Reklama

Siły zbrojne

Prezentacja FA-50 w Mińsku Mazowieckim [FOTORELACJA]

Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

W poniedziałek 21 sierpnia Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak wziął udział w prezentacji samolotów FA-50 zorganizowanej w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Podczas konferencji prasowej minister zaprosił do uczestnictwa w tegorocznym Radom Air Show, gdzie będzie można obserwować FA-50 w trakcie lotu.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Dwa egzemplarze FA-50 już służą w Siłach Powietrznych. Minister Błaszczak poinformował, że kolejne 10 sztuk ma pojawić się w Polsce do końca bieżącego roku. Podkreślił również, że jest to kolejny przykład zwiększania możliwości polskiego lotnictwa, a świetnie wyszkoleni piloci, którymi dysponuje nasz kraj z pewnością wykorzystają możliwości nowych maszyn. "To są o kilka długości lepsze samoloty niż najlepsze postsowieckie" - zaznaczył minister.

Autor. M.Mitkow/Defence24.pl
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

Jak zaznaczył Błaszczak, FA-50 to szkolno-bojowe samoloty z rodziny Lockheed Martin, które będą wykorzystywane m.in. do patrolowania nieba nad Polską, a także misji sojuszniczych. W pilotażu są bardzo podobne do F-16, co powoduje, że "piloci FA-50 mogą z łatwością pilotować F-16" i na odwrót. Dodatkowo mogliśmy usłyszeć komentarz jednego z pilotów. Major Jacek Stolarek, jeden z pierwszych uczestników koreańskiego szkolenia na samolotach FA-50, oznajmił, że zarówno on, jak i inni piloci są pozytywnie zaskoczeni możliwościami, którymi dysponują prezentowane samoloty.

Reklama

Czytaj też

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Polska zamówiła 48 samolotów FA-50. Pierwszych 12, określanych jako GF (z ang, "Gap Filler") to maszyny standardu Block 10, o skromnych zdolnościach jak na samoloty bojowe, jednak dysponujące zdolnościami wystarczającymi do prowadzenia m.in. działań typu air policing. Wszystkie maszyny tej partii mają znaleźć się w Polsce już do końca tego roku, by zastąpić w Mińsku Mazowieckim wycofane myśliwce MiG-29. Kolejne 36 egzemplarzy FA-50 będzie już maszynami w standardzie PL, zintegrowanym z szerokim zakresem uzbrojenia precyzyjnego i wyposażonym m.in. w radiolokator AESA (z półprzewodnikami wykonanymi z azotku galu). Po 2028 r. pierwsze 12 samolotów ma zostać podniesionych do standardu PL.

Autor. M.Mitkow/Defence24.pl
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki samolot bojowy. Załoga składa się z dwóch pilotów. Jak informuje Agencja Uzbrojenia, podstawowe uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny to 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, a maksymalna masa startowa to 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.

Czytaj też

W ramach opisywanego wydarzenia minister Mariusz Błaszczak zaprosił także na tegoroczne pokazy lotnicze w Radomiu, które wracają po 5 latach przerwy i odbędą się 26-27 lipca br. Podczas imprezy Radom Air Show 2023 będziemy mogli podziwiać samoloty polskich Sił Powietrznych, w tym prezentowane dzisiaj FA-50.

Warto zauważyć, że w ramach wydarzenia zaprezentują się najlepsi polscy i zagraniczni piloci, którzy będą wykonywać loty na samolotach F-16, FA-50, MiG-29, Su-22. W programie pokazów przewidziano również występy gości z zagranicy. Z kolei dla miłośników militariów przygotowana zostanie wystawa statyczna obejmująca sprzęt i uzbrojenie wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych, od Wojsk Lądowych, przez Wojska Specjalne, Wojska Obrony Terytorialnej, aż po Marynarkę Wojenną.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (13)

  1. C_P_J

    alez szczescie bije z twarzy lotnikow... przesiadka z -29 na to cos (chyba najlepiej pasuje okreslenie "wyrób samolotopodobny" ) musi byc bolesnym doswiadczeniem....

    1. młodygrzyb

      Fakt miny pilotów mówią wszystko. Do tego ten"wyrok" to do końca służby. Zresztą ostatnio coś sporo ex wojskowych pilotów pojawiło się na cywilnym rynku pracy. Stać nasza armię na ich odejścia? Sądzę że pozbyli się tylu maszyn że fizycznie nie maja na czym latać, utrzymać uprawnienia. Ciekawe ilu pilotów są w stanie wyszkolić rocznie, chyba że ten spadek liczby maszyn to już na stałe. Raczej tak jest.

    2. GGG BBB

      Ale może znaleźliście gdzieś wypowiedź lotnika, który wypowiadał się po Min. Błaszczaku ???

    3. Rusmongol

      No uwierz że podobno lot mig 29 to jak siłowanie się z mułem. Różnica fly by wire a tym tropem mig 29 jest ogromna.

  2. xdx

    Wie ktoś może czy Polska ma jakieś prawa do zmian w tym FA50 ? To ze jest zintegrowany z AIM9 może być plusem ( IRIS-T wykorzystuje to samo podwieszenie i złącze ) - pod warunkiem żeby znalazła się kasa na testy z IRIS-T w locie i certyfikat zrobić ( chyba ze Korea już ma do następnej wersji ( bo do KF21 to wiem że testują i IRIS-T i meteory ) . Wtedy by przynajmniej nie wyglądał tak bezbronnie. No i jak mon jeszcze nie wpadł na to AIM9 L/M ( modernizowane L są produkowane u Diehl -a tak samo jak pare innych rzeczy )

  3. Zygazyg

    Nie patrzmy tylko na negatywy. Ma małą sygnaturę radarową: RCS, około 0,6 na m2 . To jest 50% mniej niż n.p nasze F16 a 7-8 razy mniej niż niż F16 A/B które dostatnie Ukraina. Myśle że Block 20 będzie miał jeszcze mniejszą. To 0,6 na m2 to tak jakby radar widział coś wielkości pralki. (W porównaniu: F35 daje widoczność przedmiotu wielkości piłki golfowej.) Ale Mądrze użyty FA50 może być bardzo grożny dla przeciwnika mimo wielu swoich mankamentów . Jak już je mamy, to Potrzebujemy mądrej taktyki ich użytkowania w razie konfliktu. Nawet z radarem z wersji GF powinien dalej widzieć niż najlepsze ruskie złomy. A jest trudniejszy do wykrycia. Tylko pamietajmy to nie jest myśliwiec i nie powinien byc jako taki traktowany

    1. Davien3

      @Zygazyg skad wziałes taka wartośc RCS?? Ale dla twojej wiedzy F-16AM/BM tez maja RCS ok 1,2-1,5m2 Żeby uzyskac takie RCS musisz miec osłonieta sprezarke silnika a tu tego nie ma Radar z FA-50GF jest gorszy od tego z Jastrzebi czyli ustepuje tez radarom z Su-30/35 które wykryja tego FA-50GF/PL na 150-200km dla EL/M-2032 taki zasieg wykrycia mysliwca jest nierealny

    2. Zygazyg

      Davien, oczywiście radar F16 jest lepszy, nigdy tego nie negowałem ale podaj mi choć jeden przypadek żeby ruski radar coś wykrył na 200km i odpalił rakietę na potwierdzenie . Ruskie mówią różne rzeczy a to że ich radary są wszystkowidzącymi to wsadź między bajki. RCS znalazłem w prospekcie producenta ale chyba tu nie wolno publikować linków. To samo pytanie do ciebie skąd masz RCS dla F16AM na takim samym poziomie jak F16C? Żadne mi znane żródło nie wylicza aby Block 20MLU który mają Duniwie i Holendrzy miał obniżoną RCS w porównaniu z F16A?

    3. Al.S.

      Jest w sieci artykuł jakiegoś Hindusa, który sprawdzał RCS różnych samolotów za pomocą dedykowanego software i w przypadku T50 wyszło mu 0,9m2. Sprężarka silnika nie musi być całkowicie osłonięta, wystarczy, że kanał powietrzny zaopatrzy się zw deflektory promieniowania, tak jak jest w F18SH, albo tak jak w F16 Have Glass pokryje ich wnętrze farbami RAM. Tak właśnie w F16 udało się zejść z natywnych 5m2 do 1,2. W świetle tego zapewne zejście w FA50 do 0,6m2 i mniej jest możliwe, zwłaszcza że jego S-dukty całkowicie osłaniają sprężarkę w aspekcie czołowym.

  4. Spinoza

    One of the best choices for the Polish Ministry of Defense is the fa50. The fa50 is a fantastic trainer and fighter. Low maintenance cost (1/3 of maintenance cost compared to f16) and if you upgrade to Block 20 in the future, you can additionally equip powerful armed forces. Russia has a strong air defense network, so even hi-class f16 fighters will be limited in their activities. For now, the number of fighters is more important.//Finally, if the maintenance cost saved by the Polish Ministry of Defense (1/3 maintenance cost compared to f16) is invested in the welfare of the Polish Air Force (pilots, operators, maintenance personnel, etc.), in the future Polish air power will be strong.. Don't Worry Be Happy ~~~

  5. Bart patriota

    Zakup tych samolotów okaże się jedna z lepszych decyzji Błaszczaka. Oby szybko podnieść wersję do block 20, a w przyszłości może i block 30

    1. SPQR

      Od razu block 50. I drugi silnik.

    2. Książę niosący na plecach białego konia

      Przymocuj skrzydła i cegły żołądkowe po obu stronach kraba i napędzaj śmigła do silnika kraba. Krab jest chroniony przed wszelkimi kulami, Kula armatnia kraba niszczy wszystkich wrogów, a wszystkie kule kraba zestrzeliwują wrogie samoloty.

  6. SPQR

    Cytuję: "To są o kilka długości lepsze samoloty niż najlepsze postsowieckie - zaznaczył minister." Tak, bija na głowę Su27 (konstrukcja 1977r.) lub MiG31 (1975r.) . panie Błaszczak.. litości.

    1. KrystianDT

      Posowieckie, ktore mamy w Polsce czyli Su22. Chyba nievpowiesz, że Su22 jest lepszy niż FA50

    2. skition

      Konstrukcja, a ten konkretny wyeksploatowany egzemplarz to są dwie różne sprawy.

    3. SPQR

      KrystianDT: jasne, ze nie. Ten juz do niczego się nie nadaje. Błaszczak nie wskazał ze uzytkowane w Polsce. A co do kilka dlugości przewagi nad MiG29 to chyba w jego snach. Co do samego zakupu FA50 to w pelni popieram pod warunkiem, że wszystkie zostaną zmodernizowane do standardu tzw PL

  7. szczebelek

    Już nie mogę się doczekać jak Siemioniak wróci na fotel i powie, że bierzemy niemieckie Tornada za jedno euro 🤣🤣🤣 Wtedy wszyscy przeciwnicy zakupu będą FA50 mówić, że kupujemy świetne samoloty z datą ważności lotu na kilka lat, a potem powiedzą, że to wina PiS-u xd

    1. MAR

      Żeby to były choć tornada, ja sie boje że niemcy wyciagną z piwnicy AlphaJety :)

  8. Essex

    Tak trudno jest kupic prawdziwe samolity bojowe? Serio????

    1. KrystianDT

      Słowacja kupiła F16 w 2018 roku i jeszcze ich nie ma. Może nasi piloci mogą poczekać 7 lat. Czy to tak trudno poczekać kilja lat? Serio ??

    2. Radek B.

      Serio ! Poczytaj sobie ile lat czekają Słowacy na F16

    3. skition

      Jakby było łatwo to Ukraińcy by już je dawno temu kupili, a nie żebrali o stare wyeksploatowane 40 letnie F-16. "Polska podpisała zakup F-35 dobre kilka lat temu ale pierwsze egzemplarze mają się pojawić dopiero w 2026 roku". To nie zakup samochodu.. ,który jak nie stoi w salonie to już sobie płynie kontenerowcem i jest być może już na Morzu Północnym.

  9. bezreklam

    Do znawców. Jest naprawdę lepszy od miga 29?

    1. Furlong

      Od naszych z lat 80? Tylko gdyby był miał rakiety p-p i to tylko na dystansie BVR. Niestety takiego uzbrojenia nie ma i to nie przypadek że na konferencji jest w konfiguracji na czysto.

    2. Hubert

      Możliwości uderzeniowe ma mniejsze niż MiG-29 ale za to dysponuje bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi i nie mam wątpliwości, że ten lekki myśliwiec bojowy obok F-16 i F-35 będzie znaczącym wzmocnieniem sił powietrznych armii Rzeczpospolitej Polskiej.

    3. skition

      Oczywiście . To tak jakby porównywać Atari z nowym PC. Może MiG 29 nie byłby taki zły jakby wymienić mu awionikę, płatowiec i silnik .To co zostanie? Trzeba by go zbudować od nowa ale nie z części oryginalnych bo ich nie ma tylko podszpachlować i podpicować stare silniki jak te pozyskane z Bułgarii i tak nie uzyskamy nic więcej jak starego Fiata 125 który to dalej będzie egzemplarzem zabytkowy.m

  10. S0ket

    Może i lekki samolot Ala bojowy , napewno zakup na plus szybciej niż f-16 jakbyśmy kupili . Może gripeny byłyby tak szybko. Lepiej mieć te samoloty z takim średnik ich uzbrojeniem niż , nie mieć samolotów oraz coraz większą ilość odchodzących pilotów. Tak przynajmniej będą mieli na czym latać.

    1. MiP

      Jakoś nie martwicie się ze nasi podwodniacy poszli na zieloną trawkę bo nie mają czym pływać

  11. KrystianDT

    @bezreklam w wersji PL można powiedzieć, że tak jak zauważy Mig 29 na radarze. Ogólnie lepszy bo będą części zamienne i będzie latać, a Migi idą do muzeum za kilka lat.

  12. DIM1

    Prosty, oczywisty krok, relatywnie niskim kosztem, ostry wzrost możliwości... upgrade do wersji V. Ale MON o tym jeszcze nawet nie mówi ! Czyli, że nasze block 52+ też przekazane być mają na Ukrainę ? Wszak potrwa ta wojna jeszcze...

  13. Flaczki

    Mysle ZE wersja dopracowana do block20 bedzie super I nie bedzie sie czego wsydzic.

    1. Essex

      Tak, to dopiero bedzie cud nad cudy.....ale przeciez juz teraz to najlepszy samolot na swiecie...a w ogole wersja mk40 to dopiero bedzie nam swiat zazdroscil

    2. Davien3

      @Flaczki po pierwsze Polska nie dostanie block 20 ale FA-50PL a to dwie rózne wersje Nasza od standardowego FA-50FG bedzie sie jedynie róznić radarem AESA i być może dodanymi AIM-120 jak zdecydujemy sie je zintegrowac i za to zapłacić

    3. JakubG

      @Davien3 No nie tylko, bo jeszcze instalacja do tankowania w locie oraz integracja z AIM-9X (zamiast starej M obsługiwanej teraz)., łącze LINK-16.

Reklama