Reklama

Siły zbrojne

Pierwsza blacha drugiego Delfina [FOTO]

Pierwszy arkusz blachy na drugiego Delfina oczekuje na pocięcie.
Pierwszy arkusz blachy na drugiego Delfina oczekuje na pocięcie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W środę 15 listopada w stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku odbyło się pierwsze i uroczyste palenie blach pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Jednostka o numerze budowy 107/2 w przyszłości stanie się ORP Henryk Zygalski (264).

Reklama

25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia reprezentującą Skarb Państwa umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin. Umowa ma wartość około 6,7 mld koron szwedzkich czyli ówcześnie około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest do 2027 roku.

Reklama
Uroczysty moment uruchomienia palnika.
Uroczysty moment uruchomienia palnika.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB Kocums AB jest właśnie stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Stocznia zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób na uwięzi i morskich. Następnie SAAB w gdańskiej stoczni doposaży go w specjalistyczne systemy radioelektroniczne. Obie jednostki budowane są pod nadzorem norwesko-niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.

Czytaj też

Pierwsze palenie blach pod prototypową jednostkę o numerze budowy 107/1 miało miejsce w Gdańsku 27 kwietnia, a położenie stępki odbyło się 27 lipca tego roku. Otrzyma on w przyszłości nazwę ORP Jerzy Różycki (261). Oba okręty trafią do Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Palnik rozpoczyna rozkrój pierwszego arkusza blachy.
Palnik rozpoczyna rozkrój pierwszego arkusza blachy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Nowe jednostki otrzymają nazwy, które mają upamiętnić sławnych polskich kryptologów. Byli oni współpracownikami Mariana Rejewskiego i razem pracowali pod kierownictwem mjr. Maksymiliana Ciężkiego, szefa Referatu Radiowywiad i Szyfry „Zachód” Biura Szyfrów Oddziału II Sztabu Generalnego WP. Zasłużyli się oni wszyscy w pracy nad łamaniem niemieckich szyfrów, w tym słynnej Enigmy.

Podpisanie dokumentu poświadczającego rozpoczęcie palenia blach.
Podpisanie dokumentu poświadczającego rozpoczęcie palenia blach.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Polski projekt 107 Delfin jest zbliżony do szwedzkiego okrętu rozpoznawczego Artemis, którego projekt też powstał w MMC Ship Design & Marine Consulting w Gdyni. Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Jego maszynownia składa się z czterech zespołów prądotwórczych o mocy 990 kW każdy, które napędzają pędniki azymutalne. Okręt ma dwa dziobowe stery strumieniowe. Pędniki i stery pozwalają mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu. Artemis jest wyposażony w bogaty zestaw urządzeń przechwytujących łączność radiową, satelitarną, promieniowanie elektromagnetyczne z różnych źródeł emisji. Dodatkowo okręt ma możliwość dokonania namiaru punktu z którego pochodzą przechwycone sygnały.

Karta rozkroju pierwszej blachy.
Karta rozkroju pierwszej blachy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Budowa nowych okrętów rozpoznania radioelektronicznego to bardzo ważny i potrzebny krok na drodze do odbudowy Polskiej Marynarki Wojennej. Jak widać ich budowa idzie dobrze i nabiera tempa. Początkowo wydawało się, iż palenie blach na okręt 107/2 odbędzie się na początku 2024 roku, a miało miejsce już teraz. Na początek 2024 roku planowany jest natomiast kolejny kamień milowy w jego budowie czyli położenie stępki.

Pamiątkowe zdjęcie na koniec uroczystości.
Pamiątkowe zdjęcie na koniec uroczystości.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

Komentarze (6)

  1. rwd

    Chyżwar, jeżeli twierdzisz, że ok. 90 % naszego importu zależy od dostaw morskich, to nie ma co z tobą dyskutować. Sprawdź najpierw dane statystyczne i nie wyciągaj liczb z kapelusza.

  2. Odyseus

    Ze Szwedami nam się dobrze współpracuje od lat , mam nadzieję że kiedyś odkopią Orkę i będziemy ją robić z Nimi - do tej pory zawsze dobrze na tym wychodziliśmy

  3. rwd

    Naszego wroga mamy za miedzą i aby podsłuchiwać nie trzeba żadnych okrętów, z Helu i Braniewa bardzo dobrze słychać. Kolejne mln. wyrzucone w błoto.

    1. Chyżwar

      Jasne. Szwedzi mają go tak samo pod miedzą jak my. Do tego w cholerę wysepek gdzie można budować różne instalacje. I mimo tego kupili se Oriona. Da takich jak ty nie jest w stanie dotrzeć, że Polska to taki dziwny kraj, w którym około 90% importu zależy od dostaw morskich. A żeby coś do ludzi twojego pokroju dotarło, konieczna chyba jest gazowa kuchenka, która ne robi. CPN, gdzie nie można zatankować, blackout, odcięcie od Internetu i puste półki w sklepach.

    2. szczebelek

      Jeszcze napisz, że do tego wystarczą dwie puszki połączone drutem 🤫🤭

  4. Szwejk85/87

    Najlepsze z możliwych wiadomości ! Gratulacje,

  5. Flaczki

    gratulacje, oby wypalilo

  6. Chyżwar

    I dobrze MW jest cholernie potrzeba i niestety najbardziej niedofinansowana. Swoją drogą, skoro BBN skoro umiał należycie oszacować zagrożenia, to czym zajmowały się kolejne MONy?

Reklama