Reklama
  • WIADOMOŚCI

Polski dowódca transportowego Globemastera

Porucznik Piotr Adamiec pomyślnie zakończył proces szkolenia na stanowisko dowódcy samolotu C-17 Globemaster III. Pełni on służbę w międzynarodowej jednostce 1 Heavy Airlift Wing na Węgrzech – podaje kpt. Marek Bracławski z 1. HAW.

  • Fot. kpt. Marek Bracławski/1. HAW
    Fot. kpt. Marek Bracławski/1. HAW
  • Fot. kpt. Marek Bracławski/1. HAW
    Fot. kpt. Marek Bracławski/1. HAW

Porucznik Adamiec rozpoczął szkolenie na C-17 w 2011 roku. Kurs drugich pilotów (Pilot Initial Qualification, PIQ) obejmował szkolenie symulatorowe oraz praktyczne w charakterze drugiego pilota, w lotach taktycznych, na małej wysokości, a także z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych (NVG).

Zakres części praktycznej szkolenia w charakterze dowódcy załogi C-17 obejmował transport ludzi i sprzętu w obrębie czterech kontynentów (Europa, Azja, Ameryka Północna, Afryka). Podczas jednego z lotów po raz pierwszy w historii programu C-17 start i lądowanie wykonała załoga, w której oboma pilotami siedzącymi za sterami byli Polacy: por. Piotr Adamiec – dowódca załogi, por. Grzegorz Paterek – drugi pilot.

Jednostka 1 Heavy Airlift Wing została sformowana w 2009 roku i jest wyposażona w trzy samoloty transportowe C-17 Globemaster III. W założeniu ma ona wykonywać działania na rzecz państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego i krajów partnerskich, wspierając jednocześnie operacje realizowane przez Unię Europejską czy ONZ, także o charakterze humanitarnym. Sformowanie skrzydła miało zapewnić zdolność w zakresie lotniczego transportu strategicznego dla NATO i krajów partnerskich. Jednostka stacjonuje w bazie Papa na Węgrzech.

Por. Piotr Adamiec ukończył Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie w 2000 r. Posiada nalot ogólny 2500 godzin na PZL-130, TS-11, Su-22M4, Su-22UM3K, M-28 Skytruck,  C-295M, C-17 (w tym nalot na C-17 Globemaster III).  W latach 2000-2007 służył w 7 eskadrze lotnictwa taktycznego w Powidzu (starszy pilot, szef sekcji szkolenia) i latał Su-22. W latach 2007-2012 służył w 13 eskadrze lotnictwa transportowego w Krakowie (starszy pilot) latając M-28, C-295M. Od początku 2012 służy w 1 HAW w Papa (Węgry) jako starszy pilot C-17. Kadencję na stanowisku w 1 HAW zakończy w wakacje 2015 r. – pisze kpt. Bracławski.

 

Zobacz również

WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama