Reklama

Siły zbrojne

Rosja traci ciężki transportowiec. To już reguła? [KOMENTARZ]

Ił-76
Ił-76

Samolot transportowy Ił-76MD należący do sił powietrzno-kosmicznych Rosji rozbił się w pobliżu stolicy Tadżykistanu Duszanbe – podały rosyjskie media. Maszyna uległa awarii, prawdopodobnie w wyniku zużycia eksploatacyjnego.

Reklama

Według dostępnych informacji w czasie startu samolotu zaczęła w niekontrolowany sposób rosnąć temperatura jednego z czterech silników. Załoga zrzuciła paliwo i zawróciła na lotnisko, a następnie zdołała opuścić płonącą maszynę, która spaliła się niemal doszczętnie.

Reklama

Wypadek miał miejsce niecały miesiąc po rozbiciu się przy lądowaniu Iła-76TD w Mali. Tam samolot - „należący do sił powietrznych Mali” - wypadł z pasa po przyziemieniu. Jedną z możliwych przyczyn jego zniszczenia była tam awaria techniczna podwozia.

Samolot zniszczony w Mali został wyprodukowane w 1992 roku, podczas gdy maszyna utracona teraz w Tadżykistanie była od niej jeszcze o 10 lat starsza. Jej stan techniczny także mógł pozostawiać wiele do życzenia, mimo że przeszła ona remont w roku 2021.

Reklama

Czytaj też

Jedną z podawanych przyczyn obecnego wypadku jest wybuch jednej z opon podwozia przy starcie, której fragmenty miały uszkodzić pracujący na pełnej mocy silnik.

Utracona maszyna należała do 196. pułku transportowego z bazy Migałowo w obwodzie twerskim. Jak informuje Piotr Butowski, znany analityk specjalizujący się w rosyjskiej technice lotniczej, samolot w ciągu pierwszych 40 lat swojej służby wykonywał średnio sześć-siedem lotów miesięcznie, natomiast w ciągu ostatnich 29 miesięcy (z czego 2/3 wypada w czasie wojny przeciw Ukrainie) wykonywał średnio miesięcznie aż 36, a zatem pięć, sześć razy więcej. Co ciekawe, loty wykonywano głównie na krótkich, jak na duży samolot transportowy, trasach.

Oznacza to pięć, sześć razy więcej startów i lądowań, które dla samolotu są manewrami najbardziej ryzykownymi i generującymi największe naprężenia elementów konstrukcyjnych. Tak duże zwiększenie obciążenia samolotu może być przyczyną wypadku, ale świadczy też o złym stanie lotnictwa transportowego rosyjskich wojsk powietrzno-kosmicznych.

Czytaj też

Na pewno nie poprawiło go także zniszczenie przez ukraińskie drony od dwóch do nawet czterech Iłów-76 w ataku przeprowadzonym 29 sierpnia tego roku ani zniszczenie dwóch kolejnych w wypadkach w marcu tego roku i w czerwcu roku ubiegłego.

Nie jest wykluczone, że flota rosyjskich Iłów-76 licząca na początku tego roku około 100 maszyn i stanowiąca podstawę rosyjskiego lotnictwa transportowego jest w znacznie gorszym stanie niż wydawało się to do tej pory. Do zużycia tych potężnych maszyn przyczynia się m.in. brak dostarczanej liczby średniej wielkości samolotów transportowych, które mogłyby odciążać transportowce ciężkie.

Czytaj też

Ił-76 to jedna z bardziej udanych konstrukcji lotniczych jakie powstały w Związku Sowieckim i nadal jest produkowana w Rosji, choć w raczej śladowych ilościach. W zależności od wersji może przenosić od 42 do nawet 60 ton ładunku. Obecnie jako transportowiec wojskowy wykorzystuje go kilkanaście państw w tym m.in. także Chiny i Indie. Maszyna jest też wykorzystywana przez cywilnych przewoźników.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. GB

    Projekt Ił-112 został całkowicie wstrzymany w tym roku. Jego następcą ma być projekt Ił-212, który chyba będzie projektowany od zera. Ił-112 miał być następcą An-24/26, ale poległ ze względu na nieudane silniki. Rosja w tej chwili nie ma odpowiedniego silnika dla takiego samolotu, choć mówi się że Ił-212 będzie miał nowe silniki PD-8, które są jeszcze testowane, a w przyszłym roku mają być produkowane seryjnie dla pasażerskiego SSJ. Właśnie dlatego że nie ma następcy An-24, An-26 to Ił-76 muszą latać więcej.

    1. Wania

      Nareszcie po 10 latach zrezygnowali z totalnie nieudanego projektu. Jak czytamy: "Okazało się, iż masa tylnej części kadłuba znacząco odbiega od zakładanej i bezpiecznej masy. Konsekwencją wady jest niebezpieczne przesunięcie się środka ciężkości samolotu w przypadku jego maksymalnego załadunku. Aby zrównoważyć niebezpieczny wzrost masy tylnej części kadłuba, maszyna zabiera w trakcie lotu balast umieszczony w jego przedniej części. Konsekwencją jest jednak ograniczenie masy przewożonego na pokładzie ładunku z 5 do 3,5 tony." Niby skonstruować samolot transportowy w ZSRR dało się, ale w Rosji jak widać temat ich przerósł. Zobaczymy co będzie z nowym projektem.

    2. Davien3

      GB Ił 112 miał zastapic lekkie samoloty transportowe nie srednie bo tu ZSRS miało jedynie podróbke Herculesa pod nazwa An-12 i nie zastapili go niczym.

    3. GB

      Davien3, napisałem wyraźnie jakie samoloty miał zastąpić Ił-112... Czego tu nie rozumiesz?

  2. Ma_XX

    70% wojsk powietrzno-desantowych już zutylizowanych na Ukrainie, bo ktoś chciał carowi zrobić prezent na urodziny i ich używał jak zwykłej piechoty zatem te samoloty są już raczej zbędne, zostaną skanibalizowane albo rozprzedane po świecie

    1. Davien3

      Ma_XX A kto kupi ten przestarzały transportowiec jak mało kto potrzebuje tak duzej maszyny a jakies 90% krajów co potrzebuja albo sami robia cos podobnego albo stac je na kupowanie na Zachodzie.

  3. GB

    W Permie Boeing 737 podczas lądowania zjechał z pasa startowego. Na pokładzie było 186 pasażerów i 6 członków załogi. Był użytkowany przez rosyjską linie lotniczą Smartawia. Pewnie zawiodły hamulce. Na zdjęciu nie wygląda na ciężko uszkodzony lub nawet w ogóle uszkodzony, niemniej stoi w polu, a nie na pasie.

    1. Chyżwar

      Nie rozumiesz kontekstu. Samolot spadł ponieważ ruscy nie wymieniali mu "butów". Opony, które po zużyciu albo przeterminowaniu każdy normalny kierowca wymienia, w tym samolocie i przypuszczam, że w innych nie są wymieniane. Skutek jest taki, że po tym jak "but" pękł "podeszwę" od niego zassał silnik. I dzięki oszczędzaniu na wymianie taniego "obuwia" jest po cholernie drogim samolocie. Należy życzyć ruskom, żeby było tak dalej.

    2. Davien3

      GB zachodnie samoloty w Rosji a taki jest B-737 lataja od półtora roku bez serwisu czy przegladów a czesci pochodza z kanibalizacji lub sa podróbkami wiec czego sie spodziewałes. Ukradli te maszyny wiec ....

  4. Tani2

    Właśnie producent przekazał armii trzeciego Iła-76 w większej wersji czyli 90. W zeszłym roku 4 szt . A teraz poważnie tam to jest koń roboczy latają nimi wszędzie i lądują wszędzie. Aha w zapasie płatowców mają kilkadziesiąt mają i warsztaty remontowe więc.

    1. GB

      Nie rozumiesz że Ił-76 był za czasów sojuza produkowany w Taszkiencie? Ruscy ściągnęli stamtąd tylko linie produkcyjną, a nie płatowce. Gdyby ściągnęli płatowce i to nadające się do produkcji to zamówienie z 2011 (czy jakoś blisko tego roku) na kilkadziesiąt Ił-76 dawno by zostało wykonane. I po drugie te samoloty latają znacznie więcej niż w czasie pokoju. I po trzecie, tam z każdym komponentem są problemy, a jednym z większych problemów mają z produkcją opon do samolotów (ciężarówek też).

    2. Tani2

      Chyba nie- kontrakt był nieopłacalny dla producenta i on sabotował go. Manager poszedł siedzieć ale.....kontrakt anulowano i podpisano nowy i za inne pieniądze ,i ten kontrakt od chyba dwóch lat jest realizowany. Im starych płatowców nie potrzeba maja ich na stojankach kilkaset. Cywilnych i wojskowych.

    3. GB

      Za te same pieniądze tylko samolotów o rząd wielkości mniej. I klepią je w ilościach śladowych.

  5. bezreklam

    Te bajki ze Rosja zaatakuje NATO dla dzieci . Np W Tym roku Rosja zamowila 30 - srednio nowoczesnych myslwow rodzny SU, a Cale NATO razem ok 700 sztuk. To sa bajki dla idiorow. Rosja teraz walczy o teren ktort zdobyla 300 lat temu - co swiwdczy o upadku a nie o zagaraniniu NOWCH ZIEM. To tak jakby USa walczlo o utrzmanie Florydy. KApletny zastoj a nie zadne parcie do przdu. DO przodu to idzie NATO - juz chce z CHinami walczyc. Ludzie obuidzcie sie. Dosc tych bredni

  6. Chyżwar

    Następny spadł. Im więcej, tym lepiej.

Reklama