Reklama

Tureckie Cobry trafiły do Rumunii

Wielozadaniowy pojazd taktyczny Cobra II dostarczony do Rumunii.
Wielozadaniowy pojazd taktyczny Cobra II dostarczony do Rumunii.
Autor. Otokar

Do Rumunii została dostarczona pierwsza partia wyprodukowanych w Turcji opancerzonych pojazdów taktycznych Cobra II. Zostaną one teraz poddane pracom doposażeniowym w lokalnym przemyśle.

Pierwsza partia dostarczonych do Rumunii pojazdów ma wynosić 14 pojazdów, które otrzymały opancerzone stanowiska strzeleckie typu otwartego. Dostarczone do miasta Mediaş wozy przejdą teraz proces doposażenia w lokalnym przemyśle. Pokazane na zdjęciach pojazdy przedstawiają wariant z krótszą kabiną oraz przestrzenią ładunkową. Rumunia pozyskała łącznie 1059 taktycznych lekkich pojazdów opancerzonych Cobra II, z czego pierwsze 278 wozów powstanie w Turcji. Jej wartość określono na 857 mln EUR.

Dostawy Cobr II miały zacząć się w ostatnim kwartale 2025 i trwać kolejne 5 lat, jednak jak widać, proces ten został przyspieszony. Po dostarczeniu do Rumunii będą one przechodzić proces doposażenia w m.in. lokalne systemy łączności. Docelowo lokalny przemysł ma odpowiadać nie tylko za produkcję samych pojazdów, ale dostarczanie własnych podzespołów do nich.

Mowa tutaj m.in. o zdalnie sterowanym module uzbrojenia Anubis, systemie dowodzenia i kontroli czy optoelektronice (m.in. systemy celownicze i noktowizja). Oprócz tego niewykluczone, że rumuński przemysł zostanie zaangażowany także w produkcję opancerzenia Cobry II (Stimpex).

Reklama

Przeprowadzone miały zostać także rozmowy z firmą Eurotehnic Pitești, która dostarcza siedzenia i elementy wyposażenia wnętrz do pojazdów wojskowych jak m.in. transportery opancerzone Piranha V. W marcu tego roku turecki koncern ogłosił utworzenie spółki zależnej Otokar Land Systems mającej działać na terenie Rumunii. Będzie ona odpowiedzialna za m.in. koordynację produkcji wspomnianych pojazdów, a później wsparcie serwisowe, remontowe i eksploatacyjne.

Miesiąc później wspomniane przedsiębiorstwo ogłosiło utworzenie spółki joint venture z rumuńską firmą Automecanica SA w celu produkcji Cobr II w Rumunii (SAROM). Udział wspomnianych przedsiębiorstw ma w niej wynosić po 50%. Poza produkcją pojazdów ma odpowiadać także za usługi inżynieryjne (budowlane?), wsparcie posprzedażowe i marketingowe na rynku lokalnym. Zamawiane pojazdy mają być w dziewięciu różnych wersjach, pozwalając na kompleksowe wypełnienie potrzeb rumuńskiej armii oraz możliwość wycofania m.in. lokalnej produkcji transporterów TABC-79.

Czytaj też

Cobra II to zmodernizowana wersja tureckiego pojazdu taktycznego w układzie 4x4 Cobra I (bazującego na podwoziu HMMWV) produkowanego przez przedsiębiorstwo Otokar. Masa własna wozu to 12-14 500 kg, ale może być zwiększona za sprawą montażu opancerzenia dodatkowego. Pojazd może przewozić do 11 osób (wraz z kierowcą i dowódcą). Z racji na swoją budowę może on być łatwo przerobiony na różne warianty specjalistyczne jak wóz rozpoznawczy, transporter opancerzony, wóz minoodporny, pojazd ewakuacji medycznej czy nośnik przeciwpancernych/przeciwlotniczych środków bojowych.

Opracowana została również wersja pływająca Cobry II. Opancerzenie bazowe ma zapewniać ochronę przed odłamkami pocisków artyleryjskich oraz amunicją 7,62 mm. Dno samonośnego kadłuba (monocoque) zostało uformowane w kształt litery V zapewniając zwiększony poziom ochrony załogi przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.

Pierwsze pojazdy taktyczne Cobra II dostarczone do Rumunii.
Pierwsze pojazdy taktyczne Cobra II dostarczone do Rumunii.
Autor. Otokar
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Cobry to fajne pancerki są. Wypada więc jeno pogratulować Rumunom. A i Turkom też przy okazji, bo trzeba przyznać kolegom, że ich zbrojeniówka ma rozmach.

Reklama