Siły zbrojne
Rumunia kupi ponad 1000 tureckich pojazdów taktycznych
Rumuńskie ministerstwo obrony poinformowało o wyborze tureckiego pojazdu taktycznego Cobra II w przetargu na nowe wozy opancerzone w układzie 4x4.
Informacja ta oznacza rozpoczęcie negocjacji pomiędzy stroną rumuńską a producentem pojazdu - Otokar. Według założeń rumuńska armia chce pozyskać 1059 wozów w dziewięciu odmianach, z czego większość ma powstać w rodzimym przemyśle zbrojeniowym. Tym samym wiąże się to z przeniesieniem zdolności produkcyjnych od Otokara do rumuńskiego partnera, jakim ma być firma Romtehnica. Wartość potencjalnej umowy określono na blisko 940 mln USD. Na jej mocy pierwsze 278 Cobr II powstanie w Turcji, zaś pozostałe już w przemyśle zamawiającego. Skala transferu technologii będzie zależeć teraz od efektu negocjacji pomiędzy stronami i będzie ona najpewniej dotyczyć przynajmniej kilku lokalnych przedsiębiorstw.
W przypadku zawarcia umowy wykonawczej będzie to oznaczać dla tureckiej firmy olbrzymi sukces eksportowy, który może zaowocować kolejnymi kontraktami na Cobrę II w przyszłości. Turecki producent deklaruje, że rumuński zakład produkcyjny będzie wspierany zarówno w kwestii samego wytwarzania pojazdów, ale także badań i rozwoju. Ma to przełożyć się na stworzenie tam europejskiego centrum wsparcia wozów rodziny Cobra II. W rumuńskim postępowaniu Otokar pokonał konkurencję w postaci m.in. francuskiego Arquusa. Wymagania postępowania dotyczące lokalizacji produkcji miałby być bardzo wyśrubowane, co skłoniło część znanych producentów do niezłożenia w nim oferty. Co ciekawe, na potrzeby Rumunii testowana była odchudzona wersja Cobry II o masie 12 ton, a nie jak zazwyczaj około 14500 kg.
Cobra II to zmodernizowana wersja tureckiego pojazdu taktycznego w układzie 4x4 Cobra I (bazującej na podwoziu HMMWV) produkowanego przez przedsiębiorstwo Otokar. Masa własna wozu to 12-14 500 kg, ale może być zwiększona za sprawą montażu opancerzenia dodatkowego. Pojazd może przewozić do 11 osób (wraz z kierowcą i dowódcą). Z racji na swoją budowę może on być łatwo przerobiony na różne warianty specjalistyczne jak wóz rozpoznawczy, transporter opancerzony, wóz minoodporny, pojazd ewakuacji medycznej czy nośnik przeciwpancernych/przeciwlotniczych środków bojowych. Opracowana została również wersja pływająca Cobry II. Opancerzenie bazowe ma zapewniać ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich oraz amunicją 7,62 mm. Dno samonośnego kadłuba (monocoque) zostało uformowane w kształt litery V zapewniając zwiększony poziom ochrony załogi przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.
Czytaj też
Za napęd pojazdu odpowiada turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 6,7 litra i mocy 360 KM sprzężony z automatyczną skrzynią biegów. Pozwala to na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 110 km/h przy zasięgu operacyjnym określonym na 700 km. Uzbrojenie główne pojazdu mogą stanowić uniwersalne/wielkokalibrowe karabiny maszynowe wielu producentów, granatniki automatyczne kal. 30/40 mm lub armaty małokalibrowe 20/25 mm. Cobra II jest obecnie wykorzystywana przez takie kraje jak m.in. Ukraina, Turcja, Tunezja, Azerbejdżan, Arabia Saudyjska, Ghana, Senegal czy Kazachstan.
WSK74PL
Wygląda świetnie, duży sukces eksportowy. Rumuński zakup ogromny, jak na tą armię. W Polsce będą funkcjonować w tym segmencie pewnie 3-4 różne pojazdy, nie spokrewnione technologicznie, niestety.
Prezes Polski
U nas jak na razie nie słychać o tego typu zakupach. WOT porusza się na pace Jelcza.
Granat
Lepsze to niż polski BWP Ford Ranger.
Miczu
12-14t i 6,7 litra silnik takie cos pali jakies 20l/100 km, wpominiany Ford 8l/100km. przy zywotnosci 500 tys km to 60tys. litrow oszczednosci czyli jakies 300tys zlotych/szt.. Nie wszedzie wojsko musi pchac opancerzony pojazd, Szczegolnie w czasie pokoju