Siły zbrojne
Przeciwrakietowa Wisła w gotowości
Koncern Northrop Grumman poinformował, że pierwsza polska jednostka wyposażona w zestaw IBCS/Patriot osiągnęła podstawową gotowość operacyjną. Wcześniej osiągnięcie gotowości formalnie potwierdził resort obrony.
Mowa o 37. dywizjonie rakietowym Obrony Powietrznej, wchodzącym w skład 3. Warszawskiej Brygady Rakietowej Obrony Powietrznej. 37. dywizjon jest pierwszą jednostką poza USA - i jedną z pierwszych na świecie - wyposażonych w system zarządzania obroną powietrzną IBCS, pozwalającym na działanie na zasadzie "każdy sensor, najlepszy efektor".
Czytaj też
Oznacza to, że po przeprowadzeniu integracji (planowanej w Polsce na przykład dla pocisków CAMM-ER pozyskiwanych w programie Narew, a także dla różnych typów krajowych radarów) obrona powietrzna nie będzie odbywać się w oparciu o konkretną baterię czy pluton (jednostkę ogniową) danego zestawu przeciwlotniczego, ale z wykorzystaniem pełnego, połączonego obrazu sytuacji powietrznej z wszystkich sensorów oraz najlepszego efektora (środka zwalczania). Pozwoli to na znacznie bardziej skuteczne i efektywne działanie obrony powietrznej, a w perspektywie także na prowadzenie działań wielodomenowych, na przykład poprzez współpracę z myśliwcami F-35, które będą zasilać danymi system obrony powietrznej.
Czytaj też
Z IBCS będą też zintegrowane - przykładowo - radary LTAMDS, jakie Polska kupiła podczas MSPO 2023, dla drugiej fazy Wisły. Od kwietnia 2023 system jest w kilku jednostkach US Army (prawdopodobnie w jednym batalionie/dywizjonie) gotowy do operacyjnego użycia, a od maja rozpoczęła się jego produkcja pełnoskalowa. Obecnie oczekiwana jest notyfikacja Kongresu w celu pozyskania elementów IBCS dla drugiej fazy programu Wisła i zestawu Narew. Należy zaznaczyć, że budowa elementów IBCS w obu tych wypadkach będzie się odbywać ze znacznie większym udziałem polskiego przemysłu.
Na razie jednak mamy za sobą etap podstawowej gotowości bojowej. Gen. Bryg Michał Marciniak, zastępca szefa polskiej Agencji Uzbrojenia, Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej ds. Budowy Zintegrowanej Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej powiedział: "BOC to znaczący krok w procesie rozwoju zintegrowanej obrony powietrznej i przeciwrakietowej Polski. Z operacyjnego i technicznego punktu widzenia, po zakończeniu wszystkich sprawdzeń w ramach ćwiczeń wojskowych BOC, możemy potwierdzić, że wszystkie elementy pierwszej baterii zostały podłączone i zintegrowane ze sobą w jeden system. Pozwala nam to przenieść szkolenie naszych operatorów na wyższy poziom i wkrótce osiągnąć IOC."
Czytaj też
Ostatnim elementem na drodze do osiągnięcia podstawowej gotowości operacyjnej było realizowane w bazie w Łasku w pierwszej połowie sierpnia ćwiczeń Sochaczew-23. Po osiągnięciu BOC w pewnym zakresie system jest już gotowy do użycia. Szkolenia będą jednak realizowane dalej, można domyślać się, że stopniowo w ramach coraz bardziej skomplikowanych scenariuszy operacyjnych. Jak mówił w czasie Defence24 DAY 2023 gen. bryg. Michał Marciniak, część regulaminów i instrukcji dla systemu IBCS trzeba wręcz opracować od nowa. Ponadto, z systemem Patriot/IBCS zakupionym w I fazie Wisły będą integrowane elementy dostarczone przez polski przemysł, takie jak węzły łączności MCC1 czy kabiny dowodzenia, co pozwoli na zwiększenie jego zdolności operacyjnych.
Warto dodać, że formalne potwierdzenie podstawowej gotowości operacyjnej systemu Wisła zbiegło się w czasie z Świętem Wojsk Obrony Przeciwlotniczej, jakie tradycyjnie w Polsce obchodzone jest 1 września. Przeciwlotnikom z tej okazji warto złożyć najlepsze życzenia. Musimy pamiętać, że wprowadzanie nowego generacyjnie sprzętu i to w tempie, którego nie było od 30 lat, w dodatku obejmującego rozwiązania dopiero wdrażane na świecie, będzie wiązało się z szeregiem wyzwań, włącznie z potrzebą wyszkolenia praktycznie całego nowego pokolenia żo
rwd
Sensorów mało a efektorów jeszcze mniej ale niech próbują może się uda coś sklecić. Oby do najbliższej wojny zdążyli.
Hmmm.
Ciekawe, kiedy wdrożymy tych szwedzkich protoplastów global eye'ów?
Thorgal
Nie powinno być z tym problemu ale już na horyzoncie szykuje się prawdopodobnie zakup E-2D Hawkeye i z podpięciem tych maszyn na pewno nie będzie kłopotu.
Ein
Fizycznie pojawią się na przełomie 2023/2024 - to już wiemy. BOC będzie pewnie nie wcześniej niż w maju/czerwcu w takim układzie, a pełne zdolności operacyjne pod koniec 2024. Wyszkolenie co najmniej dwóch rotacyjnych załóg, operatorów to jakieś dwa lata najmarniej. Także to potrwa.
Chyżwar
@Thorgal A po co nam samolot, który ze względu na konieczność startu z lotniskowca ma ograniczony czas przebywania w powietrzu?