Tureckie Cobry trafiły do Rumunii

Autor. Otokar
Do Rumunii została dostarczona pierwsza partia wyprodukowanych w Turcji opancerzonych pojazdów taktycznych Cobra II. Zostaną one teraz poddane pracom doposażeniowym w lokalnym przemyśle.
Pierwsza partia dostarczonych do Rumunii pojazdów ma wynosić 14 pojazdów, które otrzymały opancerzone stanowiska strzeleckie typu otwartego. Dostarczone do miasta Mediaş wozy przejdą teraz proces doposażenia w lokalnym przemyśle. Pokazane na zdjęciach pojazdy przedstawiają wariant z krótszą kabiną oraz przestrzenią ładunkową. Rumunia pozyskała łącznie 1059 taktycznych lekkich pojazdów opancerzonych Cobra II, z czego pierwsze 278 wozów powstanie w Turcji. Jej wartość określono na 857 mln EUR.
Romanya için Sakarya, Türkiye’de üretilen ilk Cobra II araçlar, Mediaş, Romanya’ya ulaştı. Araçların yerel entegrasyon çalışmaları Romanya’da yapılacak. pic.twitter.com/GAcXLeEGIU
— Otokar (@OtokarAS) June 10, 2025
Dostawy Cobr II miały zacząć się w ostatnim kwartale 2025 i trwać kolejne 5 lat, jednak jak widać, proces ten został przyspieszony. Po dostarczeniu do Rumunii będą one przechodzić proces doposażenia w m.in. lokalne systemy łączności. Docelowo lokalny przemysł ma odpowiadać nie tylko za produkcję samych pojazdów, ale dostarczanie własnych podzespołów do nich.
Mowa tutaj m.in. o zdalnie sterowanym module uzbrojenia Anubis, systemie dowodzenia i kontroli czy optoelektronice (m.in. systemy celownicze i noktowizja). Oprócz tego niewykluczone, że rumuński przemysł zostanie zaangażowany także w produkcję opancerzenia Cobry II (Stimpex).
Przeprowadzone miały zostać także rozmowy z firmą Eurotehnic Pitești, która dostarcza siedzenia i elementy wyposażenia wnętrz do pojazdów wojskowych jak m.in. transportery opancerzone Piranha V. W marcu tego roku turecki koncern ogłosił utworzenie spółki zależnej Otokar Land Systems mającej działać na terenie Rumunii. Będzie ona odpowiedzialna za m.in. koordynację produkcji wspomnianych pojazdów, a później wsparcie serwisowe, remontowe i eksploatacyjne.
Yeni JV Şirketimiz SAROM ile Romanya’da Güçlü Bir Başlangıç – Bugün Entegrasyon, Yarın Üretim! pic.twitter.com/fke8kxnDfQ
— Otokar (@OtokarAS) June 16, 2025
Miesiąc później wspomniane przedsiębiorstwo ogłosiło utworzenie spółki joint venture z rumuńską firmą Automecanica SA w celu produkcji Cobr II w Rumunii (SAROM). Udział wspomnianych przedsiębiorstw ma w niej wynosić po 50%. Poza produkcją pojazdów ma odpowiadać także za usługi inżynieryjne (budowlane?), wsparcie posprzedażowe i marketingowe na rynku lokalnym. Zamawiane pojazdy mają być w dziewięciu różnych wersjach, pozwalając na kompleksowe wypełnienie potrzeb rumuńskiej armii oraz możliwość wycofania m.in. lokalnej produkcji transporterów TABC-79.
Czytaj też
Cobra II to zmodernizowana wersja tureckiego pojazdu taktycznego w układzie 4x4 Cobra I (bazującego na podwoziu HMMWV) produkowanego przez przedsiębiorstwo Otokar. Masa własna wozu to 12-14 500 kg, ale może być zwiększona za sprawą montażu opancerzenia dodatkowego. Pojazd może przewozić do 11 osób (wraz z kierowcą i dowódcą). Z racji na swoją budowę może on być łatwo przerobiony na różne warianty specjalistyczne jak wóz rozpoznawczy, transporter opancerzony, wóz minoodporny, pojazd ewakuacji medycznej czy nośnik przeciwpancernych/przeciwlotniczych środków bojowych.
Opracowana została również wersja pływająca Cobry II. Opancerzenie bazowe ma zapewniać ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich oraz amunicją 7,62 mm. Dno samonośnego kadłuba (monocoque) zostało uformowane w kształt litery V zapewniając zwiększony poziom ochrony załogi przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.

Autor. Otokar
Chyżwar
Cobry to fajne pancerki są. Wypada więc jeno pogratulować Rumunom. A i Turkom też przy okazji, bo trzeba przyznać kolegom, że ich zbrojeniówka ma rozmach.