Siły zbrojne

Pierwszy „europejski” A330MRTT z certyfikatem

Fot. Airbus
Fot. Airbus

Pierwszy samolot Airbus A330MRTT dostarczony do wielonarodowej jednostki NATO MMF (ang. Multinational MRTT Fleet)  stacjonującej w Eindhoven otrzymał holenderski certyfikat zdatności do lotu (ang. airworthiness certificate). Otwiera to jednostce możliwość realizacji lotów i zaplanowanych działań jednostki lotniczej sformowanej wspólnie przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.

Pierwszy oficjalny lot operacyjny samolot Airbus A330MRTT należącego do Multinational Multirole Tanker Transport Unit rozpoczął się startem o 9:30 czasu lokalnego z lotniska Eindhoven, które jest macierzystą bazą tej międzynarodowej jednostki. Zdarzenia przebiegają tu bardzo szybko. 29 czerwca 2020 pierwszy z ośmiu samolotów do tankowania i transportu powietrznego typu Airbus A330 MRTT mających stanowić wyposażenie MMF został oficjalnie przekazany do jej składu uroczyście na hiszpańskim lotnisku Getafe. Dzień później maszyna odleciała do Eindhoven i rozpoczęto proces zgrywania personelu oraz certyfikacji, niezbędnej aby samolot mógł swobodnie operować w europejskiej przestrzeni powietrznej.

10 lipca 2020 roku Multinational Multirole Tanker Transport Unit obchodziła pierwszą rocznicę sformowania przez uczestniczące w programie państwa: Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy i Belgię. Wówczas jeszcze do tej grupy nie należały Czechy, które dołączyły do tego składu jako ostatnie w październiku 2019 roku.

Warto tu przypomnieć, że za czasów ministra Antoniego Macierewicze Polska, która była jednym z pierwszych uczestników tego programu, wystąpiła z MMF. Wbrew opinii doświadczonych lotników uznano, że Polska nie potrzebuje tankowców do obrony własnego terytorium. Tymczasem takie maszyny pozwalają np. znacznie dłużej pozostawać w powietrzu samolotom wielozadaniowym, lub wystartować z większym ładunkiem uzbrojenia i dotankować zbiorniki w locie, zwiększając znacznie możliwości.

Wracając do chronologii zdarzeń, 10 dni po uroczystych obchodach pierwszej rocznicy powstania Multinational Multirole Tanker Transport Unit rozpoczęła loty pierwszym dostarczonym samolotem A330MRTT, co oznacza iż osiągnęła zdolność do realizacji swoich celów. Pozostałe 7 maszyn ma wejść do służby przed końcem 2024 roku.  Belgia, Czechy, Niemcy, Luksemburg, Holandia i Norwegia będą miały wyłączne prawo do eksploatacji tych należących do NATO statków powietrznych na podstawie umowy konsolidacyjnej. Stanie się tak gdy zakończy się obecny etap programu, nadzorowany przez OCCAR (Europejska Organizacja Jednocząca Współpracę w Dziedzinie Uzbrojenia). Po zakończeniu dostaw za całościowe zarządzanie flotą odpowiadać będzie NSPA (NATO Support & Procurement Agency - NSPA).

Komentarze