Reklama

Rumuńsko-turecki program nabiera tempa. Produkcja ruszyła

Taktyczny pojazd opancerzony Cobra II.
Taktyczny pojazd opancerzony Cobra II.
Autor. Otokar

Turecki koncern Otokar rozpoczął produkcję pojazdów taktycznych Cobra II przeznaczonych dla rumuńskiej armii. Wcześniej utworzona została spółka joint venture dotycząca ich wytwarzania na terenie Rumunii.

W październiku zeszłego roku rumuńskie ministerstwo obrony poinformowało o wyborze tureckiego pojazdu taktycznego Cobra II w przetargu na nowe wozy opancerzone w układzie 4x4. Pod koniec listopada została podpisana umowa pomiędzy turecką firmą Otokar a rumuńską Romtehniką. Jej wartość określono na 857 mln EUR i zakłada ona dostarczenie do zamawiającego łącznie 1059 taktycznych lekkich pojazdów opancerzonych Cobra II. Na jej mocy pierwsze 278 wozów powstanie w Turcji, zaś pozostałe już w przemyśle zamawiającego. Dostawy mają zacząć się w ostatnim kwartale 2025 i trwać kolejne 5 lat.

Reklama

O kwestii rumuńskich rozwiązań, jakie znajdą się w nowych pojazdach wspomniał dyrektor organizacji Patromil Viorel Manole, w podcaście Obiect EuroAtlantic (emitowany przez znany serwis DefenseRomania). Będzie to m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Anubis, system dowodzenia i kontroli czy optoelektronika (m.in. systemy celownicze i noktowizja). Oprócz tego niewykluczone, że rumuński przemysł zostanie zaangażowany także w produkcję opancerzenia Cobry II (Stimpex). Przeprowadzone miały zostać także rozmowy z firmą Eurotehnic Pitești, która dostarcza siedzenia i elementy wyposażenia wnętrz do pojazdów wojskowych jak m.in. transportery opancerzone Piranha V.

    Co ciekawe, wspomniał on o konieczności współpracy rumuńskich dużych państwowych firm zbrojeniowych z przedsiębiorstwami prywatnymi. Te pierwsze przeżywać mają obecnie trudny czas, czego rozwiązaniem może być właśnie kooperacja z mniejszymi graczami, którzy są znacznie bardziej konkurencyjni na rynku. Opisywany kontrakt z racji na swoją skalę i czas trwania może być tutaj dobrą platformą do tego typu procesów.

    Taktyczny pojazd opancerzony Cobra II.
    Taktyczny pojazd opancerzony Cobra II.
    Autor. Otokar

    W marcu tego roku turecki koncern ogłosił utworzenie spółki zależnej Otokar Land Systems mającej działać na terenie Rumunii. Będzie ona odpowiedzialna za m.in. koordynację produkcji wspomnianych pojazdów, a później wsparcie serwisowe, remontowe i eksploatacyjne. Miesiąc później wspomniane przedsiębiorstwo ogłosiło utworzenie spółki joint venture z rumuńską firmą Automecanica SA w celu produkcji Cobr II w Rumunii. Udział wspomnianych przedsiębiorstw ma w niej wynosić po 50%. Poza produkcją pojazdów ma odpowiadać także za usługi inżynieryjne (budowlane?), wsparcie posprzedażowe i marketingowe na rynku lokalnym.

    Jako globalny gracz w branży obronnej, Otokar stał się największym eksporterem platform lądowych w Turcji. Ten krok będzie jednym z głównych kamieni milowych w strategii wzrostu Otokar w branży obronnej, przyczyniając się do ekspansji naszej firmy na rynkach globalnych.
    Aykut Özüner, dyrektor generalny Otokar

    W tym samym czasie pojawił się zdjęcia oraz materiały wideo z procesu powstawania pierwszych produkowanych w Turcji pojazdów Cobra II przeznaczonych dla Rumunii. Termin zakończenia dostaw jest ambitny, zatem można spodziewać się w najbliższych miesiącach dostaw pierwszych wozów do zamawiającego. Zamawiane pojazdy mają być w dziewięciu różnych wersjach, pozwalając na kompleksowe wypełnienie potrzeb rumuńskiej armii oraz możliwość wycofania m.in. lokalnej produkcji transporterów TABC-79.

    Nasze niezachwiane zaangażowanie w ten projekt nie pozostawia wątpliwości — to partnerstwo będzie kluczowym czynnikiem rozwoju lokalnych zdolności obronnych Rumunii.
    Andrei Scobioala, prezes Automecanica S.A
    YouTube cover video

    Poza Cobrami III pozyskany został także pakiet szkoleniowy oraz logistyczny. Dla Otokara to olbrzymi sukces eksportowy, który może zaowocować kolejnymi kontraktami na Cobrę II w przyszłości. Turecki producent deklaruje, że rumuński zakład produkcyjny będzie wspierany zarówno w kwestii samego wytwarzania pojazdów, ale także badań i rozwoju. Ma to przełożyć się na stworzenie tam europejskiego centrum wsparcia wozów rodziny Cobra II. W rumuńskim postępowaniu Otokar pokonał konkurencję w postaci m.in. francuskiego Arquusa.

    Reklama

    Cobra II to zmodernizowana wersja tureckiego pojazdu taktycznego w układzie 4x4 Cobra I (bazującego na podwoziu HMMWV) produkowanego przez przedsiębiorstwo Otokar. Masa własna wozu to 12-14 500 kg, ale może być zwiększona za sprawą montażu opancerzenia dodatkowego. Pojazd może przewozić do 11 osób (wraz z kierowcą i dowódcą). Z racji na swoją budowę może on być łatwo przerobiony na różne warianty specjalistyczne jak wóz rozpoznawczy, transporter opancerzony, wóz minoodporny, pojazd ewakuacji medycznej czy nośnik przeciwpancernych/przeciwlotniczych środków bojowych. Opracowana została również wersja pływająca Cobry II. Opancerzenie bazowe ma zapewniać ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich oraz amunicją 7,62 mm. Dno samonośnego kadłuba (monocoque) zostało uformowane w kształt litery V zapewniając zwiększony poziom ochrony załogi przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.

    Lekki pojazd taktyczny Otokar Cobra-II oraz kołowy transporter opancerzony Arma 6x6 na targach Saha Expo 2024.
    Lekki pojazd taktyczny Otokar Cobra-II oraz kołowy transporter opancerzony Arma 6x6 na targach Saha Expo 2024.
    Autor. Damian Ratka / Defence24.pl
    WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Monkey

      Turcy i Koreańczycy powinni być modelem dla nas-powtórzę to po raz n-ty. Swoją drogą ciekawe jak idzie HSW w kooperacji z Tatrą odnośnie Warana? Coś tam się chyba dzieje?

      1. Chyżwar

        Dzieje się z nim. Dzieje się z jego większym bratem. Z KLTV w Siemianowicach Śląskich też pewnie się musi coś dziać bo te pojazdy zaczęły już pojawiać się w wojsku.

      2. Pucin:)

        @Monkey - nic się nie dzieje. Waran-4*4 to nie jest pojazd dedykowany do wojsk zmot. i zmechu. To ciężki pojazd (masa własna 13 t + ładowność ok. 5 t) do artylerii - demonstrator wyrzutni ppk Braimstone (MSPO2023 - sześciokomorowa wyrzutnia ppk MBDA Brimstone), program niszczycieli czołgów Ottokar-Brzoza. Zmot./zmech. potrzebuje pojazdów uniwersalnych 4*4 takich jak: JLTV, SISU GTP/GPV, TUR-V, Roshel Senator, Thales Hawkei oraz 6*6 takich jak KTO Patria XA-300-6*6. Ani Waran-4*4 ani KLTV-4*4 nie spełniają obecnie żadnych wymagań zmech./zmot.. Tych pojazdów potrzeba WP tysiące, tak jak i gąsienicowych różnych odmian LPG-Hydro: opancerzony transporter piechoty, WEM-to już jest, wóz łączności/WRE, wozy opl/ppk, wóz rozpoznania skażeń-CHEM, wóz saperski, wóz minowania narzutowego ect.. Jesteśmy w tym temacie na poziomie afrykańskim. Widać to po wojskach specjalnych bo użytkują wyłącznie M-ATV. A USA-ńskie Cougary to totalna pomyłka Boga Wojny Aresa i Bogini Wojny Ateny. :)

    Reklama