Reklama

Rozpoznawczy Delfin już na wodzie

Wodowanie prototypowego Delfina.
Wodowanie prototypowego Delfina.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku zwodowano prototypowy okręt rozpoznania radioelektronicznego. Otrzymał on nazwę Jerzy Różycki i numer taktyczny 261.

25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa miała wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro.

Reklama

SAAB Kocums AB jako polskiego podwykonawcę stoczniowego wybrał stocznię Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a jako polskiego podwykonawcę projektowego biuro MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Wcześniej biuro to było podwykonawcą SAAB w czasie realizacji kontraktu dla Marynarki Wojennej Szwecji na dostawę okrętu rozpoznania radioelektronicznego Artemis (A 202). Gdańska stocznia buduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Natomiast SAAB w gdańskiej stoczni wyposaży je w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Prototypowy Delfin w doku pływającym jeszcze przed wodowaniem.
Prototypowy Delfin w doku pływającym jeszcze przed wodowaniem.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Delfin na doku pływającym.
Delfin na doku pływającym.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Model Delfina "zatopiony" w szkle.
Model Delfina "zatopiony" w szkle.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Polski projekt 107 Delfin jest bardzo zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis (A 202). Artemis według dostępnych informacji ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74,6 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z czterech zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają dwa pędniki azymutalne. Okręt ma dwa dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji oraz równocześnie dokonujących namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.

Reklama

W związku z charakterem, które będą wypełniać rozpoznawcze Delfiny, zarówno strona zamawiająca jak i strona budująca nie przekazują żadnych informacji technicznych dotyczących polskiej wersji projektu. W koncernie SAAB nosi on numer 250.

Przyszły ORP Jerzy Różycki chwilę przed uroczystym chrztem.
Przyszły ORP Jerzy Różycki chwilę przed uroczystym chrztem.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Tradycyjnie rozbita butelka szampana o burtę dokonała jego chrztu.
Tradycyjnie rozbita butelka szampana o burtę dokonała jego chrztu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Matka chrzestna okrętu Ewa Zarychta.
Matka chrzestna okrętu Ewa Zarychta.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W czasie wodowania potwierdziły się zewnętrzne parametry polskich okrętów, które będą gabarytowo identyczne z szwedzkim Artemisem. Polski prototyp w czasie wodowania miał 74,5 m długości całkowitej i 66,9 m długości między pionami oraz zanurzenie 3,8 m na rufie razem z już zamontowanymi pędnikami azymutalnymi. Również napęd polskich okrętów będzie zbliżony do szwedzkiego pierwowzoru i również będzie składał się z czterech silników o mocy po 990 kW przy 1800 obr/min. Da to okrętowi prędkość około 14 węzłów.

Reklama

Pierwsze palenie blach pod prototypowy okręt Jerzy Różycki (261) miało miejsce 27 kwietnia 2023 roku, a położenie stępki 27 lipca 2023 roku czyli trzy miesiące później. Pod bliźniaczy Henryk Zygalski (264) pierwszą blachę pocięto 15 listopada 2023 roku, a stępkę położono 23 stycznia 2024 roku czyli dwa miesiące później.

Daty budowy okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin
Daty budowy okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin
Autor. Zestawienie autora

Matką chrzestną prototypu została Ewa Zarychta, żona wiceadmirała w st. spocz. Stanisława Zarychty, który był m. in. dowódcą okrętu rozpoznania radioelektronicznego ORP Hydrograf i dowódcą Grupy Okrętów Rozpoznawczych.

Wodowanie jednostki Henryk Zygalski planowane jest na początek stycznia 2026 roku. Natomiast zdanie obu okrętów nastąpi kolejno w 2027 i 2028 roku.

Jerzy Różycki na doku pływającym.
Jerzy Różycki na doku pływającym.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Model rufy okrętu z widocznymi pędnikami azymutalnymi i kontenerami na pokładzie rufowym.
Model rufy okrętu z widocznymi pędnikami azymutalnymi i kontenerami na pokładzie rufowym.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Widok na cały dok pływający, na którym ustawiono okręt Jerzy Różycki.
Widok na cały dok pływający, na którym ustawiono okręt Jerzy Różycki.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Warto wyjaśnić dlaczego okręty budowane w Gdańsku nie otrzymają kolejnych numerów taktycznych, tylko numery 261 i 264. Początkowo polskie okręty hydrograficzne i rozpoznawcze nie miały numerów taktycznych. Dopiero z dniem 1 stycznia 1979 roku nadano im następujące numery:

  • ORP Kopernik – numer taktyczny 261;
  • ORP Nawigator – numer taktyczny 262;
  • ORP Hydrograf – numer taktyczny 263;
  • ORP Bałtyk – numer taktyczny 264.

Później, bo 27 listopada 1982 roku, do służby wprowadzono jeszcze okręty hydrograficzne:

  • ORP Heweliusz – numer taktyczny 265;
  • ORP Arctowski – numer taktyczny 266.

Czytaj też

Ze służby już wycofano w 1982 roku ORP Bałtyk (264), a w 2005 roku ORP Kopernik (261). Niestety zgodnie z wieloletnią tradycją naszej Marynarki Wojennej „wolne” już numery, czyli 261 i 264, otrzymały nowe okręty projektu 107 Delfin. Same nazwy okrętów upamiętniają sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem z nim pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP.

Okręty rozpoznania radioelektronicznego Delfin są z niecierpliwością wyczekiwane w naszej Marynarce Wojennej. W Grupie Okrętów Rozpoznawczych zastąpią obecnie eksploatowane ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263), których wyposażenie rozpoznawcze jest co prawda modernizowane, ale same okręty mają już odpowiednio 50 i 49 lat.

Pamiątkowe zdjęcie najważniejszych oficjeli biorących udział w uroczystości.
Pamiątkowe zdjęcie najważniejszych oficjeli biorących udział w uroczystości.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Przyszły ORP Jerzy Różycki jeszcze w stoczniowych kolorach.
Przyszły ORP Jerzy Różycki jeszcze w stoczniowych kolorach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (6)

  1. JPPL

    Czy ktoś ma zdjęcie tego statku na wodzie? Bo ten czerwony kolor to chyba farba podkładowa, a do tego brakuje część statku :)

  2. radziomb

    A kiedy wreszcie naprawią korwete- patrolowca Ślązak- nowy a już się pospuł. (działo Melara) Jak oni chcą zatrzymywać, kontrolować flotę tankowców - Cieni ?

    1. Chyżwar

      Wbrew temu, co się tobie wydaje jeden okręt typu Delfin wnosi dla naszej obronności więcej niż dwie dozbrojone jednostki na bazie Ślązaka. Zamówiliśmy Mieczniki w obecnej postaci. Czyli coś, co ma stanowić trzon uderzeniowy floty nawodnej. Ślązaka należy zmodernizować, bo szkoda marnować jego potencjał. Ale jak mniemam ze względu na ograniczenia konstrukcyjne większej ilości tego typu okrętów w naszej MW nie będzie i moim zdaniem nie powinno ich być.

  3. Flaczki

    Grstulacie , super sprawa

  4. Seb66

    Dopisek: a wiecie że ZADEN dumny admirał. Ani nawet minister NIE DOPILNOWAŁ by na strupieszałych OHP wreszcie URUCHOMIĆ ich CIWS, czyli Phalanxy?? Bo od przekazania tych OHP , coś tak 30 lat temu to są one NIESPRAWNE!!

  5. Seb66

    "Fantastyczna" wiadomość. Oto nasza bezbronna MW wzbogaci się o DWA kolejne powolne bezbronne "okrety"! Nie mamy jednostek ZOP, a gdy JEDYNE groźne okręty Rosji na Bałtyku to OP, my kupujemy wołowate okręty rozpoznawcze czyli idealne CELE morskie. Może zdołają rozpoznać c o je trafi gdy odważą się wyjść w morze.

  6. Szwejk85/87

    Brawo Remontowa ! Takich zespołów realizujących zachciewajki naszej MW nam potrzeba. Może udałoby się wydłużyć serię ? Może Rumuni kupiliby że dwie sztuki ?

Reklama