Reklama
  • Wiadomości

Pierwsze Cougary już w Polsce

Minister obrony Mariusz Błaszczak podał na swoim koncie w mediach społecznościowych informację o dostarczeniu pierwszej partii pojazdów Cougar 4x4 do Polski. Wozy te „już wkrótce trafią do jednostek wojskowych rozlokowanych na wschodzie Polski.” - napisał w tweecie minister Błaszczak.

Cougar 4x4
Autor. Twitter MON
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Informację ministra Błaszczaka doprecyzował z kolei ppłk Krzysztof Płatek - rzecznik Agencji Uzbrojenia informując, że chodzi o transzę obejmującą ponad 70 pojazdów Cougar 4x4. Kolejne dostawy są oczekiwane już w najbliższych tygodniach.

Przypomnijmy, że umowę na pozyskanie 300 Cougarów zawarliśmy w w grudniu 2021 r., a cena całego zakupu (wozy wraz pakietem logistycznym i szkoleniowym) wyniosła 27,5 mln USD.

Reklama

Co ciekawe, zaprezentowany na zdjęciu przez ministra Błaszczaka "polski" egzemplarz to pojazd zmodyfikowany przez montaż niezależnego zawieszenia TAK-4, stosowanego np. w ciężarówkach Oshkosh Defense, jak: MTVR, LSVR, czy wozach M-ATV. W 2009 r. zostały zainicjowane przez Biuro Programu MRAP (MRAP Joint Program Office) prace nad „przeszczepieniem" systemów niezależnych zawieszeń do znajdujących się w operacyjnym użyciu pojazdów tej kategorii. Dzięki wymianie układu zawieszenia zależnego na niezależny można było częściowo poprawić ich mobilność, szczególnie w trudnym, pełnym nierówności terenie, manewrowość oraz komfort jazdy (dzięki skuteczniejszemu tłumieniu drgań). Pierwszą konstrukcją, która otrzymała nowe zawieszenie, był właśnie Cougar 4x4, w którym zastosowano niezależny układ firmy Oshkosh Defense – TAK-4.

Tylna (na pierwszym planie) oraz przednia oś z systemem niezależnego zawieszenia TAK-4
Autor. Oshkosh Defense

Na razie pojazdy zapewne będą użytkowane w oryginalnym piaskowym/pustynnym kamuflażu, a być może z czasem, w trakcie jakiś przeglądów, czy prac remontowych część z nich, podobnie jak w przypadku M-ATV M1240A1 Wojsk Specjalnych, zostanie przemalowana na bardziej odpowiedni dla polskich warunków kolor.

Reklama

Oczywiście pojazdy te nie trafią od razu do użycia, najpierw muszą zostać przeszkoleni kierowcy oraz obsługa techniczna. Konieczne będzie wykonanie pewnych prac dostosowujących je do polskich wymagań, jak montaż systemów łączności czy modyfikacja (lub instalacja nowych) montaży na wieżyczkach, które są dostosowane do broni zasilanej z lewej strony podczas, gdy karabiny maszynowe i wkm-y używane przez Wojsko Polskie są zasilane z prawej strony.

Zobacz też

Pojazdy zapewne zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem trafią głównie do pododdziałów inżynieryjnych/saperskich, być może też ochrony sztabów, a także będą wykorzystywane do zadań patrolowych.

Reklama

Zważywszy na ich masę (ponad 17 ton) i ograniczenia w mobilności w terenie oraz znając choćby amerykańskie doświadczenia istotnym wydaje się uzupełnienie pooddziałów wykorzystujących te wozy w odpowiednią liczbę środków zdolnych do ich ewakuacji w warunkach terenowych. Oczywiście Siły Zbrojne RP posiadają tego typu pojazdy, jak Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun, jednak w ograniczonej ilości 27 egzemplarzy. I ich głównym zadaniem jest wsparcie kołowych transporterów Rosomak. Co będzie ratować z opresji Cougary, to pytanie na razie pozostaje otwarte.

Zobacz też

Na pewno skierowanie tych pojazdów do działań na wschodzie Polski pozwoli szybko zewryfikować ich przydatność do działań na wschodnioeuropejskim teatrze. Przypomnijmy, że wozy te między listopadem 2008 a styczniem 2009 użytkował Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie. Wtedy PKW otrzymał z zasobów USMC 40 pojazdów Cougar 4x4 w ramach koalicyjnego porozumienia ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement), w miejsce wypożyczonych wcześniej wozów HMMWV. Doświadczenia z ich użycia w Afganistanie nie były do końca pozytywne, polscy żołnierze mieli wiele uwag do tych konstrukcji, w szczególności ich mobilności w terenie oraz przestrzeni wewnątrz i dostępu do wnętrza pojazdu. Tym razem przyjdzie czas na weryfikację Cougarów w warunkach naszego kraju i klimatu.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama