1000 tureckich pojazdów taktycznych
![Taktyczny pojazd opancerzony Cobra II.](https://cdn.defence24.pl/2024/10/14/800x450px/rowJvNXjbOZeEcJyBHvaxjS2UzDDby7yl07tPP1r.oivg.png)
Autor. Otokar
Rumuńskie ministerstwo obrony poinformowało o wyborze tureckiego pojazdu taktycznego Cobra II w przetargu na nowe wozy opancerzone w układzie 4x4.
Informacja ta oznacza rozpoczęcie negocjacji pomiędzy stroną rumuńską a producentem pojazdu - Otokar. Według założeń rumuńska armia chce pozyskać 1059 wozów w dziewięciu odmianach, z czego większość ma powstać w rodzimym przemyśle zbrojeniowym. Tym samym wiąże się to z przeniesieniem zdolności produkcyjnych od Otokara do rumuńskiego partnera, jakim ma być firma Romtehnica. Wartość potencjalnej umowy określono na blisko 940 mln USD. Na jej mocy pierwsze 278 Cobr II powstanie w Turcji, zaś pozostałe już w przemyśle zamawiającego. Skala transferu technologii będzie zależeć teraz od efektu negocjacji pomiędzy stronami i będzie ona najpewniej dotyczyć przynajmniej kilku lokalnych przedsiębiorstw.
W przypadku zawarcia umowy wykonawczej będzie to oznaczać dla tureckiej firmy olbrzymi sukces eksportowy, który może zaowocować kolejnymi kontraktami na Cobrę II w przyszłości. Turecki producent deklaruje, że rumuński zakład produkcyjny będzie wspierany zarówno w kwestii samego wytwarzania pojazdów, ale także badań i rozwoju. Ma to przełożyć się na stworzenie tam europejskiego centrum wsparcia wozów rodziny Cobra II. W rumuńskim postępowaniu Otokar pokonał konkurencję w postaci m.in. francuskiego Arquusa. Wymagania postępowania dotyczące lokalizacji produkcji miałby być bardzo wyśrubowane, co skłoniło część znanych producentów do niezłożenia w nim oferty. Co ciekawe, na potrzeby Rumunii testowana była odchudzona wersja Cobry II o masie 12 ton, a nie jak zazwyczaj około 14500 kg.
Cobra II to zmodernizowana wersja tureckiego pojazdu taktycznego w układzie 4x4 Cobra I (bazującej na podwoziu HMMWV) produkowanego przez przedsiębiorstwo Otokar. Masa własna wozu to 12-14 500 kg, ale może być zwiększona za sprawą montażu opancerzenia dodatkowego. Pojazd może przewozić do 11 osób (wraz z kierowcą i dowódcą). Z racji na swoją budowę może on być łatwo przerobiony na różne warianty specjalistyczne jak wóz rozpoznawczy, transporter opancerzony, wóz minoodporny, pojazd ewakuacji medycznej czy nośnik przeciwpancernych/przeciwlotniczych środków bojowych. Opracowana została również wersja pływająca Cobry II. Opancerzenie bazowe ma zapewniać ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich oraz amunicją 7,62 mm. Dno samonośnego kadłuba (monocoque) zostało uformowane w kształt litery V zapewniając zwiększony poziom ochrony załogi przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.
Za napęd pojazdu odpowiada turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 6,7 litra i mocy 360 KM sprzężony z automatyczną skrzynią biegów. Pozwala to na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 110 km/h przy zasięgu operacyjnym określonym na 700 km. Uzbrojenie główne pojazdu mogą stanowić uniwersalne/wielkokalibrowe karabiny maszynowe wielu producentów, granatniki automatyczne kal. 30/40 mm lub armaty małokalibrowe 20/25 mm. Cobra II jest obecnie wykorzystywana przez takie kraje jak m.in. Ukraina, Turcja, Tunezja, Azerbejdżan, Arabia Saudyjska, Ghana, Senegal czy Kazachstan.
![Taktyczny pojazd opancerzony Cobra II.](https://cdn.defence24.pl/2024/10/14/780xpx/pvGsFnZFfF27ZZDGMBmJtUmA52vj60gxnvqcnaFr.9ttj.png, https://cdn.defence24.pl/2024/10/14/1920xpx/pvGsFnZFfF27ZZDGMBmJtUmA52vj60gxnvqcnaFr.bpot.png 2x)
Autor. Otokar
WSK74PL
Wygląda świetnie, duży sukces eksportowy. Rumuński zakup ogromny, jak na tą armię. W Polsce będą funkcjonować w tym segmencie pewnie 3-4 różne pojazdy, nie spokrewnione technologicznie, niestety.
Prezes Polski
U nas jak na razie nie słychać o tego typu zakupach. WOT porusza się na pace Jelcza.
Granat
Lepsze to niż polski BWP Ford Ranger.
Miczu
12-14t i 6,7 litra silnik takie cos pali jakies 20l/100 km, wpominiany Ford 8l/100km. przy zywotnosci 500 tys km to 60tys. litrow oszczednosci czyli jakies 300tys zlotych/szt.. Nie wszedzie wojsko musi pchac opancerzony pojazd, Szczegolnie w czasie pokoju