Reklama
  • Wiadomości

Pierwsze Ił-76MD-90A przekazywane rosyjskim wojskom

Pierwsze egzemplarze seryjne najnowszej wersji ciężkiego samolotu transportowego Ił-76 (o oznaczeniu Ił-76MD-90A), po około roku od oblotu, dostarczane są do jednostek.

Ił-76MD-90A. Fot. Iljuszyn
Ił-76MD-90A. Fot. Iljuszyn

Ił-76-MD-90A różni się od poprzednich wersji tego transportowca wzmocnieniem skrzydeł, podwozia i zastosowaniem nowej awioniki oraz nowych silników. Wymiary samolotu nie uległy zmianie i wynoszą: długość kadłuba - 46,6 m, wysokość - 14,76 m, a rozpiętość skrzydeł - 50,5 m. 

Nowa wersja samolotu może przewozić ladunek o masie 52 ton (przy wprowadzeniu modyfikacji do 60 ton) w około 321 m przestrzeni ładunkowej. W praktyce oznacza to możliwość jednorazowego przewiezienia:

  • w wersji jednopokładowej: 126 spadochroniarzy, 145 żołnierzy w pełnym oporządzeniu, 114 rannych na noszach
  • w wersji dwupokładowej: 225 żołnierzy.

Zmiany w kokpicie to całkowite ucyfrowienie i zabudowa w standardzie glass-cockpit z wykorzystaniem sześciu wyświetlaczy wielofunkcyjnych dla pilotów, dwóch dla nawigatora (co wiąże się z zastosowaniem nowego systemu nawigacyjnego Kupol-III-76M (A) ), oraz trzech "inteligentnych" paneli.

Niemniej ważna jest wymiana silników na  model Aviadvigatel PS-90A-76, które dysponują większym ciągiem (14,5 tony wobec 12 ton starszych D-30KP2) przy mniejszym zużyciu paliwa w stosunku do poprzedników. Pozwoli to na wydłużenie zasięgu samolotu - przy 20 tonach ładunku ma on wynieść 8500 km (wobec wcześniejszych 6700 km), a przy pełnym załadunku 5000 km.

Zakłady Iljuszyna budują w oparciu o tę platformę samoloty tankowania w powietrzu (Ił-78-2) i AWACS (A-100), chcą też promować swoją konstrukcję na rynku cywilnym.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama