Siły zbrojne
Pierwsza blacha drugiego Delfina [FOTO]
![Pierwszy arkusz blachy na drugiego Delfina oczekuje na pocięcie.](https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/800x450px/sJPzvH8w5yQWEB6x8T8u8CwrUs7nf72PX739jCtC.ogma.jpg)
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W środę 15 listopada w stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku odbyło się pierwsze i uroczyste palenie blach pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Jednostka o numerze budowy 107/2 w przyszłości stanie się ORP Henryk Zygalski (264).
25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia reprezentującą Skarb Państwa umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa ma wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest do 2027 roku.
![Uroczysty moment uruchomienia palnika.](https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/580xpx/CtHjIlonP1Av311YjMKiWfiIAIXanngH0lFo5eaS.iilo.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/1920xpx/CtHjIlonP1Av311YjMKiWfiIAIXanngH0lFo5eaS.gp0d.jpg 2x)
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB Kocums AB jest właśnie stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Stocznia zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób na uwięzi i morskich. Następnie SAAB w gdańskiej stoczni doposaży go w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.
Pierwsze palenie blach pod prototypową jednostkę o numerze budowy 107/1 miało miejsce w Gdańsku 27 kwietnia, a położenie stępki odbyło się 27 lipca tego roku. Otrzyma on w przyszłości nazwę ORP Jerzy Różycki (261). Oba okręty trafią do Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
![Palnik rozpoczyna rozkrój pierwszego arkusza blachy.](https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/580xpx/QkVWfiu9OlzhkZlsWoboPgATgzIh3vIv9duuOBOu.er57.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/1920xpx/QkVWfiu9OlzhkZlsWoboPgATgzIh3vIv9duuOBOu.fxsc.jpg 2x)
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Nowe jednostki otrzymają nazwy, które mają upamiętnić sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP. Zasłużyli się oni wszyscy w pracy nad łamaniem niemieckich szyfrów, w tym słynnej Enigmy.
![Podpisanie dokumentu poświadczającego rozpoczęcie palenia blach.](https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/580xpx/3614G7x67EyZ0iTbEmyIu9KodCiErTHGgc7vGFDs.7k1h.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/1920xpx/3614G7x67EyZ0iTbEmyIu9KodCiErTHGgc7vGFDs.cvtb.jpg 2x)
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Polski projekt 107 Delfin jest zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis, którego projekt też powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni. Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z czterech zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają pędniki azymutalne. Okręt ma dwa dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji. Dodatkowo okręt ma możliwość dokonania namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.
![Karta rozkroju pierwszej blachy.](https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/580xpx/AObK4BYQlxFaI1RmpEMQGRQeSAey9lUpkphh3FkM.vrgq.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/1920xpx/AObK4BYQlxFaI1RmpEMQGRQeSAey9lUpkphh3FkM.wboc.jpg 2x)
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Budowa nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego to bardzo ważny i potrzebny krok na drodze do odbudowy Polskiej Marynarki Wojennej. Jak widać ich budowa idzie dobrze i nabiera tempa. Początkowo wydawało się, iż palenie blach na okręt 107/2 odbędzie się na początku 2024 roku, a miało miejsce już teraz. Na początek 2024 roku planowany jest natomiast kolejny kamień milowy w jego budowie czyli położenie stępki.
![Pamiątkowe zdjęcie na koniec uroczystości.](https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/580xpx/7sj1xOiI8VCfUgN9NvxH649ELM7Bbh4QVaMUB3pQ.m1xs.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/11/15/1920xpx/7sj1xOiI8VCfUgN9NvxH649ELM7Bbh4QVaMUB3pQ.fcud.jpg 2x)
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
rwd
Chyżwar, jeżeli twierdzisz, że ok. 90 % naszego importu zależy od dostaw morskich, to nie ma co z tobą dyskutować. Sprawdź najpierw dane statystyczne i nie wyciągaj liczb z kapelusza.
Odyseus
Ze Szwedami nam się dobrze współpracuje od lat , mam nadzieję że kiedyś odkopią Orkę i będziemy ją robić z Nimi - do tej pory zawsze dobrze na tym wychodziliśmy
rwd
Naszego wroga mamy za miedzą i aby podsłuchiwać nie trzeba żadnych okrętów, z Helu i Braniewa bardzo dobrze słychać. Kolejne mln. wyrzucone w błoto.
Chyżwar
Jasne. Szwedzi mają go tak samo pod miedzą jak my. Do tego w cholerę wysepek gdzie można budować różne instalacje. I mimo tego kupili se Oriona. Da takich jak ty nie jest w stanie dotrzeć, że Polska to taki dziwny kraj, w którym około 90% importu zależy od dostaw morskich. A żeby coś do ludzi twojego pokroju dotarło, konieczna chyba jest gazowa kuchenka, która ne robi. CPN, gdzie nie można zatankować, blackout, odcięcie od Internetu i puste półki w sklepach.
szczebelek
Jeszcze napisz, że do tego wystarczą dwie puszki połączone drutem 🤫🤭
Szwejk85/87
Najlepsze z możliwych wiadomości ! Gratulacje,
Flaczki
gratulacje, oby wypalilo
Chyżwar
I dobrze MW jest cholernie potrzeba i niestety najbardziej niedofinansowana. Swoją drogą, skoro BBN skoro umiał należycie oszacować zagrożenia, to czym zajmowały się kolejne MONy?